Samochody seryjne
arkusz w PDF

MINI MINI III (2006-2015)

Galeria MINI MINI III

Trzecia generacja samochodów Mini miała swoją oficjalną prezentację jesienią 2006 roku, podczas Salonu Samochodowego w Paryżu. Przedstawiono wówczas trzydrzwiową wersję nadwoziową. Zachowano dotychczasową ogólną koncepcję konstrukcyjną oraz stylistyczną nawiązującą do poprzednich generacji. Nowe nadwozie zostało wydłużone o około 60 mm, przy zachowaniu niemal identycznego rozstawu osi zmodernizowanej platformy.

Początkowo oferowano modele Cooper i Cooper S wyposażone w silniki benzynowe o pojemności skokowej 1,6 dm3, opracowane wspólnie z francuską grupą PSA (Citroen-Peugeot). Napęd na koła przednie przenoszony był poprzez sześciobiegowe mechaniczne lub hydromechaniczne skrzynie przekładniowe.

W 2007 roku gama modelowa została powiększona o wersję One z silnikiem o pojemności 1,4 dm3 oraz wersję Cooper D z silnikiem Diesla.

Jesienią 2007 roku wprowadzono na rynek wersję Clubman z nadwoziem typu kombi. Model ten wyróżniał się większymi wymiarami oraz nietypowym układem drzwi. Rozstaw osi powiększono o 80 mm, a długość całkowitą o niemal 240 mm. Drzwi boczne tylne były tylko z prawej strony i otwierały się "pod wiatr", natomiast w tylnej ścianie zastosowano drzwi dwuskrzydłowe dzielone pionowo.

Nowością 2008 roku były modele JCW (John Cooper Works) wyposażone w najmocniejszy silnik benzynowy. W następnym roku, podczas genewskiego Salonu Samochodowego, przedstawiono kolejną wersję nadwoziową. Był to kabriolet z miękkim dachem składanym elektrycznie. W tym roku wprowadzono także najsłabszą wersję silnikową (One First).

We wrześniu 2010 roku przeprowadzono modernizację całej rodziny tych pojazdów. Zmiany zewnętrzne były niewielkie , a najbardziej widoczne to nowy zderzak przedni oraz nieco inny wlot powietrza do komory silnikowej. Istotną zmianą było wprowadzenie nowych silników Diesla opracowanych w firmie BMW oraz dostosowanie innych jednostek napędowych do nowych norm ekologicznych.

W tym samym roku wprowadzono na rynek wersję o nazwie Countryman, traktowaną jako pojazd z grupy crossover. Produkcję tych pojazdów uruchomiono w Austrii, a w naszym katalogu te samochody są traktowane jako oddzielna rodzina.

Jesienią 2011 roku, podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie n/Menem zaprezentowano nową wersję nadwoziową w postaci dwuosobowego coupe. Do napędu tych wersji stosowano tylko mocniejsze silniki. W następnym roku pojawiła się wersja z otwartym nadwoziem typu roadster, ale jednocześnie zakończono produkcję samochodów tej generacji z bazowym nadwoziem typu hatch-back. Modele o nazwie Paceman, powiązane konstrukcyjnie z crossoverem Countryman debiutowały w 2013 roku i są w naszym katalogu traktowane jako oddzielna rodzina.

Zakończenie produkcji kolejnych wersji Mini trzeciej generacji następowało etapami. Wersje Clubman ukończono w 2014 roku, a pojazdy z nadwoziami kabriolet, coupe i roadster w 2015 roku.

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2017 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu