Samochody seryjne
arkusz w PDF

VOLVO S 40 I (1995-2004)

Galeria VOLVO S 40 I

Rodzina pojazdów S40 miała swoją premierę w 1995 roku, podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie n/Menem. Model ten odszedł od dotychczasowej "kanciastej" stylistyki firmy Volvo. Zyskał bardziej obłe kształty zbliżone do kompaktowych samochodów innych marek. Produkcja tych pojazdów została zlokalizowana w miejscowości Born w Holandii, razem z modelem marki Mitsubishi o nazwie Carisma. Oba te pojazdy powstały na wspólnej płycie podłogowej. Trzybryłowe samonośne nadwozie otrzymało spokojną i dość opływową formę zewnętrzną. Przy rozstawie osi 2550 mm. długość całkowita pojazdu wynosiła 4483 mm.

Początkowo do napędu wykorzystano dwa benzynowe silniki o pojemności skokowej 1,8 i 2,0 dm3, wyposażone w głowice 16-zaworowe oraz wysokoprężny silnik o pojemności 1,9 dm3. Wszystkie te jednostki powstały przy współpracy z firmą Renault. Silniki zabudowano poprzecznie, a napęd był przekazywany na oś przednią poprzez pięciobiegową mechaniczną lub czterostopniową automatyczną skrzynię przekładniową.

W 1997 roku rozszerzono gamę silników o dwie dalsze jednostki benzynowe. Silnik o pojemności 1,6 dm3 przeznaczono dla wersji podstawowej. Drugim był turbodoładowany silnik o pojemności 2,0 dm3 przeznaczony dla wersji usportowionej oznaczonej symbolem T4.W następnym roku wprowadzono kolejne wersje silnikowe. Zaczęto montować silnik Mitsubishi, z rodziny GDI (z bezpośrednim wtryskiem benzyny), o pojemności 1,8 dm3 oraz „lekko” doładowany silnik o pojemności 2,0 dm3. Dotychczasowy silnik Diesla zastąpiono nowym wyposażonym w bezpośredni wtrysk paliwa.

W 2000 roku przeprowadzono gruntowną modernizację całej rodziny. Zmianom uległy właściwie wszystkie podzespoły pojazdu. Nadwozie po operacji face lifting otrzymało większy o 12 mm rozstaw osi oraz zwiększony rozstaw kół przednich. Zmianami objęto również przednie i tylne zderzaki, lampy, błotniki przednie oraz listwy boczne.

Zmodernizowano zawieszenie przednie oraz zmieniono przekładnię kierowniczą.

Gama silników również uległa korekcie. Wprowadzono dwa nowe silniki Diesla o pojemności skokowej 1,9 dm3, wyposażone we wtrysk paliwa typu Common Rail. Silniki te były dostępne z pięciobiegową mechaniczną skrzynią przekładniową. Silniki benzynowe o pojemności 1,6, 1,8 i 2,0 dm3 (ostatni także w wersjach doładowanych T i T4). Większość z nich mogła współpracować zarówno z mechaniczną jak i z automatyczną skrzynią przekładniową.

Zwiększono również poziom bezpieczeństwa biernego wprowadzając dwustopniowe poduszki gazowe dla kierowcy i pasażera oraz boczne kurtyny gazowe. Zastosowano również system Isofix do mocowania bezpiecznych dziecięcych fotelików.

Zakończenie produkcji samochodów S40 nastąpiło w 2004 roku. Ogółem wykonano niemal 353 tysiące egzemplarzy tych pojazdów.

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2018 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu