Samochody seryjne
arkusz w PDF

AUDI A 3 II (2003-2013)

Galeria AUDI A 3 II

Druga generacja samochodów A3 debiutowała w marcu 2003 roku, podczas Salonu samochodowego w Genewie, a jej sprzedaż rozpoczęto w maju. Nowe trzydrzwiowe nadwozie o bardziej zaokrąglonych kształtach zostało powiększone. Rozstaw osi zwiększono o ponad 6 cm, a całkowita długość pojazdu przekroczyła 4,2 m. Większe pochylenie ściany tylnej nadało sylwetce pojazdu większą dynamikę.

Początkowo oferowana gama jednostek napędowych składała się z trzech silników. Silniki benzynowe miały pojemność skokową 1,6 i 2,0 dm3. Większy z nich należał do nowej rodziny FSI i wyróżniał się niewielkim zużyciem paliwa. Nową konstrukcją był wówczas turbodoładowany silnik Diesla o pojemności 2,0 dm3, wyposażony w głowicę o 16 zaworach. Napęd na koła przednie przekazywany był poprzez mechaniczne skrzynie przekładniowe o pięciu lub sześciu biegach. Standardowym wyposażeniem tych pojazdów były koła jezdne o średnicy 16". Wprowadzono również wielowahaczowe zawieszenie kół tylnych.

Stopniowo rozszerzano gamę silników benzynowych i wysokoprężnych. Największy z nich miał 6 cylindrów i pojemność 3,2 dm3. Jesienią 2004 roku wprowadzono do produkcji nadwozie pięciodrzwiowe (o nazwie Sportback), które miało zwiększoną długość i nowy znacznie powiększony wlot powietrza (Singleframe). W połowie 2005 roku zmodernizowano nadwozie trzydrzwiowe (face-lifting), nadając mu taki sam wlot powietrza jak w modelu pięciodrzwiowym.

Końcem 2006 roku pojawiła się nowa wersja usportowionego modelu S3, a w 2007 roku wprowadzono nowe doładowane silniki benzynowe typu TFSI o pojemności 1,4 i 1,8 dm3. Szerzej zastosowano dwusprzęgłowe skrzynie przekładniowe. W marcu 2008 roku debiutowała trzecia wersja nadwoziowa, a mianowicie kabriolet z miękkim składanym dachem. Przy tej okazji wprowadzono zmiany stylistyczne w przedniej i tylnej części nadwozia. W następnym miesiącu zmiany te wprowadzono w obu nadwoziach typu hatch-back. W 2011 roku wprowadzono na rynek wersję sportową wersję RS wyposażoną w pięciocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2,5 dm3.

Zakończenie produkcji samochodów A3 drugiej generacji przebiegało stopniowo. W maju 2012 roku zakończono produkcję wersji z nadwoziem trzydrzwiowym, w październiku 2012 roku wersji z nadwoziem pięciodrzwiowym, natomiast kabriolety wytwarzano do marca 2013 roku.

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2017 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu