Samochody seryjne
arkusz w PDF

CITROEN C 3 I (2002-2009)

Galeria CITROEN C 3 I

Wersja produkcyjna modelu C3, która trafiła na rynek wiosną 2002 roku, zachowała obłą sylwetkę pięciodrzwiowego nadwozia typu hatch-back ale zmieniono wymiary i zrezygnowano z wielu ciekawych rozwiązań.

Model C3 powstał na nowej płycie podłogowej o znacznie większym rozstawie osi i kół niż w modelu Saxo. Tak więc w ówczesnej gamie firmy mieścił się między modelami Saxo i Xsara. Łukowy zarys nadwozia i jego duża wysokość przypominały słynny model 2 CV, a zderzaki o sporych wymiarach potęgowały wrażenie solidności. Wnętrze mieściło pięć osób i spory bagażnik. W celu jego powiększenia składały się oparcia tylnych siedzeń. W droższych odmianach wprowadzono dodatkową płytę Modulboard, która dzieli przestrzeń bagażnika na dwie części (na wysokości progu tylnego).

Od początku model C3 oferowany był w wielu wersjach silnikowych. Stosowane były alternatywnie trzy typy silników benzynowych o pojemności skokowej 1,1, 1,4 i 1,6 dm3 oraz nowoczesny turbodoładowany silnik Diesla o pojemności 1,4 dm3. Ta ostatnia jednostka napędowa, z systemem zasilania Common Rail, występowała początkowo w wersji ośmiozaworowej, ale nieco później wprowadzono na rynek także silniejszą wersję z głowicą o 16 zaworach. Wszystkie silniki montowane były poprzecznie, a napęd na koła przednie przenoszony był poprzez pięciobiegowe mechaniczne skrzynie przekładniowe. Jedynie z benzynowym silnikiem o pojemności 1,4 dm3 oferowana była opcjonalnie czterobiegowa skrzynia automatyczna.

W 2003 roku wprowadzono na rynek wersję o nazwie Pluriel, z interesującym rozwiązaniem nadwozia. Nadwozie typu otwartego wyróżniało się nietypową konstrukcją pozwalającą na różnorodne jego przekształcenia. Miękki dach był elektrycznie zwijany i mieścił się w bagażniku. Boczne belki nadokienne były odejmowane, ale nie mieściły się już w samochodzie. Do napędu wersji Pluriel stosowane były silniki o pojemności skokowej 1,4 i 1,6 dm3.

Na genewskim Salonie Samochodowym w 2004 roku zaprezentowano wersję o symbolu X-TR. Pojazd ten miał zwiększone możliwości w zakresie jazdy w terenie. Zwiększono prześwit, zastosowano mechanizm różnicowy o powiększonym tarciu wewnętrznym oraz osłony nadwozia z tworzywa sztucznego. Do napędu wersji X-TR stosowano tylko mocniejsze jednostki napędowe.

W 2005 roku wprowadzono wersję z silnikiem 1,4 16V i z zrobotyzowaną skrzynią biegów Sensodrive. Turbodoładowany silnik Diesla 1,4 16V został wówczas zastąpiony większą jednostką o pojemności 1,6 dm3. Jesienią tegoż roku przeprowadzono niewielką modernizację nadwozia (face-lifting). Zmieniono wlot powietrza, zderzak przedni, tylne lampy oraz elementy wystroju wnętrza.

Od początku 2006 oferowano wersję silnikową 1,6 z automatyczną skrzynią przekładniową.

Samochody pierwszej generacji produkowano do 2009 roku.

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2017 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu