Samochody seryjne
arkusz w PDF

RENAULT 5 I (1972-1984)

Galeria RENAULT 5 I

Oficjalna prezentacja modelu 5 nastąpiła 28 stycznia 1972 roku. Dwubryłowe nadwozie miało układ trzydrzwiowy i stosunkowo krótkie zwisy. Forma zewnętrzna nadwozia wyróżniała się gładkimi powierzchniami i silnie pochyloną ścianą tylną. Istotną nowością było wówczas zastosowanie zderzaków wykonanych z tworzywa sztucznego. Ich kształt został dopasowany do formy nadwozia i znacznie odbiegał od dotychczas stosowanych rozwiązań.

Początkowo do napędu modelu 5 stosowane były czterocylindrowe silniki o pojemności skokowej 850 lub 950 cm3. Silniki ustawiono wzdłużnie, ale za osią przednią (za skrzynią przekładniową). Napędzane były koła przednie. Specyficzne rozwiązanie tylnego zawieszenia (na drążkach skrętnych) spowodowało różnice w rozstawie osi między prawą a lewą stroną pojazdu.

W 1974 roku rozszerzono gamę silników o jednostkę napędową o pojemności 1,3 dm3. Dwa lata później wprowadzono drugą wersje tego silnika, model z automatyczną skrzynią biegów oraz usportowiony model o nazwie Alpine. W 1979 roku zamiast silnika o pojemności 950 cm3, wprowadzono większy o pojemności 1100 cm3. Rozpoczęto także produkcję nadwozia w układzie pięciodrzwiowym.

W 1981 roku pojawiły się nowe modele sportowe z turbodoładowanymi silnikami Alpine Turbo i 5 Turbo. Ten ostatni samochód miał silnik umieszczony centralnie i napęd kół tylnych. Dwa lata później wprowadzono zmodernizowany model Turbo 2.

Produkcję modeli tej generacji zakończono w 1984 roku, a ogółem wyprodukowano 5,54 mln tych pojazdów.

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2020 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu