Samochody seryjne
arkusz w PDF

SKODA OCTAVIA IV (2012-...)

Galeria SKODA OCTAVIA IV

Oficjalna prezentacja nowej Octavii z nadwoziem typu hatch-back odbyła się w grudniu 2012 roku na terenie fabrycznego muzeum w miejscowości Mlada Boleslav, natomiast sprzedaż rozpoczęto w pierwszych miesiącach 2013 roku.

Samochód powstał na całkowicie nowej, modularnej platformie MQB, opracowanej przez specjalistów grupy Volkswagen. W stosunku do poprzedniej generacji znacznie powiększono wymiary zewnętrzne i wewnętrzne. Rozstaw osi zwiększył się o niemal 11 cm. Nadwozie stało się bardziej proporcjonalne, a nowa stylizacja zyskała uznanie. Silnym atutem pojazdu jest pojemny bagażnik. Wzbogacono wyposażenie w zakresie komfortu i bezpieczeństwa.

Od początku sprzedaży zaoferowano szeroką gamę silników. Jednostki benzynowe miały pojemność skokową 1,2, 1,4 i 1,8 dm3, natomiast turbodiesle 1,6 oraz 2,0 dm3. Wszystkie jednostki napędowe wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie. Napęd na koła przednie przekazywany jest poprzez mechaniczne skrzynie przekładniowe, tradycyjne lub dwusprzęgłowe DSG.

Wersja z nadwoziem kombi debiutowała podczas Salonu Samochodowego w Genewie, w marcu 2013 roku, a miesiąc później pojawiły się odmiany z dołączanym napędem tylnej osi (system Haldex). Samochody z nadwoziami kombi dostępne były z pełną gamą silników, ale tylko trzy z nich są wykorzystywane do napędu 4x4. Kilka miesięcy później debiutowały usportowione wersje noszące oznaczenie RS. Pojazdy te, w obu wersjach nadwoziowych, przedstawiono w czerwcu 2013 roku. Do wyboru były zarówno silnik benzynowy jak i silnik Diesla. Wiosną 2014 roku dołączyły do gamy uterenowione wersje o nazwie Scout.

W połowie 2015 roku dokonano zmian w gamie silników benzynowych TSI i Diesli TDI. Podwyższono osiągi i dostosowano do wymogów ekologicznej normy Euro6. Wkrótce potem zaoferowano bardziej wysilone wersje RS 230.

Nowością 2016 roku było wprowadzenie nowej wersji silnikowej - 1,0 TSI. Był to trzycylindrowy turbodoładowany silnik, który zastąpił czterocylindrową jednostkę o pojemności 1,2 dm3.

Jesienią tegoż roku przeprowadzono modernizację tej rodziny, ale rynkowy debiut odświeżonych modeli nastąpił w 2017 roku. W ramach face-liftingu zmieniono przednią część nadwozia. Zespolone lampy przednie zostały podzielone na dwie części, a niewielkie zmiany dotknęły wlot powietrza. Lampy tylne otrzymały inny wygląd, a także wzbogacono wyposażenie pojazdów.

Silniki benzynowe o pojemności 1,4 dm3 zostały zastąpione nowszymi jednostkami pojemności 1,5 dm3. W tym samym czasie wzmocniono silnik wersji RS.

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2019 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu