Samochody seryjne
arkusz w PDF

SEAT LEON III (2012-...)

Galeria SEAT LEON III

Trzecia generacja samochodów Leon zadebiutowała oficjalnie jesienią 2012 roku, podczas Salonu Samochodowego w Paryżu. Sprzedaż tych pojazdów rozpoczęto w listopadzie tegoż roku. Ogólna koncepcja pojazdu nie uległa zmianie, ale do konstrukcji wykorzystano nową modularną platformę MQB, znaną już z Golfa VII generacji. Początkowo Leon oferowany był tylko z nadwoziem typu hatch-back w układzie pięciodrzwiowym, jak poprzednik. Silnym atutem pojazdu była atrakcyjna stylizacja. Zespoły mechaniczne, w tym silniki i skrzynie przekładniowe pochodziły z gamy Volkswagena. Stosowano jednostki benzynowe o pojemności 1,2, 1,4 i 1,8 dm3 oraz silniki Diesla o pojemności 1,6 i 2,0 dm3.

Dobre przyjęcie nowego Leona na rynku skłoniło zarząd firmy do rozszerzenia tej rodziny o dalsze wersje nadwoziowe, które dotychczas nie były oferowane. Już w marcu 2013 roku, na Salonie w Genewie zaprezentowano wersję trzydrzwiową, mającą oznaczenie SC (Sport Coupe) i nieco krótszy rozstaw osi.

Trzecią wersją nadwoziową Leona było pięciodrzwiowe kombi. Jej oficjalny debiut nastąpił we wrześniu 2013 roku na Salonie we Frankfurcie n/Menem. Nadwozie typu kombi ma układ pięciodrzwiowy i nosi dodatkowe oznaczenie ST (Sport Tourer). Stylizacja przedniej części nie została zmieniona, natomiast znacznie wydłużono tylną część nadwozia (o 27 cm). Zabieg ten pozwolił na wygospodarowanie sporej przestrzenia na bagaż, ale długość całkowita tej wersji wzrosła do 4,54 m. W tym samym roku wprowadzono silniejszą odmianę Diesla o pojemności 2,0 dm3.

W marcu 2014 roku trafiły na rynek usportowione wersje modelu Leon noszące oznaczenia Cupra 265 i 280. Liczby te oznaczały maksymalną moc benzynowych silników o pojemności 2,0 dm3 montowanych we wszystkich typach nadwozi. Jesienią tegoż roku do oferty dołączyły modele kombi o nazwie X-Perience, wyposażone w dołączany napęd osi tylnej.

W połowie 2015 roku do gamy jednostek napędowych dołączył trzycylindrowy doładowany silnik benzynowy o pojemności 1,0 dm3. W listopadzie wprowadzono silniejszą wersję modelu Cupra z oznaczeniem 290.

Jesienią 2016 roku cała rodzina tych pojazdów została poddana modernizacji, a ich sprzedaż ruszyła początkiem 2017 roku. Zmieniono kształty przedniego zderzaka, wypełnienie wlotu powietrza, a w lampach wprowadzono LED-owe światła dzienne. Nieco później debiutowała wersja Cupra 300, a jesienią Cupra R.

W następnym roku benzynowy silnik o pojemności 1,4 dm3 został zastąpiony jednostką 1,5 dm3 o podobnych osiągach. Ostatnią nowością 2018 roku był model Cupra 370, z nadwoziem kombi i dołączanym napędem tylnej osi.

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2019 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu