Samochody seryjne
arkusz w PDF

AUDI A 3 III (2012-...)

Galeria AUDI A 3 III

Oficjalny debiut trzeciej generacji samochodów A3 odbył się w marcu 2012 roku, podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Przedstawiono wówczas trzydrzwiową wersję nadwoziową, która na rynek trafiła jesienią tegoż roku. Konstrukcja pojazdu powstała na całkowicie nowej, modularnej platformie grupy Volkswagena, określanej skrótem MQB. Rozstaw osi został zwiększony o 22 mm (w stosunku do poprzednika), ale długość całkowita praktycznie się nie zmieniła.

Początkowo oferowano jedynie dwie benzynowe wersje silnikowe (o pojemności skokowej 1,4 i 1,8 dm3) i dalsze dwie z silnikami Diesla (o pojemności 1,6 i 2,0 dm3). Wkrótce dostępnych gama silników uległa powiększeniu. Modele bazowe miały napęd przekazywany na oś przednią, ale niektóre (Quattro) oferowano także z dołączanym napędem osi tylnej. Stosowano zarówno zwykłe mechaniczne, jak i zrobotyzowane (DSG) skrzynie biegów.

Pięciodrzwiowa wersja nadwoziowa o nazwie Sportback została pokazana we wrześniu 2012 roku, ale do handlu trafiła w lutym następnego roku. Zdecydowano się na zwiększenie rozstawu osi o dalsze 35 mm, a długość pojazdu nieznacznie przekroczyła 4,3 m.

Nowością w rodzinie samochodów A3 była trzybryłowa wersja nadwoziowa (noth-back), którą zaprezentowano w marcu 2013 roku. Nadwozie to miało najlepsze własności aerodynamiczne, a jego długość wzrosła do 4,45 m.

W maju 2013 roku wprowadzono usportowioną wersję S3 wyposażoną w benzynowy silnik 2,0 TFSI, a we wrześniu debiutowała wersja Ultra z bardzo oszczędnym silnikiem 1,6 TDI.

Czwarta wersja nadwoziowa, czyli kabriolet z miękkim składanym dachem została pokazana podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie n/Menem, także w 2013 roku.

W kwietniu 2016 roku trafiły na rynek samochody rodziny A3 po modernizacji. Jej zakres nie ograniczył się tylko do niewielkiego face-liftingu, ale także objął wiele zespołów. Zmiany zewnętrzne w przedniej części to nowy zderzak oraz korekty kształtu wlotu powietrza i lamp. Z tyłu zmieniono lampy oraz dyfuzor pod zderzakiem. We wnętrzu wprowadzono m.in. nową kierownicę i ulepszono system multimedialny. W opcji udostępniono tzw. wirtualny kokpit z ekranem o przekątnej 12,3".

W gamie silnikowej pojawiły się dwie nowe jednostki benzynowe. Zdecydowano się na wprowadzenie trzycylindrowego turbodoładowanego silnika o pojemności 1,0 dm3. Drugą nowością był silnik TFSI o pojemności 2,0 dm3, który zastąpił jednostkę 1,8 dm3. Silnik wersji S3 został nieznacznie wzmocniony.

W maju 2017 roku nastąpiły kolejne zmiany w gamie jednostek napędowych. Nowy silnik 1,5 TSI zastąpił jednostkę o pojemności 1,4 dm3, a turbodiesel 1,6 TDI zyskał nieco więcej mocy. Kilka miesięcy później został wzmocniony silnik wersji RS3.

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2017 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu