Samochody seryjne
arkusz w PDF

AUDI COUPE I (1980-1987)

Galeria AUDI COUPE I

Oficjalna prezentacja modelu Coupe odbyła się w marcu 1980 roku podczas Salonu Samochodowego w Paryżu, kilka miesięcy po genewskiej premierze Audi Quattro. Dwubryłowe nadwozie miało układ dwudrzwiowy, a dostęp do bagażnika ograniczała stosunkowo krótka pokrywa.

Początkowo stosowano tylko dwa różne silniki. Podstawowa jednostka miała cztery cylindry i pojemność skokową 1,6 dm3, a mocniejsza pięć cylindrów i 1,9 dm3. Jesienią 1981 roku silnik 1,6 dm3 zastąpiono większym o pojemności 1,8 dm3. W następnym roku wzmocniono wersję 1,8 dm3 oraz wprowadzono pięciocylindrowy o pojemności 2,1 dm3. W 1983 roku pięciocylindrowy silnik 1,9 dm3 został zastąpiony większym o pojemności 2,0 dm3, wyposażonym w zasilanie wtryskowe. Wszystkie zespoły napędowe montowane były wzdłużnie, a napęd kierowano na przednie koła pojazdu. Stosowano głównie mechaniczne skrzynie przekładniowe o czterech lub pięciu biegach, a w opcji była trzybiegowa skrzynia automatyczna.

Jesienią 1984 roku przeprowadzono modernizację tej rodziny pojazdów. W wyniku face-liftingu zmieniono oba zderzaki oraz skorygowano przednią część nadwozia. Zmiany te spowodowały wzrost długości pojazdu, ale poprawiły cechy aerodynamiczne. W gamie silników pojawiła się pięciocylindrowa jednostka o pojemności 2,2 dm3 z zasilaniem wtryskowym (w kilku wersjach). Układ wtryskowy otrzymał także bazowy silnik 1,8 dm3. Stopniowo wprowadzano katalizatory ograniczające toksyczność spalin.

Początkiem 1985 roku gamę modeli powiększono o wersje z napędem obu osi (system Quattro) napędzaną silnikiem 2,2 dm3.

Zakończenie produkcji samochodów Coupe pierwszej generacji nastąpiło końcem 1987 roku. Ogółem wykonano nieco ponad 169 tysięcy, w tym tylko niecałe 8 tysięcy wersji Quattro.

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2020 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu