Samochody seryjne
arkusz w PDF

MAZDA (1960-...)

Znana japońska marka Mazda wyprodukowała pierwsze samochody osobowe w 1960 roku, ale historia firmy jest znacznie dłuższa i sięga 1920 roku. Wtedy właśnie powstała w mieście Hiroszima fabryka broni, obrabiarek i narzędzi o nazwie Toyo Cork Kogyo Ltd. Po kilku latach uproszczono nazwę firmy na Toyo Kogyo Ltd, a w 1931 roku opracowano konstrukcję niewielkiego trzykołowego samochodu ciężarowego, który otrzymał nazwę Mazda Go. W 1940 roku powstał prototyp pojazdu czterokołowego, ale nie zmieniło to profilu produkcyjnego firmy.

Dopiero w latach pięćdziesiątych postanowiono uruchomić seryjną produkcję samochodów osobowych. Pierwszym pojazdem był model R 360, który zapoczątkował kategorię małych samochodów miejskich nazywanych w Japonii jako Kei-cars. Początkiem lat sześćdziesiątych firma zakupiła licencję na silnik Wankla i twórczo rozwijała jego konstrukcję i technologię produkcji. W 1964 roku zaprezentowano prototyp samochodu sportowego napędzanego silnikiem Wankla, a jego produkcję rozpoczęto w 1967 roku.

Stopniowo zwiększano liczbę modeli i skalę produkcji samochodów, jeszcze w tej dekadzie zdecydowano się na eksport pojazdów do Europy i USA. W 1972 roku wykonano 5-milionowy egzemplarz samochodu marki Mazda. Kryzys paliwowy w latach siedemdziesiątych pogorszył kondycję firmy i spowodował przejęcie 25 % udziałów przez koncern Forda. W 1984 roku firma przyjęła nazwę Mazda Motor Corporation, a w 1987 roku rozpoczęto produkcję niektórych modeli w USA. Współpraca z Fordem zaowocowała kilkoma modelami o wspólnych zespołach (płyty podłogowe, zespoły napędowe). W 1996 roku Ford zwiększył swoje udziały do ponad 33 %, czego widocznym efektem była sprzedaż popularnego modelu Fiesta pod oznakowaniem Mazdy 121.

Nowe modele samochodów Mazda wprowadzone na rynek w latach 2002-2004 przyczyniły się do wzrostu popularności tej marki na światowych rynkach. Tylko Mazda produkuje nadal pojazd napędzany silnikiem Wankla.

Rodziny marki MAZDA

MAZDA 2 (2003-...)

Samochody Mazda 2 zastąpiły na europejskich rynkach modele o nazwie Demio, a pod względem wymiarowym nadal należały do segmentu rynkowego B. Dotychczas ukazały się trzy generacje tych pojazdów, pierwsza z nich była produkowana w okresie 2003-2007, druga w latach 2007-2014, a trzecia jest aktualnie dostępna. - pełny tekst >>>

MAZDA 3 (2003-...)

Samochody rodziny Mazda 3 wchodzące w skład sektora rynkowego C stały się następcami modeli serii 323. Prezentacja tych samochodów miała miejsce podczas salonu samochodowego w Genewie w 2003 roku. Na niektórych rynkach samochody te sprzedawane są pod nazwą Axela. Dotychczas ukazały się dwie generacje tych pojazdów. Pierwsza z nich produkowana była w latach 2003-2008, druga była w produkcji w latach 2009-2013, natomiast trzecia pojawiła się na rynku w 2013 roku. - pełny tekst >>>

MAZDA 5 (2005-2015)

Wielofunkcyjny model Mazda 5 zastąpił w gamie tej marki samochód o nazwie Premacy, ale na niektórych rynkach nazwa ta została utrzymana. Dotychczas ukazały się dwie generacje tych pojazdów. Pierwszą z nich produkowano w latach 2005-2010, a druga od 2010 do 2015 roku. - pełny tekst >>>

MAZDA 6 (2002-...)

Model Mazdy oznaczony cyfrą 6 debiutował oficjalnie podczas Salonu Samochodowego w Tokio jesienią 2001 roku. W gamie producenta zastąpił model 626, należący do segmentu rynkowego D. Dotychczas ukazały się trzy generacje tych samochodów. Pierwsza z nich była oferowana w okresie 2002-2007, druga w latach 2007-2012, a trzecia jest aktualnie produkowana. - pełny tekst >>>

MAZDA CX 5 (2012-...)

Model CX-5 reprezentuje markę Mazda w kategorii kompaktowych samochodów typu SUV. Dotychczas ukazały się dwie generacje tych pojazdów, pierwsza produkowana była w latach 2012-2017, a druga jest aktualnie w produkcji. - pełny tekst >>>

MAZDA DEMIO (1996-2002) - galeria

Model o nazwie Demio debiutował na rynku japońskim w 1996 roku, ale jego sprzedaż w Europie rozpoczęto dopiero w 1998 roku. Z racji wymiarów zewnętrznych pojazd ten był przypisany do europejskiego segmentu rynkowego B. Pięciodrzwiowe nadwozie o zwartej sylwetce miało formę zbliżoną bardziej do kombi niż do hatch-back’a, a racji większej wysokości traktowano go czasem jako pojazd wielofunkcyjny. - pełny tekst >>>

MAZDA MX 3 (1991-1999) - galeria

Mały sportowy samochód oznaczony symbolem MX-3 miał swoją europejską premierę w marcu 1991 roku. Pod względem konstrukcyjnym wykazywał silne związki z rodziną samochodów 323. Nadwozie typu coupe miało zwartą, nieco agresywną sylwetkę. Obłe kształty pozbawione ostrych krawędzi pozwoliły na uzyskanie stosunkowo niskiej wartości współczynnika oporu powietrza. - pełny tekst >>>

MAZDA PREMACY (1999-2005) - galeria

Model o nazwie Premacy debiutował oficjalnie w 1998 roku, ale jego sprzedaż ruszyła początkiem 1999 roku. Był to samochód wielofunkcyjny (MPV) o kompaktowych wymiarach. Samonośne nadwozie bazujące konstrukcyjnie na płycie podłogowej modelu 626, miało dwubryłowa formę zewnętrzną i układ pięciodrzwiowy. Obłe kształty bryły nadwozia przyczyniły się ograniczenia oporu powietrza. Wnętrze przystosowane zostało do przewozu pięciu osób, ale na niektórych rynkach oferowano wersje siedmioosobowe. Siedzenia w drugim rzędzie były indywidualne i można je było niezależne składać, przesuwać lub wyjmować i w ten sposób dopasowywać do aktualnych potrzeb użytkownika. Przewóz drobnych przedmiotów ułatwiały liczne schowki we wnętrzu oraz w przestrzeni pasażerskiej. - pełny tekst >>>

MAZDA XEDOS 6 (1991-1999) - galeria

Zarząd firmy Mazda zamierzał utworzyć nową markę dla swoich najbardziej luksusowych modeli, wzorując się na działaniach Toyoty czy Nissana. Wybrano nazwę Xedos, ale ostatecznie marka taka nie powstała. Nazwę tę jednak wykorzystano do określenia kilku pojazdów o luksusowym charakterze. - pełny tekst >>>

MAZDA XEDOS 9 (1993-2002) - galeria

Od jesieni 1993 roku, w europejskiej ofercie firmy Mazda znajdował się model Xedos 9. Był to obszerny i luksusowo wyposażony pojazd należący do segmentu rynkowego E. Trzybryłowe samonośne nadwozie powstało na całkowicie nowej płycie podłogowej o rozstawie osi wynoszącym 2750 mm. Bryła nadwozia wyróżniała się obłymi kształtami, które w połączeniu z klasycznymi proporcjami nadawały mu cechy ponadczasowej elegancji. Dodatkową korzyścią płynącą z takiej sylwetki były dobre własności aerodynamiczne. Był to wówczas największy model firmy oferowany na rynku europejskim. - pełny tekst >>>

Baza danych umieszczona na naszym portalu stanowi ogromny zbiór informacji ogólnych i technicznych o samochodach osobowych. Nasz zbiór z pewnością zainteresuje zarówno nabywców i użytkowników samochodów, miłośników pojazdów tego rodzaju (w tym także o charakterze zabytkowym) jak i profesjonalistów związanych z tą dziedziną techniki.

Oprócz danych technicznych zamieszczamy krótkie opisy poszczególnych marek i rodzin pojazdów oraz odpowiednie ilustracje. W odróżnieniu od wielu innych portali można tu znaleźć informacje nie tylko o pojazdach aktualnie oferowanych w Polsce, ale również o modelach dostępnych na innych rynkach (w tym także spoza Europy). Kolejną szczególną cechą tej bazy danych jest zamieszczenie w niej także starszych pojazdów, a więc z okresu wielu dziesięcioleci. Takie zestawienie pozwala na ocenę zmian w konstrukcji samochodów, jakie dokonały się w tym czasie.

Opracowana przez Redakcję portalu AUTO-ERA baza zawiera zestaw danych technicznych opisujących każdy samochód osobowy w jednakowy sposób. Przyjęty zestaw danych technicznych dość dokładnie opisuje samochody współczesne, ale niektóre parametry pojazdów uznawane obecnie za bardzo istotne nie były dawniej podawane przez producentów (np. moment obrotowy silnika, pojemność bagażnika, czas rozpędzania itp.). Należy też zwrócić uwagę na fakt, że w tak długim okresie czasu zmieniały się sposoby pomiarów niektórych charakterystycznych parametrów pojazdów (np. mocy silnika, zużycia paliwa, objętości bagażnika). Porównywanie takich parametrów, ze względu na odmienne metody pomiaru w różnych krajach i w różnych okresach czasu może mieć jedynie charakter przybliżony. Dokładniejsze analizy mogą być prowadzone jedynie w ramach określonych regionów świata oraz w węższych okresach (np. w Europie, po 2000 roku).

Zawarte w bazie informacje pochodzą głównie od producentów samochodów, ale należy tu podkreślić, że występują pewne różnice w danych pochodzących z różnych krajów. Wynika to ze zróżnicowania wymagań formalnych, procedur badawczych oraz podstawowego wyposażenia samochodu na poszczególnych rynkach.

Wymogi komputerowego zapisu i prezentacji określonych danych technicznych wprowadziły pewne ograniczenia i narzuciły sposoby wyszukiwania konkretnego samochodu i odpowiedniego zestawu jego danych technicznych. Ogólnodostępna baza informacji z pewnością zadowoli znaczne grono internautów, ale w przypadku poszukiwania dalszych dokładniejszych danych można będzie je u nas uzyskać w niedalekiej przyszłości za niewielką opłatą.

Nasza baza będzie stale rozbudowywana i uzupełniana o dane kolejnych modeli samochodów, zarówno tych najnowszych jak i starszych, których poszukują miłośnicy "oldtimerów" i "youngtimerów".

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2020 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu