Samochody seryjne
arkusz w PDF

ALFA ROMEO (1910-...)

Od 1907 roku, działała w Mediolanie mała wytwórnia samochodów wytwarzająca „na licencji” modele francuskiej firmy Darraq. Firma ta popadła jednak w kłopoty finansowe i jesienią 1909 roku została wykupiona przez grupę lombardzkich finansistów.

Pod nowym zarządem opracowano własny model samochodu, a w czerwcu 1910 roku nowa spółka przyjęła nazwę Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (A.L.F.A). Sprzedaż samochodów oznaczonych jako 24 HP rozpoczęto w 1911 roku. Były to duże pojazdy o solidnej konstrukcji rozwijające prędkość maksymalną 100 km/h. Dwa egzemplarze z pierwszej serii z powodzeniem startowały w wyścigach. Wielkość produkcji w 1913 roku wynosiła już 200 sztuk samochodów.

Podczas I Wojny Światowej firma przestawia się na produkcję zbrojeniową, a w 1915 roku kontrolę nad spółką ALFA objął neapolitański przedsiębiorca - Nicola Romeo. Do wytwarzania samochodów powrócono w 1919 roku, a w znaku firmowym pojawił się napis ALFA ROMEO. Samochody z tym znakiem firmowym odnosiły wielkie sukcesy sportowe. Pierwszy tytuł Mistrza Świata zdobywa w 1925 roku Brilli Peri startując na modelu Alfa Romeo GP P2. Na pamiątkę tego sukcesu dotychczasowy znak firmowy zostaje otoczony wieńcem laurowym. Doświadczenia zdobyte w sporcie owocują wkrótce wprowadzaniem nowych rozwiązań do samochodów seryjnych.

W 1933 roku asortyment produkcji firmy Alfa Romeo zostaje poszerzony o samochody ciężarowe i autobusy oraz silniki lotnicze i okrętowe. Rozpoczęcie II Wojny Światowej powoduje wzrost zamówień wojskowych i dalsze rozszerzenie asortymentu produkcji. W trakcie działań wojennych oba zakłady produkcyjne zostały doszczętnie zniszczone.

Po wojnie odbudowano zakłady i opracowano nowy model samochodu osobowego o symbolu 1900. Model ten wszedł do produkcji w 1950 roku i odniósł znaczący sukces handlowy. Dużą popularność zdobył następny, nieco mniejszy model o nazwie Giulietta, który produkowany był od 1955 roku. Oferowano go w kilku wersjach nadwoziowych. W 1961 roku uruchomiono nowy zakład produkcyjny zlokalizowany w Arese koło Mediolanu.

Specjalnie dla produkcji nowego, popularnego modelu wybudowano nową fabrykę na południu Włoch, w Pomigliano d'Arco. W tym zakładzie w 1972 roku uruchomiono produkcję modelu o nazwie Alfasud. Był to pierwszy samochód tej firmy mający napęd na koła przednie.

Na początku lat osiemdziesiątych zawiązano spółkę joint-venture z japońską firmą Nissan w celu produkcji modelu Arna. Model ten nie znalazł uznania na rynku, a firma wpadła w kłopoty finansowe. Zdecydowano o sprzedaży firmy i od 1987 roku Alfa Romeo stała się członkiem grupy przemysłowej FIAT Auto, ale zachowała swój tradycyjny charakter i znak firmowy.

Współczesne modele samochodów Alfa Romeo są powiązane technologicznie i konstrukcyjnie z innymi pojazdami z grupy Fiata lecz nadal zachowują odrębność stylu i wyróżniają się sportowym charakterem. Ważnymi momentami w najnowszej historii firmy było zdobycie zaszczytnych tytułów "Samochodu roku 1998" przez model 156 oraz "Samochodu roku 2001" przez model 147.

Rodziny marki ALFA ROMEO

ALFA ROMEO 145 (1994-2000) - galeria

Samochody oznaczone liczbą „145” trafiły na rynek w połowie 1994 roku i zastąpiły modele z poprzedniej rodziny „33”. Były to pojazdy reprezentujące segment rynkowy C, czyli segment grupujący pojazdy kompaktowe o długości około 4 m. Modele 145 były wówczas najmniejszymi pojazdami w gamie firmy Alfa Romeo, ale zgodnie z filozofią firmy, miały atrakcyjną formę nadwozia i sportowy charakter. Sylwetka trzydrzwiowego nadwozia typu hatch-back wyróżniała się ostrym klinowym zarysem. Płytę podłogową oraz większość zespołów mechanicznych tego modelu wykorzystano do budowy bliźniaczego modelu noszącego oznaczenie „146”. - pełny tekst >>>

ALFA ROMEO 146 (1995-2000) - galeria

Samochody typu 146 zostały wdrożone do produkcji w 1995 roku i są silnie spokrewnione z modelem 145. Oba te pojazdy zastąpiły starsze modele marki Alfa Romeo oznaczone liczbą 33. Zachowano ten sam rozstaw osi lecz ich nadwozia mają bardziej rodzinny charakter. Zmieniona tylna część nadwozia pozwoliła na zastosowanie drugiej pary drzwi bocznych oraz wygospodarowanie bagażnika o większej pojemności. Dostęp do bagażnika umożliwiały podnoszone do góry drzwi tylne, ale ich dolna krawędź przebiega stosunkowo wysoko, co usztywniało strukturę nadwozia lecz utrudniało wkładanie bagażu. - pełny tekst >>>

ALFA ROMEO 147 (2000-2010) - galeria

Nowy model kompaktowy Alfa Romeo zaprezentowano po raz pierwszy podczas Salonu Samochodowego w Turynie w 2000 roku. Pojazd oznaczony symbolem 147 stał się następcą dobrze znanych bliźniaczych modeli 145 i 146. - pełny tekst >>>

ALFA ROMEO 155 (1992-1997) - galeria

Model o symbolu 155 miał swój debiut w styczniu 1992 roku w Barcelonie. Reprezentował firmę w segmencie rynkowym D. Trzybryłowe czterodrzwiowe nadwozie miało klinową sylwetkę, która podkreślała dynamiczny charakter pojazdu. Płyta podłogowa była adaptowana z popularnego Fiata Tipo. W przedniej obniżonej części nadwozia zabudowano wąskie lampy i charakterystyczny wlot powietrza. - pełny tekst >>>

ALFA ROMEO 156 (1997-2007) - galeria

Model oznaczony liczbą 156, który należał do segmentu rynkowego D debiutował na rynku jesienią 1997 roku. Zastąpił on w gamie firmy model 155. Był to obszerny i wygodny samochód rodzinny, ale zgodnie z tradycją firmy wyposażony został w silniki o sportowym charakterze. Piękne, trzybryłowe nadwozie o długości prawie 4,5 m oferowało wysoki poziom komfortu i bezpieczeństwa dla 5 osób. Samochód ten zdobył zaszczytny tytuł Samochodu Roku 1998 w corocznym plebiscycie europejskich dziennikarzy motoryzacyjnych. Podstawami tego sukcesu były zarówno oryginalna stylizacja nadwozia i silna osobowość pojazdu jak również najwyższy poziom techniczny zastosowanych rozwiązań. - pełny tekst >>>

ALFA ROMEO 159 (2005-2011) - galeria

Model oznaczony liczbą 159 zastąpił w gamie marki Alfa Romeo wcześniejszy model 156. Jego oficjalna prezentacja nastąpiła w marcu 2005 roku, podczas Salonu Samochodowego w Genewie. - pełny tekst >>>

ALFA ROMEO 166 (1998-2007) - galeria

Model 166 był wówczas największym pojazdem w aktualnej ofercie firmy Alfa Romeo, a jego debiut rynkowy odbył się jesienią 1998 roku. Zewnętrzna forma nadwozia nawiązywała stylistycznie do modelu 156 i utrzymywała typowy dla tej marki sportowy charakter, lecz jest bardziej smukła i dystyngowana. Dzięki obłym i starannie opracowanym kształtom współczynnik oporu aerodynamicznego Cx wynosi tylko 0,31. Jak przystało na pojazd prestiżowy jego obszerne wnętrze zapewnia najwyższy poziom komfortu i bogate wyposażenie. - pełny tekst >>>

ALFA ROMEO BRERA (2005-2010) - galeria

Pod nazwą Brera kryje się pełnokrwisty samochód sportowy z nadwoziem typu coupe. Wersja studialna tego pojazdu była przedstawiona w 2002 roku, natomiast prezentacja wersji produkcyjnej odbyła się w marcu 2005 roku, podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Atrakcyjnie ukształtowane nadwozie opracował słynny projektant G.Giugiaro z firmy ItalDesign. Zespoły mechaniczne w większości pochodziły z modelu 159. - pełny tekst >>>

ALFA ROMEO GT (2003-2010) - galeria

Model o krótkiej nazwie GT (Gran Turismo) debiutował publicznie podczas Salonu Samochodowego w Genewie w marcu 2003 roku, a do sprzedaży trafił dopiero w grudniu tegoż roku. - pełny tekst >>>

ALFA ROMEO MiTo (2008-...) - galeria

Model o nazwie MiTo debiutował oficjalnie w lecie 2008 roku, podczas Salonu Samochodowego w Londynie, w wkrótce potem trafił na rynek. Jego nazwa powstała z połączenia dwóch pierwszych liter włoskich miast Milano i Torino (Mediolan i Turyn). Był to stosunkowo niewielki pojazd mieszczący się w segmencie rynkowym B. Pod względem konstrukcyjnym był spokrewniony z popularnym modelem Fiat Punto. Atrakcyjna forma nadwozia nawiązywała do sportowej Alfy 8C Competizione, ale jego bryła miała inne proporcje. Długość trzydrzwiowego nadwozia typu hatch-back nieznacznie przekraczała 4 m. - pełny tekst >>>

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2017 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu