Samochody seryjne
arkusz w PDF

PEUGEOT (1889-...)

Rodzina Peugeot założyła swoje pierwsze zakłady mechaniczne w 1810 roku. W 1885 roku bracia stryjeczni Armand i Eugene Peugeot utworzyli firmę "Les Fils de Peugeot Freres" specjalizującą się w produkcji rowerów. Jako znak firmowy stosowano sylwetkę lwa. Cztery lata później Armand Peugeot wraz z Leonem Serpolletem skonstruowali pierwszy samochód Peugeot, w którym zastosowano silnik parowy. Jednak od 1891 roku zaczęto stosować w pojazdach wyłącznie silniki benzynowe, które początkowo kupowano od niemieckiej firmy Daimler. Pojazdy szybko zdobyły uznanie i skala produkcji systematycznie wzrastała.

Jednym z bardziej znanych pojazdów jest niewielki model o nazwie Bebe, którego produkcję rozpoczęto w 1913 roku. Konstrukcję tego pojazdu opracował Ettore Bugatti. Samochody Peugeot odnosiły liczne zwycięstwa w wyścigach co potwierdzało wysokie walory techniczne pojazdów tej marki.

W 1925 roku Peugeot przejął firmę Bellanger specjalizująca się w produkcji taksówek, a w 1927 roku słynną firmę De Dion-Bouton.

Od 1930 roku zaczęto stosować trzycyfrowe oznaczenia wszystkich modeli samochodów Peugeot, z tym że cyfrą środkowa było zawsze „0”. Pierwszym z nich był model 201.

Po zakończeniu II Wojny Światowej uruchomiono produkcję przedwojennego modelu 202, a pierwszą nową konstrukcją był model 203 (1948). Jego następcą był uruchomiony w 1955 roku model 403. W tym modelu od 1959 roku zastosowano silnik Diesla, który powstał jako własna konstrukcja. Od tego czasu niemal każdy model Peugeota dostępny był z takim ekonomicznym silnikiem.

Początkiem lat 60-tych Peugeot podjął współpracę z włoską firmą Pininfarina, która zaprojektowała liczne nadwozia dla kolejnych modeli Peugeota.

W 1965 roku wprowadzono do produkcji pierwszy model samochodu z napędem przednim. W latach 1974-75 Peugeot wykupił od firmy Michelin akcje firmy Citroen i utworzył grupę przemysłową o nazwie PSA. W 1978 roku grupa PSA wykupiła od koncernu Chrysler jego europejskie zakłady, a produkowane w nich samochody nosiły od tego momentu tradycyjną brytyjską markę Talbot (do 1987 roku).

Fabryki i montownie samochodów marki Peugeot znajdują się obecnie w kilkunastu krajach świata, także w Azji i Afryce.

Aktualnie produkowane samochody osobowe i dostawcze tej marki są w znacznym stopniu zunifikowane konstrukcyjnie z modelami Citroena.

Rodziny marki PEUGEOT

PEUGEOT 1007 (2004-2009) - galeria

Oficjalny debiut modelu oznaczonego liczbą 1007 odbył się jesienią 2004 roku, podczas Salonu Samochodowego w Paryżu. Zapoczątkował on oznaczanie modeli z dwoma zerami w środku. Był to pojazd o miejskim charakterze mający zwarte dwubryłowe nadwozie o długości około 3,7 m i wysokości ponad 1,6 m. Cechą szczególną tego modelu były szerokie drzwi boczne, które otwierały się poprzez przesuwanie do tyłu (jak w niektórych pojazdach wielofunkcyjnych i dostawczych). Otwieranie i zamykanie realizował mechanizm z napędem elektrycznym. Czteroosobowe wnętrze było dobrze wyposażone pod względem bezpieczeństwa. - pełny tekst >>>

PEUGEOT 106 (1991-2003) - galeria

Model 106 reprezentował markę Peugeot w segmencie rynkowym B. Debiut tego modelu odbył się w sierpniu 1991 roku. Dwubryłowe nadwozie typu hatch-back miało spokojną, ponadczasową sylwetkę. Wnętrze pojazdu zapewniało dobre warunki jazdy dla pięciu osób. Początkowo produkowano jedynie wersję trzydrzwiową. Gama silnikowa składała się tylko z silników benzynowych o pojemności skokowej 1,0 , 1,1 oraz 1,4 dm3. Napęd na koła przednie odbywał się poprzez mechaniczne skrzynie przekładniowe o czterech lub pięciu biegach. - pełny tekst >>>

PEUGEOT 107 (2005-...) - galeria

Model oznaczony liczbą 107 debiutował oficjalnie w marcu 2005 roku, podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Był to wówczas najmniejszy pojazd tej marki. Jego konstrukcja była wspólnym dziełem specjalistów z japońskiej firmy Toyota oraz z grupy PSA (Citroen-Peugeot). Produkcję tego samochodu, jak również bliźniaczych modeli Citroen i Toyota uruchomiono w nowej fabryce zbudowanej w miejscowości Kolin, na terenie Republiki Czeskiej. - pełny tekst >>>

PEUGEOT 205 (1983-1997) - galeria

Debiut rynkowy modelu o symbolu 205 odbył się w lutym 1983 roku. Był to pojazd nieco większy od starszego modelu o symbolu 104 i wkrótce go zastąpił. - pełny tekst >>>

PEUGEOT 206 (1998-2012) - galeria

Oficjalna prezentacja modelu 206 odbyła się w czerwcu 1998 roku. Jest to całkowicie nowa konstrukcja, która zastąpiła w gamie firmy popularny model 205. Silnym atutem modelu 206 była atrakcyjna sylwetka dwubryłowego nadwozia typu hatch-back, powstałego przy współpracy z włoską firmą Pininfarina. Duży kąt pochylenia szyby przedniej i ciekawy kroplowy kształt reflektorów to znaki szczególne tego nadwozia. Szkielet nadwozia o dużej sztywności i wyodrębnione strefy zgniotu zapewniały bezpieczeństwo kierowcy i pasażerom. Większe wymiary wnętrza i bagażnika (w stosunku do modelu 205) sprawiały, że pojazd był bardziej funkcjonalny i cieszył się dużym powodzeniem na rynku. - pełny tekst >>>

PEUGEOT 207 (2006-2014) - galeria

Model oznaczony jako 207 miał swój oficjalny debiut w marcu 2006 roku, podczas Salonu Samochodowego w Genewie i kilka miesięcy później trafił do sprzedaży. W gamie tej marki częściowo zastąpił model 206, gdyż niektóre wersje były nadal produkowane.. - pełny tekst >>>

PEUGEOT 3008 (2009-...) - galeria

Oficjalny debiut modelu 3008 odbył się podczas Salonu Samochodowego w Genewie w marcu 2009 roku, natomiast debiut rynkowy miał miejsce w połowie tegoż roku Samochód ten łączy w sobie cechy kompaktowego pojazdu rodzinnego i crossover’a o zwiększonym prześwicie. W konstrukcji tego modelu wykorzystano wiele zespołów pochodzących z samochodu typu 308. - pełny tekst >>>

PEUGEOT 306 (1993-2003) - galeria

Model 306, reprezentujący Peugeota w kategorii rynkowej C, miał swój debiut w styczniu 1993 roku. Był następcą poprzedniego modelu noszącego oznaczenie 309. Konstrukcja samochodu była silnie spokrewniona z modelem Citroen ZX, wprowadzonym na rynek w 1991 roku. - pełny tekst >>>

PEUGEOT 4007 (2007-2012) - galeria

Samochód oznaczony liczbą 4007 jest pierwszym modelem tej marki mającym napęd na cztery koła i należącym do kategorii crossover. Pod względem konstrukcyjnym samochód bazuje na modelu Mitsubishi Outlander drugiej generacji. Oficjalny debiut europejski odbył się podczas Salonu Samochodowego w Bolonii, w grudniu 2006 roku. - pełny tekst >>>

PEUGEOT 405 (1987-1997) - galeria

Model oznaczony liczbą 405 debiutował na rynku w maju 1987 roku. Reprezentował producenta w segmencie rynkowym D, a w gamie modelowej firmy zastąpił model 305. W konstrukcji pojazdu wykorzystano wiele elementów z innych modeli grupy PSA, a głównie z samochodu Citroen BX. Produkcję tych pojazdów prowadzono we Francji i w Wielkiej Brytanii. - pełny tekst >>>

PEUGEOT 406 (1995-2004) - galeria

Model 406 reprezentujący firmę Peugeot w segmencie rynkowym D pojawił się na rynku w październiku 1995 roku. Był on następcą modelu 405, cieszącego się dużą popularnością, nie tylko we Francji. - pełny tekst >>>

PEUGEOT 407 (2004-...) - galeria

Model noszący oznaczenie 407 debiutował w 2004 roku podczas genewskiego Salonu Samochodowego i był następcą modelu 406. Sprzedaż tych samochodów z trzybryłowymi nadwoziami typu notch-back rozpoczęto końcem kwietnia. - pełny tekst >>>

PEUGEOT 604 (1975-1985) - galeria

Model oznaczony liczbą 604 zapoczątkował powojenną linię luksusowych samochodów tej marki. Jego oficjalna prezentacja odbyła się w marcu 1975 roku, podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Debiut rynkowy nastąpił jesienią tegoż roku. Trzybryłowe nadwozie o tradycyjnych proporcjach i spokojnej stylizacji miało rozstaw osi wynoszący 2800 mm, a jego projekt powstał we włoskiej firmie Pininfarina. Obszerne wnętrze i niezależne zawieszenie wszystkich kół zapewniało komfortowe warunki jazdy. Zdecydowano się na klasyczny układ zespołów napędowych. - pełny tekst >>>

PEUGEOT RCZ (2010-...) - galeria

Sportowy model marki Peugeot noszący oznaczenie RCZ debiutował oficjalnie jesienią 2009 roku podczas Salonu Samochodowego we Frakfurcie n/Menem. Sprzedaż tych pojazdów rozpoczęto początkiem 2010 roku. Montaż końcowy samochodów RCZ odbywał się w zakładach Magna Steyr w austriackiej miejscowości Graz. - pełny tekst >>>

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2017 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu