Samochody seryjne
arkusz w PDF

RENAULT (1898-...)

Firma Renault została formalnie założona 1 października 1898 roku przez braci Renault w miejscowości Billancourt pod Paryżem. Jest jedną z nielicznych firm samochodowych, która szczyci się ponad stuletnią tradycją. Inicjatorem przedsięwzięcia był 21 letni Louis, który pracując wraz z bratem Marcelem w domowym warsztacie wykonał oryginalny pojazd napędzany silnikiem spalinowym.

Ten niewielki pojazd o nazwie Voiturette miał nowatorską wówczas koncepcję konstrukcyjną w zakresie przeniesienia napędu. Jednocylindrowy silnik De Dion - Bouton, umieszczony był w przedniej części ramy nad osią kół przednich. Napęd na tylną oś sztywną był przenoszony przez wał napędowy zaopatrzony w przeguby, podczas gdy w innych pojazdach stosowano łańcuchy napędzające każde z kół. Taki schemat układu napędowego wkrótce stał się standardem w budowie samochodów i jest stosowany do dzisiaj pod nazwą układu klasycznego.

Od 1902 roku stosowano silniki własnej konstrukcji, początkowo dwucylindrowe, a od 1904 czterocylindrowe. W 1905 roku Louis Renault zdobywa zamówienia na dostawę taksówek dla Paryża i Londynu. Zakłady Renault stają się wówczas największym francuskim producentem samochodów.

W wyniku wizyty w USA i spotkania z H. Fordem, zmodernizowano technologię produkcji. W 1912 roku firma rozpoczyna wytwarzanie standardowych nadwozi do swoich pojazdów. W następnym roku wprowadzono do samochodów elektryczny rozrusznik.

W 1922 roku w zakładach Renault wprowadzono taśmowy system montażu samochodów. W ofercie firmy znajdowały się zarówno mniejsze pojazdy jak i duże, eleganckie i luksusowe samochody np. Reinastella (1929). Pierwszym modelem Renault z nadwoziem samonośnym był Juvaquatre wprowadzony do produkcji w 1938 roku.

Podczas II Wojny Światowej pracowano nad nowym modelem małolitrażowego samochodu z silnikiem umieszczonym z tyłu. Louis Renault został po wyzwoleniu oskarżony o kolaborację z Niemcami, a w styczniu 1945 roku jego przedsiębiorstwo zostało znacjonalizowane. Samochód powstający podczas wojny został wprowadzony do produkcji w 1946 roku jako model 4 CV. Była to udana konstrukcja, która zapoczątkowała długą linię samochodów Renault z tylnosilnikowym układem napędowym.

Przełom w konstrukcji samochodów marki Renault nastąpił w 1961 roku, kiedy to uruchomiono produkcję modelu R 4. Pojazd otrzymał napęd na koła przednie i funkcjonalne nadwozie. Nowatorskim pojazdem był też model R 16 z 1965 roku, który jest uznawany za pioniera nadwozi typu hatch-back. Innowacje techniczne zawsze były chętnie wprowadzane w tej firmie. Jedną z nich były zderzaki z tworzyw sztucznych zastosowane po raz pierwszy w sportowych modelach R 15/17, a następnie w popularnym modelu R 5. Godne odnotowania w historii motoryzacji jest uruchomienie produkcji pierwszego w Europie pojazdu wielofunkcyjnego (MPV), czyli modelu Espace (1984). Zdecydowano się na nowatorską jednobryłową formę zewnętrzną nadwozia i szkieletową konstrukcję nośną z klejonym poszyciem z tworzywa sztucznego. Dużym sukcesem firmy jest konstrukcja samochodu Laguna II, który jako pierwszy pojazd uzyskał najwyższą ocenę (5 gwiazdek) w testach zderzeniowych przeprowadzanych przez organizację EuroNCAP.

W marcu 1999 roku firma Renault zakupiła 36,8 % udziałów japońskiego Nissana i podjęła z nim współpracę techniczną. Jednym z efektów tej współpracy są nowe płyty podłogowe, wspólne dla pojazdów obu marek. W samochodach Renault wykorzystywane są teraz niektóre zespoły Nissana. Także w 1999 roku firma przejęła 51 % akcji rumuńskich zakładów Dacia, a dwa lata później jej wzrósł do ponad 92 %.

Rodziny marki RENAULT

RENAULT 16 (1965-1980) - galeria

Model oznaczony liczbą 16 miał swój debiut podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 1965 roku. Był to wówczas największy model tej firmy, gdyż w 1960 roku zakończono produkcję dużego modelu o nazwie Fregate. Zdecydowano się na nowatorskie w tym czasie rozwiązanie nadwozia. Jego sylwetka była dwubryłowa, a w tylnej silnie pochylonej ścianie, umieszczono dodatkowe drzwi. Unosiły się one do góry ułatwiając dostęp do bagażnika. Dolna ich krawędź umieszczona była stosunkowo wysoko, a stały pas tylny usztywniał tylną część nadwozia. - pełny tekst >>>

RENAULT 19 (1988-1997) - galeria

Debiut rynkowy modelu R19 nastąpił jesienią 1988 roku. Model ten reprezentował firmę Renault w kategorii rynkowej C i zastąpił dotychczasowe modele oznaczone liczbami 9 i 11. - pełny tekst >>>

RENAULT 5 (1972-1994)

Model oznaczony cyfrą „5” został zaprojektowany jako konkurent Fiata 127, należy więc do segmentu rynkowego B, który wówczas grupował pojazdy o długości około 3,5 m. W stosunkowo długim okresie produkcji (22 lata) ukazały się dwie generacje tego modelu. Pierwsza z nich produkowana była w latach 1972-1984, a druga w okresie 1984-1994. - pełny tekst >>>

RENAULT CLIO (1990-...)

Model o nazwie Clio reprezentuje firmę Renault w kategorii handlowej B. Był on następcą popularnego modelu oznaczonego liczbą 5, lecz niektóre wersje tego starszego modelu były jeszcze produkowane do 1993 roku. Począwszy od tego modelu zrezygnowano ze stosowania liczbowych oznaczeń poszczególnych modeli. Dotychczas wprowadzono na rynek trzy generacje tych pojazdów. Pierwsza z nich oferowana była w okresie 1990-1998, druga generacja debiutowała w 1998 roku, ale była nadal w produkcji, mimo że samochody trzeciej generacji pojawiły się w 2005 roku. Trzecia generacja Clio była wytwarzana do 2012 roku, a obecnie w ofercie znajduje się czwarta generacja tych pojazdów. - pełny tekst >>>

RENAULT FUEGO (1980-1986) - galeria

Samochód o nazwie Fuego jest pojazdem o charakterze sportowym, a jego nazwa w języku hiszpańskim oznacza ogień. W gamie firmy Renault zastąpił pojazdy noszące liczbowe oznaczenia R15 i R17. Oficjalny debiut tego modelu odbył się podczas Salonu Samochodowego w Genewie, w marcu 1980 roku. - pełny tekst >>>

RENAULT LAGUNA (1993-...)

Samochody o nazwie Laguna zastąpiły w gamie firmy modele oznaczone liczbą "21". Były to wygodne samochody rodzinne przypisane do kategorii rynkowej D. Nazwa Laguna pojawiła się już wcześniej ( w 1990 roku) i służyła do oznaczenia studialnego samochodu sportowego. Na rynek trafiły trzy generacje tych pojazdów. Pierwsza z nich produkowana była w latach 1993-2000, druga w okresie 2000-2007, a trzecia od 2007 do 2015 roku. - pełny tekst >>>

RENAULT MEGANE (1994-...)

Po raz pierwszy nazwa Megane pojawiła się w 1988 roku, kiedy firma Renault zaprezentowała studialny samochód z nadwoziem typu notch-back o bardzo niskim współczynniku Cx wynoszącym 0,21. Seryjny model o nazwie Megane pojawił się w 1994 roku i nie miał żadnego związku z pojazdem studialnym. Dotychczas ukazały się trzy generacje tych samochodów. Pierwsza z nich produkowana była w okresie 1994-2003, druga w latach 2002-2009, a trzecia jest aktualnie w produkcji. - pełny tekst >>>

RENAULT SAFRANE (1992-2000) - galeria

Model o nazwie Safrane debiutował na rynku w maju 1992 roku. Był wówczas największym pojazdem tej marki, a w gamie zastąpił model 25. W odróżnieniu od głównych niemieckich konkurentów w segmencie rynkowym E, miał pięciodrzwiowe nadwozie typu hatch-back oraz napęd kół przednich. Smukła sylwetka dwubryłowego nadwozia o długości niemal 4,8 m wyróżniała się płynnymi eleganckimi liniami oraz dobrymi własnościami aerodynamicznymi. Obszerne i dobrze wyposażone wnętrze zapewniało komfortowe warunki podróżowania. - pełny tekst >>>

RENAULT SCENIC (1999-...)

Model o nazwie Scenic został wprowadzony do produkcji we wrześniu 1996 roku, jako jedna z wersji nadwoziowych rodziny Megane. Wielofunkcyjne nadwozie (MPV) o zwiększonej wysokości spotkało się z dużym uznaniem i wkrótce pojazd ten został uhonorowany tytułem Samochodu Roku. W 1999 roku, gdy przeprowadzono face-lifting rodziny Megane, model Scenic został z niej wyodrębniony i do dziś tworzy samodzielną rodzinę. Dotychczas ukazały się trzy generacje tych pojazdów. Pierwsza z nich produkowana była w okresie 1996-2003, druga w latach 2003-2009, a trzecia jest aktualnie w produkcji. - pełny tekst >>>

RENAULT THALIA (1999-...)

Model o nazwie Thalia powstał na bazie popularnego samochodu Clio drugiej generacji poprzez zmianę konstrukcji i kształtu tylnej części nadwozia. Pojazd ten został przeznaczony na niektóre rynki europejskie i południowo-amerykańskie, gdzie preferowane są nadwozia trzybryłowe. Dotychczas ukazały się dwie generacje tego modelu. Pierwsza z nich produkowana była w latach 1999-2008, druga jest produkowana od połowy 2008 roku. - pełny tekst >>>

RENAULT VEL SATIS (2001-2009) - galeria

Seryjny model o nazwie Vel Satis był następcą samochodu Safrane i jak on był najbardziej luksusowym pojazdem w gamie marki Renault. Nazwa pojazdu pochodzi od słów Velocite et Satisfaction (szybkość i satysfakcja). Pierwotnie otrzymał ją model studialny w 1998 roku, natomiast samochód seryjny debiutował w marcu 2001 roku podczas Salonu Samochodowego w Genewie. - pełny tekst >>>

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2017 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu