Samochody seryjne
arkusz w PDF

ROVER (1896-2005)

Firma o nazwie Rover Cicle Co. powstała w 1896 roku w mieście Coventry. Jej głównym zajęciem była produkcja rowerów, ale już w 1903 roku podjęto produkcję motocykli.

Pierwszy samochód firmy Rover to model o oznaczeniu 8HP wykonany w 1904 roku. Dwa lata później zmieniono nazwę firmy na Rover Company Ltd. i rozpoczęto produkcję następnych modeli samochodów, w tym także z silnikami czterocylindrowymi.

Po Pierwszej Wojnie Światowej dużą popularność zdobył model Eight (ang. 8) produkowany w różnych wersjach w okresie 1919-27. Od 1923 roku wytwarzano także większe pojazdy wyposażone w silniki sześciocylindrowe.

Podczas II Wojny Światowej w zakładach Rover produkowano silniki lotnicze, lecz zakłady zostały całkowicie zniszczone podczas nalotów niemieckich. Po zakończeniu wojny firma przeniosła się do Solihull i w 1946 roku wznowiła produkcje samochodów. Początkowo były to przedwojenne modele Ten, Eleven i Fourteen. Nowe konstrukcje samochodów tej marki pojawiły się na rynku w 1948 roku. Firma Rover w latach 50- i 60-tych prowadziła intensywne badania eksperymentalne nad pojazdami z silnikami turbinowymi. Stopniowo podejmowano produkcję następnych modeli.

Na potrzeby dużych modeli zakupiono od koncernu General Motors licencję na produkcję lekkiego silnika w układzie V8, o pojemności skokowej 3,5 dm3.

Nowoczesne samochody serii P6 wdrożono do produkcji w 1963 roku. Pojazd ten zdobył pierwszy tytuł europejskiego „Samochodu Roku” przyznawany corocznie przez dziennikarzy europejskich czasopism motoryzacyjnych.

W 1967 roku firma Rover weszła w skład koncernu samochodowego British Leyland Motor Corporation.

Nowa rodzina dużych samochodów Rover weszła do produkcji w 1976 roku i miała nowoczesne nadwozie typu hatch-back. Kilka miesięcy później zawarto porozumienie o współpracy z japońską Hondą. W 1982 roku z koncernu British Leyland wydzielono grupę Austin-Rover. Od 1984 roku 20% akcji tej grupy należało do firmy Honda. Piewwszymi wocami tej współpracy były samochody serii 200 uruchomione w 1984 roku oraz serii 800 z 1986 roku. Pojazdy te miały napęd przedni, a konstrukcyjnie były związane z modelami Hondy (odpowiednio Civic i Legend). W 1988 roku firma została sprywatyzowana i otrzymała nazwę Rover Group.

W 1994 roku firma Rover została wykupiona przez niemieckiego producenta BMW. Pod zarządem tej firmy powstał nowy model dużego samochodu oznaczonego liczbą 75, który zastąpił dotychczasowe modele serii 600 i 800. W 2000 roku zarząd BMW zdecydował się na odsprzedanie grupy Rover konsercjum o nazwie Phonix.

Sprzedaż samochodów marki Rover nie spełniała jednak oczekiwań i pod koniec 2005 roku firma ogłosiła bankructwo.

W 2007 roku upadłą firmę kupił chiński koncern SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation) i wkrótce uruchomił produkcję zmodyfikowanego samochodu typu 75, pod nazwą Roewe.

Rodziny marki ROVER

ROVER 600 (1993-1999) - galeria

Model oznaczony liczbą 600 miał debiut rynkowy w kwietniu 1993 roku. Samochody tej serii wypełniały lukę między rodzinami 400 i 800, a ponadto reprezentowały firmę w kategorii rynkowej E. Trzybryłowe nadwozie miało spokojną ponadczasową stylizację, natomiast charakterystyczny wlot powietrza wskazywał na rodowód pojazdu. - pełny tekst >>>

ROVER 75 (1998-2005) - galeria

Premiera pojazdu Rover 75 odbyła się w październiku 1998 roku podczas Salonu Samochodowego w Birmingham. Samochód zastąpił w gamie firmy starsze pojazdy oznaczone symbolami 600 i 800. Konstrukcja tego modelu powstała w czasie, gdy firma Rover znajdowała się pod zarządem BMW. - pełny tekst >>>

ROVER 800 (1986-1999)

Model oznaczony liczbą 800 powstał w wyniku współpracy specjalistów firm Rover oraz Honda i był największym pojazdem tej marki. Ukazały się dwie generacje tych pojazdów. Pierwsza z nich produkowana była w okresie 1986-1991, a druga w latach 1991-1999. - pełny tekst >>>

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2017 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu