Samochody seryjne
arkusz w PDF

SAAB (1946-...)

Nazwa tej szwedzkiej firmy jest skrótem od Svenska Aeroplan Aktie-Bolaged. Była to firma lotnicza, która powstała w 1937 roku, ale do branży motoryzacyjnej przystąpiła po zakończeniu II wojny światowej. Pierwszy prototypowy samochód został zbudowany w listopadzie 1946 roku, a jego twórcami był 15-osobowy zespół inżynierów lotniczych. Sylwetka samochodu przypominała kształt spadającej kropli, a do napędu zastosowano dwucylindrowy silnik dwusuwowy pochodzący z niemieckiej firmy DKW.

Pojazd ten skierowano do produkcji seryjnej po wprowadzeniu istotnych zmian. Pierwsze egzemplarze modelu oznaczonego liczbą 92 wykonano w grudniu 1949 roku, a produkcja ruszyła w 1950 roku. Wkrótce samochód ten pojawił się na trasach rajdów i zaczął odnosić znaczące sukcesy. W 1959 roku program produkcji uzupełniono o trzydrzwiowe nadwozie typu kombi (model 95). W tym modelu po raz pierwszy zastosowano trzeci rząd siedzeń ustawionych tyłem do kierunku jazdy.

Firma Saab znana jest z troski o bezpieczeństwo i już od 1958 roku montowała pasy bezpieczeństwa, a od 1963 roku stosowała dwuobwodowe układy hamulcowe. Od 1966 roku zaczęto stosować silniki czterosuwowe, początkowo były to jednostki w układzie V4 importowane z niemieckich zakładów Forda.

Znaczącym przełomem było uruchomienie produkcji całkowicie nowego i większego modelu oznaczonego liczbą "99" w 1967 roku. Dziesięć lat później zaprezentowano ten model z turbodoładowanym silnikiem o pojemności 2,0 dm3.

Kolejne modele oznaczone symbolami 900 i 9000, wprowadzone do produkcji w latach 1979 i w 1984 były coraz większe. Od 1986 roku w ofercie firmy znalazły się także kabriolety, których produkcję rozpoczęto w zakładach Valmet w Finlandii.

W 1990 roku 50 % akcji Saab Automobile S.A. kupił koncern General Motors. Od 1993 roku w samochodach Saab zaczęto stosować komponenty pochodzące z pojazdów GM (praktycznie z Opla). W 2000 roku amerykański koncern przejął pozostałe 50 % akcji Saaba.

Firma produkuje dwie podstawowe rodziny samochodów, które oznaczone są symbolami 9-3 i 9-5. Od 2005 roku, produkowano w Szwecji samochody Cadillac BLS, powiązane konstrukcyjnie z modelem 9-3. W latach 2004-2006, pod marką Saab oferowano model 9-2X produkowany w Japonii na bazie samochodu Subaru Impreza. Od 2005 roku, produkowano w Szwecji samochody Cadillac BLS, powiązane konstrukcyjnie z modelem 9-3. W tym samym czasie w USA uruchomiono produkcję modelu 9-7X,

Koncern General Motors popadł w kłopoty finansowe i w ramach restrukturyzacji podjęto decyzję o sprzedaży marki Saab. Po długich negocjacjach z kilkoma firmami w 2009 roku, nabywcą została ostatecznie holenderska firma Spyker, znana z produkcji ekskluzywnych samochodów sportowych. Kontrakt podpisano początkiem 2010 roku.

Rodziny marki SAAB

SAAB 9-5 (1997-2011)

Samochód typu 9-5 zastąpił w gamie firmy model 9000, który produkowany był od 1984 roku. Prezentacja tego luksusowego samochodu odbyła się podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie n/Menem w 1997 roku. W tym roku firma Saab obchodziła 50-lecie swojej działalności motoryzacyjnej. Dotychczas ukazały się dwie generacje tych pojazdów. Produkcję tych samochodów zakończono w grudniu 2011 roku. - pełny tekst >>>

SAAB 900 (1978-1998)

Model oznaczony liczbą 900 pojawił się na rynku latem 1978 roku i był następcą modelu 99. Ukazały się dwie generacje tych pojazdów, pierwsza z nich była oferowana w latach 1978-1994, a druga w okresie 1993-1998. - pełny tekst >>>

SAAB 9000 (1984-1997) - galeria

Model noszący oznaczenie 9000 debiutował w 1984 roku. Był wówczas największym z dotychczasowych pojazdów tej marki i pierwszym należącym do segmentu rynkowego E. Opracowanie tego modelu trwało stosunkowo długo, bo niemal 10 lat. Pierwsze prace podjęto już wiosną 1974 roku. Cztery lata później nawiązano współpracę z firmami Fiat, Alfa Romeo i Lancia. W wyniku tej współpracy powstała konstrukcja szkieletu nadwozia wspólna dla modeli tych firm (opracowana w Ital Design). Szkielet nadwozia oraz strefy energochłonne były przystosowane do ostrych wymagań przepisów amerykańskich. - pełny tekst >>>

SAAB 92 (1949-1956) - galeria

Prezentacja pierwszego samochodu firmy SAAB odbyła się w Sztokholmie w kwietniu 1949 roku. Seryjna produkcja ruszyła w grudniu tegoż roku, ale sprzedaż tych pojazdów rozpoczęto już w 1950 roku. - pełny tekst >>>

SAAB 93 (1955-1960) - galeria

Model oznaczony liczbą 93 został zaprezentowany w grudniu 1955 roku i stanowił rozwinięcie poprzedniego modelu. Zakres zmian był stosunkowo duży i obejmował wiele zespołów pojazdu. - pełny tekst >>>

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2017 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu