Samochody seryjne
arkusz w PDF

VOLKSWAGEN (1946-...)

Historia firmy sięga 1938 roku, kiedy to we wrześniu położono kamień węgielny pod nową fabrykę w Wolfsburgu. Miał tam być produkowany samochód ludowy opracowany przez Ferdynanda Porsche, ale wybuch wojny zniweczył te plany. Podjęto tu produkcję pojazdów dla wojska (Kubelwagen) oraz elementów uzbrojenia.

Dopiero po wojnie, początkiem 1946 roku uruchomiono produkcję samochodu Typ 1, czyli popularnego „Garbusa”. Systematycznie oskonalono konstrukcję tego samochodu, a wielkość produkcji szybko wzrastała. Milionowy egzemplarz wykonano w 1955 roku.

W 1961 roku rozpoczęto produkcję większego modelu 1500. W jego nowym nadwoziu o trzybryłowej sylwetce znalazła się większość zespołów znanych już z "Garbusa". Kolejne modele noszące oznaczenia 411 i 412 powstały w oparciu o dotychczasową koncepcję konstrukcyjną polegającą na umieszczeniu silnika z tyłu pojazdu.

W 1965 roku Volkswagen przejął kontrolę nad grupą Auto Union AG, a w 1969 roku wykupił firmę NSU.

Początkiem lat 70-tych firma Volkswagen miała kłopoty finansowe, które wynikały z faktu że produkowane modele tylnosilnikowe były już przestarzałe i trudno się sprzedawały. Szybko zdecydowano się na zmiany i na bazie bardziej nowoczesnych modeli Audi i NSU uruchomiono w 1973 roku produkcję modelu Passat, pierwszego samochodu VW z napędem na koła przednie. Nawiązano współpracę z włoską firmą projektową Ital Design, która opracowała nadwozia do nowych modeli VW. Już w następnym roku do produkcji wdrożono Golfa, który stał się praktycznie następcą "Garbusa", a później najbardziej znanym modelem tej firmy. W 1975 roku pojawił się mniejszy model o nazwie Polo, a w 1978 roku wstrzymano produkcję Garbusa w Niemczech. Wszystkie nowe modele zostały bardzo dobrze przejęte przez rynek, a firma intensywnie się rozwijała.

W 1986 roku Volkswagen wykupił 75% akcji hiszpańskiego Seata, a w 1990 roku posiadał już 100 % tych akcji. Podobnie było z czeską Skodą - w 1991 roku grupa VW kupiła 31 %, a obecnie jest w posiadaniu wszystkich akcji. Włoska firma Lamborghini została w 1998 roku przyłączona do Audi. W tym samym roku VW kupił prawa do marki Bugatti oraz brytyjskie firmy Bentley i Rolls-Royce. Od 2003 roku prestiżowa marka Rolls-Royce należy do BMW.

Znaczącą część udziałów grupy Volkswagen posiada firma Audi (ponad 35 %).

Gama modeli oferowanych pod marką Volkswagen sale się rozszerza i obejmuje niemal wszystkie segmenty rynkowe.

Obecnie grupa Volkswagen jest trzecim co do wielkości producentem samochodów na świecie. Jej fabryki pracują w 20 krajach.

Rodziny marki VOLKSWAGEN

VOLKSWAGEN BORA (1998-2005) - galeria

Premierowy pokaz pojazdu o nazwie Bora odbył się jesienią 1998 roku podczas paryskiego Salonu Samochodowego. - pełny tekst >>>

VOLKSWAGEN CORRADO (1988-1995) - galeria

Model Corrado miał swój debiut rynkowy w lecie 1988 roku. Nadwozie typu coupe miało sylwetkę dwubryłową oraz troje drzwi. Bryła tego nadwozia była krytykowana za zbyt „ciężki” styl, co szczególnie ujawniało się w przedniej części. Nadwozie było wykonywane było w firmie Karmann, tam też odbywał się montaż finalny. W konstrukcji pojazdu wykorzystano wiele elementów i zespołów z wielkoseryjnych modeli Golf i Passat. - pełny tekst >>>

VOLKSWAGEN FOX (2004-2011) - galeria

Samochód o nazwie Fox wprowadzono do produkcji w brazylijskiej fabryce Volkswagena w 2004 roku. Nadwozie typu hatch-back (trzy- lub pięciodrzwiowe) miało rozstaw osi identyczny jak model Polo, ale jego długość jest mniejsza. Na rynku europejskim model Fox w wersji trzydrzwiowej debiutował podczas Salonu Samochodowego w Lipsku w kwietniu 2005 roku. Pojazd ten traktowano jako następcę modelu Lupo, mimo nieco większych wymiarów zewnętrznych. - pełny tekst >>>

VOLKSWAGEN GOLF (1974-...)

Model o nazwie Golf należy obecnie do najpopularniejszych samochodów europejskich. W maju 1974 roku odbyła się oficjalna prezentacja tego modelu. Pojazd stał się godnym następcą legendarnego Garbusa. - pełny tekst >>>

VOLKSWAGEN LUPO (1998-2005) - galeria

Prezentacja najmniejszego modelu Volkswagena o nazwie Lupo (wilczek) odbyła się jesienią 1998 roku. Jest to bliźniacza konstrukcja w stosunku do Seata Arosy, który oferowany był nieco wcześniej. - pełny tekst >>>

VOLKSWAGEN NEW BEETLE (1998-2010) - galeria

W 1994 roku na kilku Salonach Samochodowych, w stoisku marki Volkswagen prezentowano samochód studialny o nazwie Concept1. Kształty nadwozia tego pojazdu silnie nawiązywały do tak popularnego przed laty Volkswagena „Garbusa”. Wielkie zainteresowanie tym pojazdem skłoniło zarząd firmy do podjęcia decyzji o uruchomieniu produkcji seryjnej. - pełny tekst >>>

VOLKSWAGEN PASSAT (1973-...)

Rodzina samochodów Passat była pierwszą marki Volkswagen opracowaną według nowej koncepcji konstrukcyjnej. Samochody te pojawiły się na rynku w maju 1973 roku. Dotychczas pojawiło się siedem generacji Passatów. Pierwsza z nich produkowana była do 1980 roku, drugą oferowano w latach 1980-1988, trzecia generacja była produkowana w okresie 1988-1993, czwarta 1993-1996, piąta w latach 1996-2005, szósta 2005-2010, siódma 2010-2014, a ósma - pełny tekst >>>

VOLKSWAGEN POLO (1975-...)

Samochód o nazwie Polo debiutował wiosną 1975 roku, jako uproszczona wersja modelu Audi 50, produkowanego od jesieni poprzedniego roku. Jego koncepcja ogólna była praktycznie powieleniem rozwiązań zastosowanych w Golfie tyle, że w nieco zmniejszonych wymiarach. Dotychczas ukazało się pięć generacji tych pojazdów. Pierwsza z nich produkowana była w latach 1975-1981, druga w okresie 1981-1994, trzecia w latach 1994-2001, czwarta w okresie - pełny tekst >>>

VOLKSWAGEN TIGUAN (2007-...)

Oficjalny debiut modelu o nazwie Tiguan odbył się jesienią 2007 roku podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie nad Menem. Był to kompaktowy pojazd typu SUV. Dotychczas ukazały się dwie generacje tych samochodów. Pierwsza z nich produkowana była w latach 2007-2015, a druga jest aktualnie w produkcji. - pełny tekst >>>

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2017 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu