Samochody seryjne
arkusz w PDF

FSO (1951-...)

Na przełomie lat 1947/48 zawarto umowę z włoska firmą FIAT dotyczącą uruchomienia w Polsce fabryki samochodów. W lipcu 1948 roku rozpoczęto budowę fabryki w Warszawie, lecz względy polityczne spowodowały zerwanie tej umowy w 1949 roku. W następnym roku podpisano umowę z ZSRR dotyczącą licencyjnej produkcji samochodu M20 Pobieda. Pierwszy taki samochód zmontowano w Warszawie w listopadzie 1951 roku. Otrzymał on nazwę Warszawa M20. Produkcję drugiego, mniejszego modelu o polskiej konstrukcji i nazwie Syrena rozpoczęto w 1958 roku. Oba te pojazdy były stosunkowo długo produkowane.

W grudniu 1965 roku podpisano nową umowę licencyjną z Fiatem na produkcję modelu 125p, specjalnie opracowanego dla Polski. Uruchomienie produkcji nastąpiło w listopadzie 1967 roku. Unowocześniono fabrykę, a po zaprzestaniu produkcji Syreny (1972 r.) i Warszawy (1973 r.) model 125p stał się podstawowym produktem FSO. W latach siedemdziesiątych XX wieku prowadzono także montaż innych modeli Fiata, jak 127, 128, 131, 132 oraz samochodu Zastava 1100.

W maju 1978 roku uruchomiono produkcję samochodu Polonez z nadwoziem dwubryłowym. W jego konstrukcji wykorzystano zmodernizowane zespoły modelu 125p. Oba te pojazdy produkowano równolegle do czerwca 1991 roku, kiedy to zaprzestano wytwarzania starszego modelu.

Końcem 1994 roku, na wydzielonej części FSO rozpoczęto montaż samochodów Opel Astra, a w następnym roku podpisano list intencyjny z południowo-koreańskim koncernem Daewoo Group. W marcu 1996 roku powołano spółkę Daewoo-FSO Motor. Utrzymano produkcję Poloneza i rozpoczęto montaż modeli Tico i Espero. W październiku 1997 roku uruchomiono produkcję samochodów koreańskich Lanos, Nubira i Leganza. Dwa lata później wprowadzono do produkcji Matiza.

Po upadku koreańskiej firmy Daewoo w 2004 roku powrócono do nazwy FSO i nadal produkowano samochody Lanos i Matiz. W 2005 roku partnerem FSO została ukraińska firma AvtoZAZ. Na mocy porozumienia z koncernem General Motors, który częściowo przejął zakłady Daewoo, uruchomiono w Warszawie, w 2007 roku produkcję samochodów Chevrolet Aveo.

Rodziny marki FSO

FSO LANOS (1997-2008) - galeria

Model o nazwie Lanos był pierwszym modelem tej firmy opracowanym po rozwiązaniu spółki z GM i reprezentował firmę Daewoo w segmencie rynkowym C. Prace nad konstrukcją tego pojazdu rozpoczęto jesienią 1993 roku. Projekt bryły nadwozia oraz jego wnętrza zlecono znanej włoskiej firmie Ital Design. Zespoły napędowe opracowano w niemieckim centrum rozwojowym Daewoo. Seryjna produkcja Lanosa rozpoczęła się wiosną 1997 roku w południowo-koreańskim zakładzie Pupyong. - pełny tekst >>>

FSO POLSKI FIAT 125p (1967-1991) - galeria

Zakup pierwszej powojennej licencji na samochód osobowy był znaczącym wydarzeniem dla polskiej motoryzacji. Kontrakt z firmą FIAT został podpisany 22 grudnia 1965 roku. - pełny tekst >>>

FSO SYRENA (1957-1972) - galeria

Samochód Syrena był pierwszym powojennym samochodem o całkowicie polskiej konstrukcji. Prace nad tym pojazdem rozpoczęto w połowie 1953 roku, a produkcję seryjną podjęto w 1957 roku. Ograniczone możliwości finansowe i techniczne wpłynęły na zastosowane rozwiązania konstrukcyjno-technologiczne. Zdecydowano się na konstrukcję ramową i dwusuwowy silnik. Konstrukcję silnika i jego produkcję prowadzono w WSM w Bielsku-Białej. Wiele elementów przejęto z licencyjnego samochodu Warszawa M20. Trzybryłowe nadwozie o obłych kształtach i długości około 4 m miało dwoje drzwi. - pełny tekst >>>

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2017 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu