Samochody seryjne
arkusz w PDF

PORSCHE (1948-...)

Znany konstruktor Ferdynand Porsche założył w 1948 roku własną firmę, która rozpoczęła w czerwcu tegoż roku produkcję niewielkich samochodów sportowych. Siedzibą firmy była miejscowość Gmund w Austrii, a samochód typu 356 był pierwszym pojazdem tego konstruktora noszącym markę Porsche. Samochód miał otwarte nadwozie typu roadster i wykorzystywał zmodyfikowane zespoły mechaniczne z seryjnego Volkswagena Typ 1 (czyli Garbusa).

W 1950 roku firma została przeniesiona do Stuttgartu w Niemczech i kontynuowała produkcję i rozwój modelu 356. Już w następnym roku pojazd ten odniósł znaczący sukces sportowy - wygrał słynny 24 godzinny wyścig w Le Mans (w swojej klasie 1100 cm3). W 1951 roku zmarł założyciel firmy, ale jego syn Ferry nadal ją prowadził. Model 356 cieszył się dużym uznaniem na rynku (także w USA), a jego produkcja systematycznie wzrastała.

Od 1961 roku pracowano nad nowym większym modelem, którego wersja produkcyjna została zaprezentowana na Salonie Samochodowym we Frankfurcie n/Menem w 1963 roku. Pojazd ten oznaczony liczbą 911 wszedł do produkcji w 1964 roku i jest do chwili obecnej najbardziej znanym modelem firmy. Utrzymano dotychczasową ogólną koncepcję pojazdu z silnikiem umieszczonym za osią tylną. Silnik miał 6 cylindrów w układzie boxer i był chłodzony powietrzem.

W 1969 roku podjęto pierwszą próbę odejścia od tego tradycyjnego układu napędowego. Model 914 powstał we współpracy z Volkswagenem i miał silnik umieszczony centralnie. Samochód ten nie zyskał jednak większego uznania i po kilku latach wstrzymano jego wytwarzanie.

Konstrukcja modelu 911 była systematycznie rozwijana. Pod koniec 1974 roku zdecydowano się na rozpoczęcie produkcji modelu 911 z silnikiem o pojemności 3,0 dm3 wyposażonym w turbosprężarkę znacznie podnoszącą osiągi silnika.

Firma Porsche była też pionierem w zakresie stosowania cynkowanych blach w nadwoziu. Kolejne modele oznaczone liczbami 924 (z 1975 r) i 928 (z 1977 r) otrzymały układ napędowy typu Transaxle. W takim układzie silnik umieszczony jest z przodu pojazdu, a skrzynia biegów wraz z przekładnią główną z tyłu.

Największym powodzeniem cieszył się nadal stale modernizowany model 911. Oprócz produkcji rynkowej firma opracowuje specjalne pojazdy wyścigowe oraz realizuje usługi techniczne dla innych producentów (np. opracowano tu silniki dla Seata Ibiza i Lady Samary).

W 1988 roku wprowadzono na rynek pierwszy model firmy z napędem na obie osie (911 Carrera 4) a rok później zastosowano automatyczną skrzynię biegów typu Tiptronic.

W 1996 roku uruchomiono produkcję modelu o nazwie Boxter z silnikiem zabudowanym centralnie, ale tym razem była to udana i dobrze sprzedająca się konstrukcja.

Model 911 został w 1997 roku wyposażony w silnik o pojemności 3,4 dm3, ale już chłodzony cieczą.

Istotną nowością ostatnich lat było podjęcie w firmie Porsche konstrukcji, a następnie uruchomienie produkcji innych rodzajów pojazdów. W 2002 roku zaprezentowano duży samochód kategori SUV (Sport Utility Vehicle) o nazwie Cayenne, a w 2009 roku wdrożono do produkcji model Panamera z pięciodrzwiowym nadwoziem typu hatch-back.

Rodziny marki PORSCHE

PORSCHE 928 (1977-1995) - galeria

Model oznaczony liczbą 928 debiutował na rynku w sierpniu 1977 roku. Był to już drugi (po 924) samochód tej firmy, w którym zastosowano układ napędowy typu transaxle. - pełny tekst >>>

PORSCHE 959 (1987-1988) - galeria

Model oznaczony liczbą 959 powstał na bazie znanego 911, ale zastosowano w nim najnowsze rozwiązania techniczne znane w tym czasie. - pełny tekst >>>

PORSCHE 968 (1991-1994) - galeria

Model oznaczony liczbą 968 debiutował na rynku w czerwcu 1991 roku. Jako następca modelu 944 „odziedziczył” po nim ogólną koncepcję konstrukcyjną, z silnikiem umieszczonym z przodu. Nowe nadwozia miały taki sam rozstaw osi, ale były nieco dłuższe. Forma zewnętrzna nadwozia, a zwłaszcza przednia część przypominała nieco model 928, będący wówczas największym pojazdem w gamie firmy. - pełny tekst >>>

PORSCHE BOXSTER (1996-...)

Debiut modelu o nazwie Boxter odbył się w 1993 roku na Salonie Samochodowym w Detroit. Jego atrakcyjna sylwetka oraz układ napędowy nawiązywały do wyścigowych modeli Porsche z lat 50-tych. Był to pojazd studialny, ale wywołał tak duże zainteresowanie, że firma zdecydowała się na podjęcie jego seryjnej produkcji. W gamie modelowej firmy zastąpił model 968. Dotychczas ukazały się trzy generacje tych pojazdów. Pierwsza produkowana była w latach 1996-2004, druga do 2004 do 2012 , a trzecia jest aktualnie w ofercie firmy Porsche. - pełny tekst >>>

PORSCHE CAYENNE (2002-...)

Model o nazwie Cayenne był dla tego producenta pojazdem nietypowym, zaliczanym do kategorii SUV (Sport Utility Vehicle). Samochód jednak szybko zdobył uznanie na rynku, a dotychczas ukazały się dwie generacje tego modelu. Pierwsza z nich była produkowana w okresie 2002-2010, natomiast druga jest aktualnie produkowana. - pełny tekst >>>

PORSCHE PANAMERA (2009-...) - galeria

Model o nazwie Panamera pojazdem tej marki mającym pięciodrzwiowe nadwozie typu hatch-back. Oficjalna premiera tego pojazdu odbyła się w kwietniu 2009 roku podczas Salonu Samochodowego w Szanghaju. Rozpoczęcie produkcji nastąpiło w czerwcu tegoż roku w fabryce w Lipsku. - pełny tekst >>>

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2017 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu