Samochody seryjne
arkusz w PDF

SKODA (1905-...)

Historia samochodów Skoda sięga 1905 roku, kiedy w miejscowości Mlada Boleslav, firma Laurin & Klement rozpoczęła wytwarzanie takich pojazdów. Pierwszy model z tej firmy nosił francuską nazwę Voiturette i miał klasyczny układ napędowy z trzybiegową skrzynią przekładniową. W następnych latach pojawiały się kolejne, coraz doskonalsze pojazdy. Trudności finansowe firmy zaczęły się w latach dwudziestych i w 1925 roku firma została przejęta przez większą grupę przemysłową o nazwie Skoda.

Zmodernizowano i rozbudowano wówczas fabrykę oraz wdrożono do produkcji nowocześniejsze modele samochodów. Pierwszy z nich nosił symbol 4R i trafił do produkcji w 1928 roku. Kolejnym znanym pojazdem była Skoda Popular z 1934 roku. Funkcję nośną pełniła w nim nowa rama centralna i to rozwiązanie stało się typowym dla Skody przez następne lata. Także modele powojenne, jak 1200 czy 440 były oparte na ramie centralnej.

Pod koniec lat pięćdziesiątych przeprowadzono gruntowną modernizację fabryki i w 1964 roku uruchomiono produkcję nowej generacji samochodów. Były to pojazdy z tylnosilnikowym układem napędowym. Znacznie zwiększono skalę produkcji i uruchomiono filie zakładów w miejscowościach Vrchlabi, Krasiny i Liberec.

Istotnym momentem w historii tej marki była decyzja o wprowadzeniu nowego modelu z napędem na koła przednie. Nowy model o nazwie Favorit zaprezentowano na targach w Brnie jesienią 1987 roku. Projekt nadwozia opracowała znana włoska firma Bertone, a w konstrukcji pojazdu wykorzystano wiele zespołów produkowanych na licencji znanych dostawców.

W 1991 roku grupa Volkswagena przejęła 31% akcji Skody, a 4 lata później dysponowała już ponad 70% udziałów. Pierwszym efektem tej współpracy był montaż silników Volkswagena w modelu o nazwie Felicia. Wkrótce potem, w 1996 roku ruszyła produkcja samochodu Octavia, pierwszego pojazdu opracowanego pod nadzorem VW i wykorzystującego płytę podłogową i zespoły mechaniczne pochodzące z tego koncernu.

W 2000 roku Czesi sprzedali Volkswagenowi ostatni pakiet akcji. Ścisła współpraca z tym koncernem zapewnia firmie dopływ nowoczesnej technologii i możliwość wykorzystania sprawdzonych zespołów.

Systematycznie wzrasta skala produkcji i liczba oferowanych modeli.

Rodziny marki SKODA

SKODA FABIA (1999-...)

Samochód o nazwie Fabia był całkowicie nową konstrukcją opracowaną w Czechach, ale wykorzystującą niektóre sprawdzone już zespoły z „półek” koncernu Volkswagena. W gamie firmy Skoda zastąpił model Felicia, a dotychczas ukazały się dwie generacje tych pojazdów. Pierwsza z nich produkowana była w okresie 1999-2007, a druga aktualnie znajduje się w produkcji. - pełny tekst >>>

SKODA FAVORIT (1988-1995) - galeria

Model o nazwie Favorit po raz pierwszy został zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Brnie jesienią 1987 roku, a od połowy roku 1988 rozpoczęła się jego produkcja seryjna. W wyniku czteroletnich prac konstrukcyjnych i badawczych powstał nowoczesny samochód segmentu B, który wkrótce miał zastąpić przestarzałe już tylnosilnikowe modele 105,120 i 130. - pełny tekst >>>

SKODA FELICIA (1959-2001)

Nazwa Felicia była dwukrotnie stosowana przez firmę Skoda. Pierwszy raz nazwę tę użyto w 1959 roku dla pseudo-sportowego pojazdu z otwartym nadwoziem. Ponownie nazwę tą zastosowano w 1994 roku dla modeli zastępujących wcześniej produkowaną rodzinę samochodów Favorit i Forman. Pojazdy te dzieli okres 35 lat i całkowicie odmienna konstrukcja. - pełny tekst >>>

SKODA FORMAN (1990-1994) - galeria

Model o nazwie Forman, stanowił pochodną wersję nadwoziową popularnego już modelu Favorit. Nadwozie typu kombi miało układ pięciodrzwiowy. Zachowano rozstaw osi z modelu podstawowego, natomiast istotnie zwiększono tylny zwis pojazdu. Uzyskano w ten sposób znaczący wzrost pojemności przestrzeni bagażowej. Zespoły mechaniczne przejęto z modelu Favorit. - pełny tekst >>>

SKODA MB (1964-1969) - galeria

Po wielu latach produkcji samochodów o konstrukcji ramowej wyposażonych w klasyczny układ napędowy zdecydowano się na radykalną zmianę koncepcji ogólnej. Opracowano całkowicie nowe nadwozie o konstrukcji samonośnej, a zespół napędowy umieszczono w jego tylnej części. Prace nad tym modelem rozpoczęto jeszcze w 1957 roku, gdy taka koncepcja dominowała w europejskich samochodach typu popularnego. Samochód 1000 MB był następcą popularnej Octavii (I generacji). Litery MB pochodziły od siedziby producenta, czyli miasta Mlada Boleslav - pełny tekst >>>

SKODA OCTAVIA (1959-...)

Nazwa Octavia była, podobnie jak nazwa Felicia, dwukrotnie stosowana przez firmę Skoda. Po raz pierwszy nazwa ta pojawiła się w 1959 roku do określenia podstawowego modelu z dwudrzwiowym nadwoziem typu notch-back i klasycznym układem zespołów. Dwadzieścia pięć lat po zakończeniu produkcji tych pojazdów debiutowała druga, całkowicie odmienna generacja tego modelu z samonośnym nadwoziem i napędem kół przednich. Obecnie produkowana jest już czwarta generacja tych pojazdów. - pełny tekst >>>

SKODA ROOMSTER (2006-2015) - galeria

Model o nazwie Roomster został przedstawiony jako pojazd studialny w 2003 roku podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie n/Menem. Wzbudził duże zainteresowanie swoją formą zewnętrzną i funkcjonalnością. Zdecydowano się więc na podjęcie produkcji, a wersja produkcyjna debiutowała na genewskim Salonie Samochodowym w 2006 roku. Angielska nazwa tej Skody słusznie wskazywała na obszerne i wielofunkcyjne wnętrze. - pełny tekst >>>

SKODA SUPERB (1934-...)

Czeska firma Skoda produkowała samochody o nazwie Superb jeszcze w latach trzydziestych ubiegłego wieku. Ich produkcja zaczęła się od modelu 640 Superb w 1934 roku, a ostatnie egzemplarze tej pierwszej generacji wykonano w 1949 roku. Po przerwie trwającej ponad 50 lat powrócono do tej nazwy. Pojazdy drugiej generacji wdrożono do produkcji w 2001 roku i wytwarzano do 2008 roku. W tym samym czasie debiutowała trzecia generacja Superba, natomiast czwarta, która jest aktualnie w produkcji pojawiła się na rynku w 2015 roku. - pełny tekst >>>

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2017 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu