Samochody seryjne
arkusz w PDF

JAGUAR (1927-...)

Brytyjska firma Jaguar to znany producent samochodów sportowych oraz luksusowych o charakterze sportowym. Jej historia sięga 1921 roku, kiedy to dwaj miłośnicy motoryzacji William Lyons i William Walmsley założyli firmę o nazwie Swallow Sidecar. Początkowo wytwarzano tu tylko wózki boczne do motocykli, ale od 1927 roku podjęto produkcję nadwozi do różnych samochodów angielskich.

Od 1931 roku produkowano już samochody własnej konstrukcji. Były to samochody sportowe sprzedawane pod marką SS. Nadwozia projektowane przez W. Lyonsa montowano na specjalnych podwoziach zamawianych w znanej wówczas firmie Standard. Cztery lata później pojazdy te oznaczano jako SS Jaguar. Dopiero od 1945 roku zaczęto stosować nazwę Jaguar.

Pierwszym powojennym modelem był sportowy XK 120, którego produkcję rozpoczęto w 1948 roku. W 1960 roku Jaguar przejął inną angielską firmę Daimler. Od tego czasu niektóre samochody opracowane przez Jaguara były oferowane także pod nazwą Daimler. W 1966 roku firma Jaguar weszła w skład grupy British Motor Holding (BLH). Dwa lata później powstał koncern British Leyland Motor Company, w skład którego weszły też firmy Leyland i Rover. W 1984 roku firma Jaguar wraz z Daimlerem została wyłączona z tego koncernu i przeszła w ręce prywatne, ale zaledwie po pięciu latach utraciła samodzielność i została wykupiona przez koncern Forda.

W 1999 roku Ford utworzył grupę o nazwie Premier Automotive Group, w skład której obok Jaguara weszło kilka marek będących własnością Forda. Taki stan trwał do czasu kryzysu ekonomicznego z końca pierwszej dekady XXI wieku, kiedy to koncern Forda zdecydował się na sprzedaż tej marki. W maju 2008 roku markę Jaguar przejął hinduski koncern Tata Motors.

Rodziny marki JAGUAR

JAGUAR E-TYPE (1961-1975) - galeria

Model E-type był następcą wcześniejszych pojazdów oznaczonych jako XK 150. Oficjalna jego prezentacja odbyła się marcu 1961 roku podczas Salonu Samochodowego w Genewie, gdzie wzbudził sensację z uwagi na oryginalne kształty, wysokie osiągi oraz umiarkowaną cenę. Od początku produkcji oferowano dwie wersje nadwoziowe dwuosobowe coupe oraz roadster z miękkim, składanym ręcznie dachem. Nadwozia miały konstrukcję samonośną o bardzo atrakcyjnej obłej sylwetce z wydłużoną komorą silnikową. W celu zmniejszenia oporu powietrza reflektory osłonięto specjalnymi owiewkami. Dwubryłowe coupe było wyposażone w otwierane na bok tylne drzwi, ułatwiające dostęp do bagażnika. Wnętrza było stosunkowo ciasne, ale luksusowo wyposażone. - pełny tekst >>>

JAGUAR S-TYPE (1963-2007)

Pierwszy model Jaguara oznaczony symbolem S-type pojawił się w produkcji w 1963 roku i był następcą wcześniejszego modelu Mark II oferowanego w latach 1959-67. Po okresie 30 lat zarząd firmy Jaguar postanowił ponownie wykorzystać nazwę S-type. Nowy model „małego” Jaguara został zaprezentowany w 1998 roku. - pełny tekst >>>

JAGUAR X-TYPE (2001-2009) - galeria

Oficjalny debiut modelu X-type odbył się podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2001 roku. Projekt i konstrukcja pojazdu powstała w nowym ośrodku rozwojowym w Whitley. Był to najmniejszy, a jednocześnie najbardziej nietypowy model firmy Jaguar. Wynikało to po części z decyzji o wykorzystaniu wielu zespołów z samochodów Ford Mondeo, a z drugiej strony z dążenia do większego spopularyzowania tej marki. Zewnętrzna forma nadwozia o długości niemal 4,7 m nawiązywała nieco do największych modeli z serii XJ. - pełny tekst >>>

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2017 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu