Samochody seryjne
arkusz w PDF

HYUNDAI (1967-...)

Południowokoreańska firma Hyundai Motor Co. produkuje samochody od 1967 roku. Były to początkowo pojazdy montowane na podstawie umowy z brytyjskim oddziałem Forda i przeznaczone na rynek wewnętrzny. Początkiem lat 70-tych firma postanowiła wejść na rynki światowe i opracowała nowy model samochodu o nazwie Pony. Pojazd powstał przy współpracy z japońską firmą Mitsubishi (zespoły mechaniczne) oraz włoską Ital Design, która opracowała nadwozie. Pojazd zadebiutował w 1974 roku i jego sprzedaż szybko wzrastała. W 1979 roku osiągnięto zdolność produkcyjną 100000 sztuk rocznie, a udział eksportu wynosił około 20% całej produkcji.

W 1983 roku wszedł do produkcji większy model o nazwie Stellar. W 1985 roku ukończono budowę nowej fabryki wraz z zapleczem badawczo-rozwojowym w miejscowości Ulsan. Wkrótce potem uruchomiono montownię w Kanadzie. Pakiet 15% akcji firmy Hyundai nabyła japońska firma Mitsubishi.

Systematycznie rosła skala produkcji oraz asortyment modeli. W 1988 roku uruchomiono produkcję dużego modelu Sonata, dwa lata później sportowego Scoupe.

Model Accent, który wszedł do produkcji w 1994 roku, był jako pierwszy wyposażony w silniki własnej konstrukcji.

Od 1991 roku oddział Hyundai Precision & Precisinon produkował na licencji firmy Mitsubishi samochody terenowe o nazwie Galloper (Pajero I-generacji), a od 1996 roku samochody wielofunkcyjne Santamo (Space Wagon).

Po kryzysie dalekowschodnim, w marcu 1999 roku, firma Hyundai przejęła 25 % akcji konkurencyjnych firm Kia i Asia. Kilka miesięcy później Hyundai posiadał już 40 % tych akcji, a w 2003 roku ponad 47 %.

Grupa Hyundai-Kia systematycznie powiększa liczbę oferowanych modeli i skalę produkcji. Samochody tej marki produkowane są w wielu krajach, między innymi w Czechach, Chinach, Egipcie, Indiach oraz w USA.

Rodziny marki HYUNDAI

HYUNDAI ATOS (1997-2008)

Model Atos jest pierwszym małym samochodem, należącym do segmentu A, jaki został opracowany w firmie Hyundai. Ukazały się dwie generacje tych pojazdów. Pierwsza z nich produkowana była w latach 1997 – 2002, natomiast druga pojawiła się na europejskim rynku w 2004 roku i była oferowana do 2008 roku. - pełny tekst >>>

HYUNDAI GETZ (2002-2008) - galeria

Model o nazwie Getz reprezentował markę Hyundai w segmencie rynkowym B. Jego oficjalna prezentacja miała miejsce podczas Salonu Samochodowego w Genewie w marcu 2002 roku. Konstrukcja samochodu powstała z myślą o rynku europejskim, ale oferowano go także na innych rynkach, np. w Korei Południowej pod nazwą Click. - pełny tekst >>>

HYUNDAI I 20 (2009-...) - galeria

Model noszący oznaczenie i20 reprezentuje markę Hyundai w popularnym segmencie rynkowym B i zastąpił wcześniejszy model o nazwie Getz. - pełny tekst >>>

HYUNDAI I 30 (2006-...)

Model o nazwie i30 miał swój oficjalny debiut wiosną 2007 roku, podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Pod względem wymiarowym pojazd należał do popularnego segmentu rynkowego C grupującego pojazdy kompaktowe. - pełny tekst >>>

HYUNDAI ix35 (2010-...) - galeria

Model o nazwie ix35 był następcą samochodu Tucson, ale należy dodać że na niektórych rynkach (poza Europą) nadal stosowano starszą nazwę. Konstrukcja i stylizacja pojazdu została opracowana w europejskim centrum rozwojowym w Niemczech. Oficjalny debiut modelu ix35 odbył się jesienią 2009 roku podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie n/Menem. Sprzedaż tych pojazdów rozpoczęto początkiem 2010 roku. Produkcję europejskich wersji ulokowano nowej fabryce Hyundai'a w Czechach. - pełny tekst >>>

HYUNDAI LANTRA (1990-2000)

Model o nazwie Lantra pojawił się na rynku jesienią 1990 roku i reprezentował producenta między ówczesnymi europejskimi segmentami rynkowymi C i D. Na niektórych rynkach samochód ten sprzedawano pod nazwą Elantra. Ukazały się dwie generacje tych pojazdów. Pierwsza była produkowana w latach 1990-1995, a druga w okresie 1995-2000. - pełny tekst >>>

HYUNDAI TUCSON (2005-2009) - galeria

Model o nazwie Tucson debiutował oficjalnie podczas Salonu Samochodowego w Chicago w 2004 roku. Pojazd ten należał do kategorii SUV (Sport Utility Vehicle) średniej wielkości, a jego sprzedaż w Europie ruszyła w 2005 roku. Oferowany był także w USA i w krajach azjatyckich. Pod względem konstrukcyjnym był on spokrewniony a samochodem Kia Sportage (drugiej generacji). Pięciodrzwiowe, zwarte nadwozie typu kombi o konstrukcji samonośnej miało długość około 4,32 m. Obłe ukształtowanie, zwłaszcza przedniej części nadwozia nawiązywało do większego modelu o nazwie Santa Fe (pierwszej generacji). - pełny tekst >>>

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2017 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu