Samochody seryjne
arkusz w PDF

CHRYSLER (1925-...)

Firma Chrysler została założona w 1925 roku przez Waltera Percy Chryslera, doświadczonego przemysłowca o zdolnościach konstrukcyjnych i organizacyjnych. Jeszcze przed powstaniem firmy, w styczniu 1924 roku, oficjalnie zaprezentowano nowy samochód Chrysler Six (model 70) o nowoczesnej konstrukcji. W pierwszym roku działalności firmy wyprodukowano 32 tys. tych udanych pojazdów. Firma szybko się rozwijała i wprowadzała na rynek kolejne modele. W 1928 roku Chrysler wykupił znaną firmę Dodge i utworzył koncern Chrysler Motor Corporation. W jego skład weszły marki Chrysler i Dodge oraz trzy nowo utworzone: Plymouth, De Soto oraz Fargo (samochody ciężarowe). W latach trzydziestych wprowadzono silniki 8-cylindrowe, automatyczne sprzęgła oraz synchronizowane skrzynie biegów. Jednym z bardziej znanych pojazdów marki Chrysler był model Airflow z 1934 roku z nadwoziem o opływowych kształtach.

W okresie II Wojny Światowej w zakładach Chryslera produkowano sprzęt wojskowy. Po wojnie wprowadzono do produkcji nową gamę modeli, wśród których dużym powodzeniem cieszył się Town & Country. W 1953 roku duże modele koncernu otrzymały automatyczne skrzynie biegów. Firma prowadziła intensywne prace badawcze nad napędami turbinowymi.

Dobra sytuacja finansowa koncernu pozwoliła na wykupywanie innych firm. Od 1958 roku stopniowo skupowano akcje francuskiej firmy Simca, by w 1969 roku przejąć ją w całości. W latach 1964-67 przejęto kontrolę nad brytyjską Rootes Group, w skład której wchodziły wówczas marki Hillman, Humber, Singer i Sunbeam. W 1970 roku koncern zakupił 15% akcji japońskiej firmy Mitsubishi. Jednak pod koniec lat 70-tych pojawiły się kłopoty finansowe i zagrożenie bankructwem.

Od początku lat 80-tych trwała odbudowa potęgi koncernu. Duży wkład w to dzieło wniósł Lee Jacocca. Jego program naprawczy zakładał m.in. sprzedaż części zakładów produkcyjnych i wprowadzenie na rynek bardziej atrakcyjnych modeli. Europejskie, południowo-amerykańskie, afrykańskie i australijskie zakłady Chrysler zostały sprzedane innym firmom. Do produkcji wprowadzono wtedy pierwszy model samochodu wielofunkcyjnego. Konsekwentne działania naprawcze przyniosły efekty i już w 1985 roku Chrysler sprzedał 1,26 mln swoich samochodów i stał się trzecim co do wielkości producentem amerykańskim.

Umocnienie pozycji koncernu pozwoliło na stopniowe powiększania jego zasobów. W 1987 roku koncern przejął kontrolę nad American Motors Corporation, czwartym amerykańskim producentem znanym głównie z marki Jeep. W tym samym roku wykupiono włoską firmę Lamborghini i na krótki okres nawiązano też współpracę z firmą Maserati.

Nowy rozdział historii Chryslera rozpoczął się w maju 1998 roku, gdy została podpisana umowa o połączeniu z najstarszym niemieckim producentem Daimler-Benz. Kilka miesięcy później, w listopadzie tegoż roku utworzono nowy koncern o nazwie DaimlerChrysler AG.

Współpraca obu firm trwała jedynie 10 lat, gdyż w sierpniu 2007 roku 80% akcji firmy Chrysler zostało sprzedanych konsorcjum Cerberus Capital Menagement.

Po tym „rozwodzie” firma działała pod nazwą Chrysler Holding LLC i produkowała samochody pod markami Chrysler, Dodge i Jeep. Wiosną 2009 roku przedstawiciele firmy podjęli rozmowy z koncernem Fiata na temat podjęcia współpracy, a od 1 czerwca Fiat przejął 20 % akcji Chryslera (po restrukturyzacji).

Rodziny marki CHRYSLER

CHRYSLER 300 C (2003-...) - galeria

Model 300 C został zaprezentowany na nowojorskim Salonie Samochodowym w 2003 roku, a wkrótce potem zastąpił on na rynku model 300 M. Pojazd opracowano według odmiennej koncepcji opartej na rozwiązaniach tradycyjnych. Trzybryłowe nadwozie charakteryzuje się wydłużoną pokrywą silnika i stosunkowo małymi oknami. Duża krata wlotu powietrza oraz koła o dużej średnicy podkreślają klasyczny wygląd tego „krążownika szos”. W samochodzie zastosowano klasyczny układ napędowy z napędem na koła tylne. Model podstawowy został wyposażony w silnik V6 o pojemności skokowej 2,7 dm3, ale do wyboru są jeszcze dwie inne jednostki napędowe. Większy silnik w układzie V6, o pojemności 3,5 dm3, stosowany jest głównie w wersjach eksportowych. Największą jednostką napędową jest silnik V8 o pojemności 5,7 dm3 noszący tradycyjne dla tej marki oznaczenie Hemi. - pełny tekst >>>

CHRYSLER 300 M (1998-2003) - galeria

Model 300M został specjalnie zaprojektowany z myślą o eksporcie. Z długości nadwozia wynoszącej niemal 5,0 m wynika jego przypisanie do europejskiej kategorii rynkowej F. Samochód ten debiutował na rynku w styczniu 1998 roku. - pełny tekst >>>

CHRYSLER CROSSFIRE (2002-2007) - galeria

Samochód sportowy o nazwie Crossfire debiutował roku jako pojazd studialny podczas Salonu Samochodowego w Detroit w styczniu 2001roku. Oryginalna forma nadwozia typu coupe wzbudziła duże zainteresowanie, więc zdecydowano się na uruchomienie produkcji. - pełny tekst >>>

CHRYSLER NEON (1994-...)

Model Neon był najmniejszym samochodem tej marki, mimo że jego długość wynosiła niemal 4,4 m. Ukazały się dwie generacje tego modelu. Pierwsza z nich była oferowana w okresie 1994- 1999, a druga w latach 1999-2005. Samochody te na rynku amerykańskim oferowano także pod markami Dodge i Plymouth. - pełny tekst >>>

CHRYSLER PACIFICA (2002-2007) - galeria

Model Pacifica to obszerny pojazd kategorii SUV (Sport Utylity Vehicle) opracowany na potrzeby rynku pólnocno-amerykańskiego. Seryjna produkcja tego modelu prowadzona była od sierpnia 2002 roku w kanadyjskiej fabryce koncernu Chrysler. - pełny tekst >>>

CHRYSLER PT CRUISER (2000-2009) - galeria

Oficjalna prezentacja modelu PT Cruiser odbyła się podczas Salonu Samochodowego w Detroit w 1999 roku. Nadwozie opracowane zostało w tzw. stylu modern - retro, w którym umiejętnie połączono rozwiązania nowoczesne z kształtami stosowanymi w latach trzydziestych. Wnętrze tego nietypowego pojazdu łączy cechy zwartego hatch-backa i pojazdu wielofunkcyjnego (MPV). - pełny tekst >>>

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2017 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu