Samochody seryjne
arkusz w PDF

CITROEN (1919-...)

Francuski przemysłowiec Andre Citroen uruchomił w 1913 roku własną wytwórnię kół zębatych. Specjalizował się w produkcji tzw. uzębienia daszkowego, więc znakiem firmowym stał się wizerunek dwóch takich zębów.

Podczas pierwszej Wojny Światowej firma została rozbudowana i stała się największą francuską fabryką amunicji. Po wojnie, założyciel zdecydował się na podjęcie produkcji samochodów. Miał już pewne doświadczenia w tej dziedzinie, gdyż wcześniej pracował w firmie Mors, a w USA poznał tajniki produkcji wielkoseryjnej. Pierwszy model marki Citroen nosił oznaczenie typ A i był napędzany czterocylindrowym silnikiem. Jego wytwarzanie rozpoczęto w czerwcu 1919 roku.

Firma Citroen była pierwszą europejską wytwórnią samochodów, która uruchomiła taśmową produkcję wzorując się na amerykańskich zakładach Forda. Wkrótce firma stała się znana z odważnego wprowadzania do swoich samochodów nowatorskich rozwiązań technicznych. Od 1925 roku stosowano nadwozia wykonywane z tłoczonych blach stalowych. W 1934 roku uruchomiono produkcję seryjną pierwszego francuskiego samochodu z przednim napędem i samonośnym nadwoziem - model 7 CV. W tym samym roku kontrolę nad firmą przejmuje firma Michelin, znany francuski koncern przemysłu gumowego.

Po drugiej wojnie światowej firma Citroen zasłynęła z produkcji prostego i taniego modelu 2 CV oraz luksusowego DS. 19, wyposażonego w hydropneumatyczne zawieszenie kół. Ten rodzaj zawieszenia jest nadal rozwijany i stosowany w niektórych modelach tej marki.

W 1955 roku Citroen wykupił znaną sprzed lat firmę Panhard, która jeszcze do 1966 roku produkowała samochody pod swoją marką.

W 1975 roku Citroen wraz z firmą Peugeot utworzył grupę przemysłową PSA. Rozpoczęto także współpracę techniczną w zakresie konstrukcji samochodów. Grupa PSA wykupiła w 1978 roku europejskie zakłady Chryslera. Produkowane w nich samochody nosiły tradycyjną markę Talbot.

Obecnie fabryki Citroena działają także w Czechach, Hiszpanii i Portugalii oraz w Argentynie, Egipcie i Iranie. W wielu innych krajach znajdują się montownie tych pojazdów.

W aktualnej ofercie firmy znajduje się kilka rodzin samochodów osobowych (w tym także wielofunkcyjnych) oraz pojazdy dostawcze.

Rodziny marki CITROEN

CITROEN AX (1986-1996) - galeria

Samochód oznaczony symbolem AX debiutował podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w październiku 1986 roku. Pojazd należał do segmentu rynkowego B i stanowił uzupełnienie starszych, ale pozostających wówczas nadal w produkcji modeli 2CV i Visa. - pełny tekst >>>

CITROEN C 1 (2005-...)

Model oznaczony jako C1 debiutował oficjalnie w marcu 2005 roku, podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Był to wówczas najmniejszy pojazd tej marki. Jego konstrukcja była wspólnym dziełem specjalistów z grupy PSA (Citroen-Peugeot) oraz z japońskiej firmy Toyota. Produkcję tego samochodu, jak również bliźniaczych modeli Peugeot i Toyota uruchomiono w nowej fabryce zbudowanej w miejscowości Kolin, na terenie Republiki Czeskiej. Dotychczas okazały się dwie generacje tych pojazdów. Pierwsza z nich produkowana była w latach 2005-2014, a druga jest aktualnie oferowana. - pełny tekst >>>

CITROEN C 2 (2003-2009) - galeria

Model C2 debiutował wiosną 2003 roku na genewskim Salonie Samochodowym, natomiast na rynku pojawił się we wrześniu tegoż roku i był wówczas najmniejszym samochodem w programie tej firmy. Dwubryłowe nadwozie typu hatch-back dostępne było tylko w wersji trzydrzwiowej. Powstało na skróconej płycie podłogowej modelu C 3 i miało dość oryginalne kształty. Charakterystycznymi szczegółami były kształt kloszy lamp przednich oraz zróżnicowanie przebiegu dolnych krawędzi okien bocznych. - pełny tekst >>>

CITROEN C 3 (2002-...)

Symbol C3 po raz pierwszy pojawił się jako oznaczenie pojazdu studialnego prezentowanego podczas paryskiego Salonu Samochodowego w 1998 roku. Wzbudził on wówczas duże zainteresowanie zarówno swoją charakterystyczną sylwetką jak i zastosowanymi rozwiązaniami. Podjęto więc decyzję o uruchomieniu produkcji tego pojazdu. - pełny tekst >>>

CITROEN C 3 PICASSO (2009-2017) - galeria

Model o nazwie C3 Picasso, zaprezentowany jesienią 2008 roku podczas Salonu Samochodowego w Paryżu, zapowiadał drugą generację samochodów C3. Jego produkcję rozpoczęto wiosną 2009 roku w miejscowości Trnava na Słowacji. - pełny tekst >>>

CITROEN C 5 (2000-2017)

Oficjalna premiera modelu o symbolu C5 odbyła się jesienią 2000 roku, natomiast do sprzedaży trafił w marcu 2001 roku. Od tego samochodu firma Citroen zmieniła system oznaczania swoich wyrobów. W miejsce dotychczasowych nazw stosowane są symbole składające się z litery C oraz cyfry symbolizującej wielkość pojazdu. Zmiana ta oznacza powrót do tradycji, gdyż podobne oznaczenia samochodów Citroen stosowano w latach dwudziestych XX wieku. Dotychczas ukazały się dwie generacje tych pojazdów. Pierwszą produkowano w latach 2001 – 2007, a drugą w okresie 2008 -2017. - pełny tekst >>>

CITROEN C CROSSER (2007-2012) - galeria

Samochód oznaczony jako C-Crosser jest pierwszym modelem tej marki mającym napęd na cztery koła i należącym do kategorii crossover. Nazwę pojazdu przejęto od samochodu studialnego pokazanego w 2001 roku we Frankfurcie. Pod względem konstrukcyjnym samochód bazuje na modelu Mitsubishi Outlander drugiej generacji. Oficjalny debiut europejski odbył się podczas Salonu Samochodowego w Bolonii, w grudniu 2006 roku. - pełny tekst >>>

CITROEN LN (1976-1986) - galeria

Niewielki samochód oznaczony literami LN debiutował jesienią 1976 roku podczas Salonu Samochodowego w Paryżu. Model ten był pierwszym owocem współpracy technicznej między specjalistami firm Peugeot i Citroen, w ramach utworzonej niedawno grupy PSA. - pełny tekst >>>

CITROEN SAXO (1996-2003) - galeria

Model Saxo zastąpił w gamie Citroena model o symbolu AX. Sprzedaż modelu Saxo rozpoczęto we Francji w lutym 1996 roku. Nowy model jest znacznie większy od poprzednika, lecz nadal był klasyfikowany w sektorze rynkowym B. - pełny tekst >>>

CITROEN SM (1970-1975) - galeria

Model o nazwie SM miał swój oficjalny debiut wiosną 1970 roku podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Był to duży luksusowy samochód sportowy z nadwoziem typu coupe, w którym zastosowano wiele nietypowych rozwiązań. - pełny tekst >>>

CITROEN XANTIA (1993-2001) - galeria

Model Xantia reprezentował markę Citroen w segmencie rynkowym D, a w gamie firmy był następcą dość popularnego modelu BX. Produkcję tego modelu uruchomiono wiosną 1993 roku. Pięciodrzwiowe nadwozie zaprojektowano w firmie Bertone. Zdecydowano się na formę dwu i pół bryłową, tzn. z krótkim segmentem bagażowym i unoszonymi do góry tylnymi drzwiami. Lekko klinowa sylwetka o płynnych liniach i z silnie pochylonymi szybami miała dobre własności aerodynamiczne. - pełny tekst >>>

CITROEN XM (1989-2000) - galeria

Symbolem XM został oznaczony duży i luksusowy model, który debiutował w marcu 1989 roku i zastąpił w gamie Citroena model CX. - pełny tekst >>>

CITROEN XSARA (1997-2006) - galeria

Pojazd o nazwie Xsara miał swoją premierę jesienią 1997 roku. W ofercie Citroena zastąpił popularny model ZX. Pojazd ten mieścił się w kategorii handlowej C i wypełniał lukę między małym Saxo i bardziej luksusową Xantią. - pełny tekst >>>

CITROEN XSARA PICASSO (1999-2010) - galeria

Podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 1998 roku Citroen zaprezentował wielofunkcyjny model o nazwie Xsara Picasso, który powstał na wydłużonej płycie podłogowej bazowej Xsary. Z tego modelu pochodziło również wiele zespołów mechanicznych. - pełny tekst >>>

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2017 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu