Samochody seryjne
arkusz w PDF

FERRARI (1947-...)

Włoska firma Ferrari jest dziś jednym z najsłynniejszych wytwórców ekskluzywnych samochodów sportowych. Jej korzenie sięgają 1929 roku, kiedy to Enzo Ferrari zorganizował własną stajnie wyścigową pod nazwą „Scuderia Ferrari”, przygotowującą i obsługującą samochody wyścigowe Alfa Romeo. W 1938 roku E. Ferrari zdecydował się na założenie firmy zdolnej do budowy samochodów sportowych. Jeszcze przed wybuchem II Wojny Światowej firma o nazwie Auto Avio Construzioni, opracowała dwuosobowy otwarty samochód oznaczony symbolem 815.

Dopiero w 1947 roku, po zmianie nazwy firmy na Auto Construzioni Ferrari, przyjęto symbol marki w postaci konika stojącego dęba.

Pierwsze samochody marki Ferrari powstały w miejscowości Maranello koło Modeny w 1947 roku i były wyposażone w silniki V12. Początkowo główny nacisk kładziono na samochody wyścigowe, natomiast pojazdy drogowe wykonywano jedynie w celu finansowania działalności sportowej.

Nadwozia do samochodów Ferrari były wykonywane przez inne firmy. Roczna skala produkcji w latach pięćdziesiątych nie przekroczyła 50 sztuk.

Liczne sukcesy sportowe samochodów tej marki podnosiły prestiż firmy. W drugiej połowie lat 60- tych utworzono markę Dino, pod którą produkowano mniejsze modele samochodów wyposażone w silniki w układzie V6 lub V8.

W 1969 roku Enzo Ferrari sprzedał połowę akcji swojej firmy koncernowi Fiat.

W 1971 roku zaprezentowano pierwszy model z 12- cylindrowym silnikiem widlastym umieszczonym centralnie.

W latach 1972 - 1985 produkowano także modele z większymi, czteroosobowymi nadwoziami. Po śmierci Enzo Ferrari w 1988 roku, pełną kontrole nad firmą przejmuje koncern Fiat, ale charakter pojazdów tej marki nie uległ zmianie. Firma nadal jest obecna na prestiżowych wyścigach Formuły 1 i odnosi liczne sukcesy.

W połowie 1997 roku do firmy Ferrari dołączona została, druga słynna wytwórnia samochodów sportowych Maserati, będąca już także pod kontrolą Fiata.

Rodziny marki FERRARI

FERRARI 360 (1999-2004) - galeria

Model 360 Modena był następcą modelu F 355, a jego oficjalny debiut odbył się w 1999 roku podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Projekt eleganckiego nadwozia opracowała firma Pininfarina. Całkowicie nowe nadwozie miało strukturę nośną w postaci przestrzennego szkieletu wykonanego z profili aluminiowych. Było to pionierskie rozwiązanie dla tej marki i dzięki temu obniżono masę nadwozia pomimo wzrostu jego wymiarów. W stosunku do poprzednika rozstaw osi zwiększono aż o 15 cm, a długość całkowita o niemal 23 cm. Różnice w stylistyce także były znaczące. Zamiast tradycyjnego wlotu powietrza w centralnej części pasa przedniego pojawił się dyfuzor, natomiast wloty powietrza przeniesiono na boki, gdyż tam zabudowano chłodnice. Lampy przednie przykryto niewielkimi owiewkami, a przez tylną szybę widać było komorę silnika. - pełny tekst >>>

FERRARI 456 (1992-2003) - galeria

Model oznaczony symbolem 456 GT miał swój debiut podczas Salonu Samochodowego w Paryżu, jesienią 1992 roku. Forma nadwozia typu coupe opracowana została przez firmę Pininfarina. Nadwozie to było jednym z niewielu tej marki, które przeznaczono dla czterech osób. - pełny tekst >>>

FERRARI 599 (2006-2012) - galeria

Rasowy samochód sportowy oznakowany jako 599 GTB Fiorano debiutował oficjalnie w marcu 2006 roku, podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Model Gran Turismo Berlinetta uzupełniony nazwą firmowego toru w miejscowości Maranello jest typowym reprezentantem dużego dwuosobowego coupe. Projekt nadwozia opracowali specjaliści z firmy Pininfarina. Struktura nośna w postaci ramy przestrzennej wykonanej ze stopów aluminiowych bazowała na podobnej konstrukcji użytej wcześniej dla modelu 612 Scaglietti. Do napędu zastosowano potężny wolnossący silnik benzynowy w układzie V12, o pojemności skokowej 6,0 dm3. Umieszczono go wzdłużnie w przedniej części nadwozia, natomiast sześciobiegowa skrzynia przekładniowa znajdowała się przed tylną osią i była zblokowana z przekładnią główną. - pełny tekst >>>

FERRARI 612 (2004-...) - galeria

Samochód ten debiutował oficjalnie podczas Salonu Samochodowego w Detroit w styczniu 2004 roku. W nadwoziu typu coupe wygospodarowano cztery miejsca siedzące (2+2), tak więc pojazd ten stał się następcą modelu noszącego oznaczenie 456. - pełny tekst >>>

FERRARI F 355 (1994-1999) - galeria

Model F 355 debiutował w maju 1994 roku i był następcą modelu 348. Projekt nadwozia opracowała znana firma Pinintarina. W odróżnieniu od poprzedniego modelu, kształty nowego samonośnego nadwozia były bardziej obłe i harmonijne. Początkowo oferowano dwuosobowe nadwozie typu coupe oznaczone jako GTB (B-Berlinetta), a rok później przedstawiono wersje GTS z odejmowanym środkowym segmentem dachu (sztywnym). - pełny tekst >>>

FERRARI F 40 (1987-1992) - galeria

Model F40 pojawił się na rynku w 1987 roku, a jego nazwa związana jest czterdziestą rocznicą wyprodukowania pierwszego samochodu przez tą firmę. - pełny tekst >>>

FERRARI F 50 (1995-1997) - galeria

Model oznaczony jako F 50 był jedną z gwiazd genewskiego Salonu Samochodowego w 1995 roku. Nazwa wiąże się z 50-leciem działalności firmy. W konstrukcji tego pojazdu wykorzystano szereg rozwiązań technicznych sprawdzonych wcześniej w samochodach wyścigowych Formuły I. - pełny tekst >>>

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2017 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu