Samochody seryjne
arkusz w PDF

FIAT (1899-...)

Marka Fiat należy do najstarszych i najbardziej znanych producentów samochodów. W 1999 roku, ten włoski koncern przemysłowy obchodził 100-lecie swej działalności w branży motoryzacyjnej. Nazwa ta jest skrótem od słów Fabrica Italiana Automobile Torino.



Pierwszy model pojazdu z 1899 roku nosił symbol 3,5 HP i można go zaliczyć do grupy samochodów małolitrażowych. Firma rozwijała się bardzo dynamicznie i po 10 latach stała się największą włoską fabryką samochodów. W 1922 roku uruchomiono nowoczesny zakład produkcyjny Lingotto w Turynie. Tu powstawały tak znane modele jak 501 (1919) czy 509 (1925). Po okresie kryzysu gospodarczego, w latach trzydziestych na rynek trafiły popularne modele 508 Balilla i 500 Topolino. Pierwszy z nich był produkowany także w Polsce na podstawie licencji Fiata. Była to pierwsza licencja tego producenta udostępniona za granicę. Po II Wojnie Światowej Fiat wznawia produkcję samochodów i największe sukcesy handlowe odnosił w klasie pojazdów małolitrażowych. Przykładem są modele 600 (1955 r) i 500 Nuova (1957 r). Pierwszym samochodem Fiata z napędem przednim jest model 128, który pojawił się na rynku w 1968 roku.



W latach 1967-73 powstały we Włoszech cztery nowe zakłady produkcyjne. Koncern Fiata kupuje także inne włoskie firmy samochodowe i tak w 1957 roku przejmuje Autobianchi, w 1969 roku Lancię, w 1971 roku Abartha, w 1986 roku Alfę Romeo, w 1988 roku Ferrari i w 1993 roku Maserati i Innocenti. Praktycznie staje się więc monopolistą na rynku włoskim. W 1992 roku koncern wykupił również Fabrykę Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej i w Tychach.



Samochody marki Fiat aż siedmiokrotnie zdobywały zaszczytny tytuł europejskiego "Samochodu Roku". Pierwszy taki tytuł zdobył model 124 (Samochód Roku 1967) a ostatni modele Bravo/Brava (Samochód Roku 1996).



W roku 2000 koncerny Fiata i General Motors nawiązały współpracę w produkcji silników i skrzyń biegów oraz w sferze racjonalizacji dostaw kooperacyjnych. Amerykański koncern nabył 20 % akcji włoskiej firmy. Efektem współpracy w zakresie technicznym była wzajemna wymiana silników oraz wspólna płyta podłogowa Opla Corsy i Fiata Punto. Współpraca z GM nie układała się najlepiej i została zakończona w 2005 roku. Jesienią 2008 roku koncern Fiata nabył 67 % akcji serbskiej firmy Zastava. Nowy etap rozwoju koncernu rozpoczęto w połowie 2009 roku, gdy Fiat zdecydował się na zakup 20 % akcji amerykańskiego koncernu Chrysler.

Rodziny marki FIAT

FIAT 127 (1971-1983) - galeria

Samochód o symbolu 127 ukazał się w marcu 1971 roku i w gamie Fiata zastąpił tylnosilnikowy model 850. W jego konstrukcji wykorzystano wiele zespołów modelu Autobianchi A112, którego produkcję rozpoczęto dwa lata wcześniej. Było to działanie mające na celu wcześniejsze sprawdzenie nowych rozwiązań w warunkach normalnej eksploatacji, ale pod inną marką. Z modelu A112 przejęto cały układ napędowy i zespoły podwoziowe, natomiast większe nadwozie było nową konstrukcją. Dwubryłowe zwarte nadwozie typu fast-back miało układ dwudrzwiowy. W silnie pochylonej ścianie tylnej umieszczono małą pokrywę bagażnika. W krótkim czasie pojazd zdobył dużą popularność, a równocześnie uzyskał zaszczytny tytuł Samochodu Roku 1972. - pełny tekst >>>

FIAT 500 TOPOLINO (1936-1955) - galeria

Po wielkim kryzysie ekonomicznym, w połowie lat trzydziestych w Europie pojawiło się zapotrzebowanie na małe i tanie samochody osobowe. Konstruktorzy Fiata opracowali różne koncepcje małego samochodu o prostej budowie, ale ostatecznie zwyciężyła koncepcja klasycznego układu napędowego i nadwozia opartego na ramie. - pełny tekst >>>

FIAT 600 (1955-1969) - galeria

Ten niewielki samochód rodzinny debiutował podczas genewskiego Salonu Samochodowego w marcu 1955 roku. Był pierwszym modelem Fiata z tylnosilnikowym układem napędowym. Zwarte dwubryłowe nadwozie typu fast-back miało układ dwudrzwiowy i przeznaczone było do przewozu czterech osób. - pełny tekst >>>

FIAT BRAVA (1995-2001) - galeria

W sierpniu 1995 roku odbyła się w Turynie oficjalna prezentacja bliźniaczych samochodów o nazwie Brava/Bravo. Obydwa samochody reprezentowały segment rynkowy C, którego udział w europejskim rynku przekraczał wówczas 30%. Nazwy tych samochodów różniły się jedną literą co odpowiadało wielkości różnic między tymi modelami. Oryginalność koncepcji oraz zastosowane rozwiązania techniczne zostały uwieńczone zdobyciem zaszczytnego tytułu "Samochodu Roku 1996". - pełny tekst >>>

FIAT BRAVO (1995-2014)

W sierpniu 1995 roku odbyła się w Turynie oficjalna prezentacja bliźniaczych samochodów o nazwie Brava/Bravo. Obydwa samochody reprezentowały sektor handlowy C, którego udział w europejskim rynku przekraczał wówczas 30%. Nazwy tych samochodów różniły się jedną literą co odpowiadało różnicom między tymi modelami. Ukazały się dotychczas dwie generacje samochodów Bravo. Pierwsza z nich produkowana była w latach 1995-2001, a druga pojawiła się dopiero po modelu Stilo, w 2007 roku. - pełny tekst >>>

FIAT CINQUECENTO (1991-1997) - galeria

Pierwsza prezentacja tego trzydrzwiowego hatch-backa odbyła się końcem 1991 roku, natomiast sprzedaż rozpoczęto wiosną 1992 roku. Samochód Cinquecento (czyli pięćset) produkowany tylko w Polsce był typowym reprezentantem sektora handlowego A. Nazwa pojazdu nawiązuje do znacznie wcześniej produkowanych pojazdów typu Fiat 500 Topolino i Fiat Nuova 500. - pełny tekst >>>

FIAT COUPE (1993-2000) - galeria

W programie produkcyjnym Fiata, oprócz popularnych modeli, często figurowały także samochody sportowe. Po kilkunastu latach przerwy, jesienią 1993 roku, wprowadzono na rynek "pełnokrwisty" samochód sportowy o banalnej nazwie Coupe. - pełny tekst >>>

FIAT CROMA (1985-2010)

Samochody o nazwie Croma to dwie odrębne generacje pojazdów, które produkowane były w różnym czasie. Pierwsza z nich oferowana była w okresie 1985-1996, a druga, odmienna pod każdym względem, pojawiła się po dłuższej przerwie w 2005 roku i była produkowana do 2010 roku. - pełny tekst >>>

FIAT MAREA (1996-2003) - galeria

Rodzina samochodów Marea miała swój debiut w 1996 roku i zastąpiła w gamie Fiata model Tempra. - pełny tekst >>>

FIAT MULTIPLA (1998-2009) - galeria

Nazwa Multipla była używana pierwotnie do oznaczenia sześcioosobowej wersji nadwoziowej popularnego jeszcze w latach 50-tych modelu 600/600D. Po raz drugi użyto tej nazwy dla pojazdu studialnego, zaprezentowanego w 1997 roku na Salonie Samochodowym we Frankfurcie n/Menem. - pełny tekst >>>

FIAT PANDA (1980-...)

Jednym z najdłużej produkowanych samochodów koncernu Fiat jest pojazd o nazwie przejętej od tybetańskiego misia, czyli Fiat Panda. Dotychczas ukazały się trzy generacje tych samochodów. Pierwsza produkowana była w latach 1980-2003, druga była produkowana w Polsce w latach 2003-2012, a aktualnie w Pomigliano produkowana jest trzecia generacja tego modelu. - pełny tekst >>>

FIAT PUNTO (1993-...)

Model Punto, a właściwie rodzina samochodów Punto reprezentuje Fiata w kategorii rynkowej B i miała swój debiut jesienią 1993 roku. Pojazdy te miały zastąpić popularny model Uno, lecz w rzeczywistości model Uno został wycofany z produkcji we Włoszech, ale nadal produkowano go w innych krajach, m.in w Polsce. Do chwili obecnej ukazały się trzy generacje tych pojazdów. Pierwszą z nich produkowano w latach 1993-1999, druga była dostępna w okresie 1999-2010, natomiast trzecia znajduje się na rynku od 2005 roku. - pełny tekst >>>

FIAT SEDICI (2006-2014) - galeria

Samochody noszące nazwę Sedici (wł. Szesnaście, gdyż 4x4=16) należą do kategorii crossover i są owocem współpracy japońsko-włoskiej. Zespoły mechaniczne są dziełem specjalistów Suzuki, natomiast nadwozie zostało zaprojektowane we Włoszech, w firmie Ital Design Giugiaro. - pełny tekst >>>

FIAT SEICENTO (1997-2008) - galeria

Model o nazwie Seicento (czyli sześćset) wszedł do produkcji w polskiej fabryce Fiata jesienią 1997 roku, ale na rynku debiutował wiosną 1998 roku i stał się następcą popularnego Cinquecento. W nowym nadwoziu wykorzystano dotychczasową płytę podłogową wprowadzając jednak szereg wzmocnień i usztywnień poprawiających bezpieczeństwo. Kształty dwubryłowego nadwozia zostały znacznie bardziej zaokrąglone w stosunku do poprzednika. Uwagę zwracają nowe lampy, zderzaki wtopione w bryłę nadwozia, szerokie słupki tylne i owalna szyba tylna. Całkowicie zmienił się wystrój wnętrza i kształt tablicy rozdzielczej. - pełny tekst >>>

FIAT STILO (2001-2007) - galeria

W 2001 roku na Salonie Samochodowym w Genewie miała swoją światową premierę nowa rodzina samochodów Fiata o nazwie Stilo. Pojazdy te zastąpiły w gamie firmy rodzinę bliźniaczych modeli Bravo/Brava. Sprzedaż samochodów Stilo rozpoczęto jesienią 2001 roku (w Polsce początkiem 2002 roku). - pełny tekst >>>

FIAT TIPO (1988-1995) - galeria

Model Tipo debiutował oficjalnie w styczniu 1988 roku. Był typowym reprezentantem sektora rynkowego C, a w gamie firmy Fiat zastąpił starszy model o nazwie Ritmo. - pełny tekst >>>

FIAT UNO (1983-2002) - galeria

Model Uno należy do najbardziej udanych pojazdów marki Fiat. Jego oficjalna prezentacja odbyła się w styczniu 1983 roku w USA, a seryjną produkcję uruchomiono kilka miesięcy później. W gamie firmy zastąpił on model oznaczony liczbą 127. Ogólna koncepcja i forma nadwozia była dziełem znanej włoskiej firmy projektowej Ital Design. - pełny tekst >>>

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2017 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu