Samochody seryjne
arkusz w PDF

FIAT 127 (1971-1983)

Galeria FIAT 127

Samochód o symbolu 127 ukazał się w marcu 1971 roku i w gamie Fiata zastąpił tylnosilnikowy model 850. W jego konstrukcji wykorzystano wiele zespołów modelu Autobianchi A112, którego produkcję rozpoczęto dwa lata wcześniej. Było to działanie mające na celu wcześniejsze sprawdzenie nowych rozwiązań w warunkach normalnej eksploatacji, ale pod inną marką. Z modelu A112 przejęto cały układ napędowy i zespoły podwoziowe, natomiast większe nadwozie było nową konstrukcją. Dwubryłowe zwarte nadwozie typu fast-back miało układ dwudrzwiowy. W silnie pochylonej ścianie tylnej umieszczono małą pokrywę bagażnika. W krótkim czasie pojazd zdobył dużą popularność, a równocześnie uzyskał zaszczytny tytuł Samochodu Roku 1972.

Do napędu pojazdu służył czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności skokowej 0,9 dm3, zabudowany poprzecznie w przedniej części nadwozia. Napęd na koła przednie przekazywany był poprzez czterobiegową skrzynię przekładniową.

W 1972 roku uruchomiono produkcję drugiej wersji nadwoziowej mającej trzecie drzwi (typ hatch-back). Produkcję modelu 127 rozpoczęto również w hiszpańskich zakładach Seat, a w 1974 roku gamę modeli powiększono o wersję Special z bogatszym wyposażeniem.

W maju 1977 roku przeprowadzono istotną modernizację modelu 127, a samochody te określano jako drugą serię. Zmieniono wiele szczegółów nadwozia w przedniej i tylnej części. Wprowadzono nowy pas przedni i pokrywę silnika, większe zderzaki z tworzywa sztucznego, a z tyłu wydłużono drzwi oraz powiększono lampy zespolone. We wnętrzu zmienił się wystrój tablicy rozdzielczej. Oprócz silnika o pojemności 0,9 dm3 dostępny był nowszy i większy silnik o pojemności 1,05 dm3 dostarczany z brazylijskich zakładów Fiata. Od 1978 roku dostępna była także usportowiona wersja tego samochodu o nazwie Sport. W 1980 roku gamę modeli poszerzono o nadwozie pięciodrzwiowe, które opracowano i produkowano w Hiszpanii. Końcem tegoż roku uruchomiono produkcję trzydrzwiowego nadwozia typu kombi o nazwie Panorama. Wiosną 1981 roku gama jednostek napędowych została powiększona o wolnossący silnik Diesla o pojemności 1,3 dm3. Wersje kombi oraz samochody z silnikiem Diesla były dostarczane z Brazylii, a bazowały na tamtejszym modelu pochodnym mającym symbol 147.

Na początki 1982 roku pojawiła się trzecia seria modelu 127. Zmiany objęły głównie nadwozie. Całkowicie zmieniono wygląd przedniej części pojazdu. Zastosowano większe reflektory, szeroki wlot powietrza oraz nowe większe zderzaki. Lampy kierunkowskazów przednich przeniesiono ze zderzaków do naroży nadwozia. W droższych wersjach zastosowano szerokie listwy boczne, które harmonizowały z nowymi zderzakami. Wersja Sport otrzymała nowy silnik o pojemności 1,3 dm3.

Produkcja samochodów typu 127 została zakończona we Włoszech w 1983 roku, po uruchomieniu następcy czyli modelu Uno. Bliźniaczy model 147 produkowany był nadal w Ameryce Południowej (w Brazylii do 1985 roku i w Argentynie do 1996).

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2017 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu