Pojazdy studialne i prototypowe

BMW Vision EfficientDynamics (2009)

Firma BMW zaprezentowała w 2009 roku przyszłościowy pojazd sportowy o nazwie Vision EfficientDynamics. Czterosobowe nadwozie typu coupe miało długość całkowitą 4600 mm, a wysokość wynosiła zaledwie 1240 mm. Smukła sylwetka samochodu przyczyniła się do uzyskania bardzo niskiej wartości współczynnika Cx wynoszącej jedynie 0,22. Zajmowanie miejsca we wnętrzu ułatwiała para szerokich, unoszonych skośnie do góry drzwi bocznych. Płaty tych drzwi wykonano z lekkiego tworzywa poliwęglanowego, które ciemnieje pod wpływem działania promieni słonecznych i ogranicza przenikanie ciepła. Pojemność bagażnika była skromna i wynosiła jedynie 150 dm3.

Hybrydowy układ napędowy składał się z trzycylindrowego turbodoładowanego silnika wysokoprężnego o pojemności skokowej wynoszącej 1,5 dm3 oraz dwóch jednostek elektrycznych umieszczonych przy osiach pojazdu. Silnik spalinowy (połowa seryjnego V6) rozwijał moc 120 kW, a wartość maksymalnego momentu obrotowego wynosia 290 Nm. Umieszczony był poprzecznie przed tylną osią pojazdu i współpracował z dwusprzęgłową skrzynią przekładniową o siedmiu przełożeniach. Elektryczny silnik osi tylnej osiągał moc 38 kW, a silnik osi przedniej 60 kW. Przy wykorzystaniu napędu elektrycznego zasięg pojazdu wynosił 50 km, co wynikało z ograniczonej pojemności akumulatorów litowo – jonowych (polimerowych). Ich pełne ładowanie z sieci 230V wymagało 2,5 godzinnego postoju, natomiast z sieci 380V-32 A trwało tylko 44 minuty. Całkowity zasięg rzędu 650 km można było uzyskać przy wykorzystaniu jednostki spalinowej zasilanej ze zbiornika mieszczącego 25 dm3 paliwa. Sukcesem konstruktorów tego pojazdu jest uzyskanie stosunkowo małej masy własnej wynoszącej tylko 1395 kg. W efekcie powstał bardzo dynamiczny pojazd rozpędzający się do prędkości 100 km/h w czasie 4,8 s, zużywający średnio tylko 3,8 dm3 oleju napędowego na 100 km (w teście NEDC).

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2017 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu