Pojazdy studialne i prototypowe

Dacia Duster Concept (2009)

Podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2009 roku w stoisku rumuńskiej marki Dacia zaprezentowano studialny model o nazwie Duster Concept. Ten oryginalny pojazd powstał w wyniku współpracy mieszczącego się w Bukareszcie biura Renault Design Central Europe z francuskim Renault Design Technocentre. W tym samochodzie próbowano połączyć cechy różnych typów nadwozi, w tym coupe, crossovera i pojazdu wielofunkcyjnego (MPV). Obłe kształty i płynne linie nadwozia przyczyniły się do uzyskania niskiej wartości współczynnika Cx, wynoszącej jedynie 0,30. Zdecydowano się na stosunkowo długi rozstaw osi wynoszący aż 2800 mm, ale przy krótkich zwisach długość całkowita mieści się w granicach przewidzianych dla typowego pojazdu kompaktowego czyli 4250 mm. Wysokość wynosząca tylko 1490 mm i smukły zarys boczny, oglądany zwłaszcza z lewej strony wskazuje na dwubryłowe coupe, duże koła o średnicy 21” to crossover, a dwoje drzwi (bez słupka środkowego) z prawej strony w połączeniu z możliwością zmiany konfiguracji siedzeń i sporym bagażnikiem (o pojemności 470 dm3) - to przecież MPV. Nietypowe rozwiązania zastosowano także we wnętrzu pojazdu. Po wsunięciu siedzenia pasażera pod siedzenie kierowcy i odchyleniu prawego siedziska tylnego można do wnętrza włożyć rower górski (bez zdejmowania przedniego koła).

Do napędu tego ciekawego pojazdu zastosowano znany z wielu modeli Renault ekonomiczny doładowany silnik Diesla o pojemności 1,5 dm3 i mocy 77 kW (105 KM). Podana oficjalnie wartość zużycia paliwa w europejskim cyklu mieszanym wynosiła jedynie 5,3 dm3/100 km.

W następnym roku, także w Genewie pokazano produkcyjną wersję Dustera, ale jego nadwozie było zupełnie inne.

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2017 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu