Logo Auto-era
Logo Auto-era

Encyklopedia samochodu

Hasła na: C

Zdjęcie do hasła: CDI

(ang. Common-rail Diesel Injection) - ogólne oznaczenie samochodów marki Mercedes-Benz wyposażonych w turbodoładowane silniki Diesla z systemem zasilania typu Common-Rail.

Zdjęcie do hasła: Centralny układ napędowy

Ogólna nazwa rozwiązania, w którym samochód ma silnik umieszczony centralnie, a napęd przenoszony jest na koła tylne. W takim przypadku silnik znajduje się między osiami pojazdu, ale stosunkowo blisko osi tylnej. Ułożenie silnika może być wzdłużne (np. Lamborghini Diablo, Porsche Boxter) lub poprzeczne (np. MG MGF). Taki typ układu napędowego najlepiej nadaje się do dwuosobowego samochodu sportowego. Jego zaletą jest zapewnienie w miarę równomiernego rozkładu mas na obie osie samochodu i wynikającą z tego neutralną charakterystykę prowadzenia.

Zdjęcie do hasła: CFI

(ang. Central Fuel Injection) - centralny wtrysk paliwa - układ wtrysku paliwa lekkiego (benzyny) stosowany w niektórych silnikach ZI, zwany także wtryskiem jednopunktowym. Paliwo dostarczane jest do kanału dolotowego silnika przez centralnie umieszczony pojedynczy wtryskiwacz elektromagnetyczny znajdujący się nad przepustnicą. Pracą wtryskiwacza steruje elektroniczna centralka, która otrzymuje sygnały z wielu czujników i na tej podstawie dobiera parametry wtrysku paliwa.

Zdjęcie do hasła: Charakterystyka silnika prędkościowa zewnętrzna

Nazwa wykresu obrazującego zmianę podstawowych parametrów silnika, przede wszystkim mocy i momentu obrotowego w zależności od prędkości obrotowej wału korbowego. Określenie charakterystyka zewnętrzna wskazuje, że wykres dotyczy pracy silnika przy pełnym otwarciu przepustnicy. Stosuje się także określenie charakterystyka znamionowa silnika.

Zdjęcie do hasła: Charakterystyka znamionowa silnika

Nazwa wykresu obrazującego zmianę podstawowych parametrów silnika, przede wszystkim mocy i momentu obrotowego w zależności od prędkości obrotowej wału korbowego. Określenie charakterystyka zewnętrzna wskazuje, że wykres dotyczy pracy silnika przy pełnym otwarciu przepustnicy. Stosuje się także określenie charakterystyka znamionowa silnika.

Podstawowy element układu chłodzenia cieczą w samochodzie z silnikiem spalinowym. To wymiennik ciepła, którego zadaniem jest schłodzenie cieczy chłodzącej wcześniej nagrzanej podczas przepływu przez części silnika. Gorąca ciecz przepływa niewielkimi rurkami przez rdzeń chłodnicy charakteryzujący się dużą powierzchnią mosiężnych lub aluminiowych żeberek. Przez rdzeń przepływa powietrze z otoczenia, które odbiera ciepło od rurek i żeberek. Dynamiczny przepływ powietrza wynika głównie z ruchu pojazdu, a dodatkowo może być wspomagany wentylatorem.

Zdjęcie do hasła: Chłodnica powietrza doładowującego

chłodnica powietrza doładowującego, umieszczona jest między sprężarką a kolektorem dolotowym silnika. Celem jej stosowania jest poprawa napełnienia cylindrów silnika.

Metoda chłodzenia silnika spalinowego polegająca na zastosowaniu cieczy krążącej w obiegu zamkniętym. Dawniej rolę cieczy chłodzącej pełniła woda, ale obecnie stosuje się specjalne płyny chłodzące o korzystniejszych cechach niż woda. Przepływ płynu chłodzącego przez kadłub silnika i głowicę może odbywać się w sposób samoczynny lub wymuszony.

Zdjęcie do hasła: Chłodzenie powietrzem

Ogólna nazwa układu chłodzenia silnika, w którym czynnikiem chłodzącym jest powietrze czerpane bezpośrednio z otoczenia. W samochodach stosuje się dmuchawy zwiększające intensywność nadmuchu powietrza na zewnętrzne, użebrowane powierzchnie kadłuba i głowicy silnika.

Metoda chłodzenia silnika spalinowego cieczą o obiegu samoczynnym (bez pompy). Ruch cieczy wywołany jest przez różnicę jej temperatury w różnych miejscach całego układu chłodzenia. Ciecz gorąca przemieszcza się ku górze i wpływa do górnego zbiornika chłodnicy. Takie uproszczone rozwiązanie stosowano w starszych samochodach jeszcze w połowie minionego wieku.

Zdjęcie do hasła: Chrysler

marka samochodów - zobacz Katalog samochodów seryjnych - Chrysler

(ang. cubic inch displacement) - pojemność skokowa silnika tłokowego podawana w calach sześciennych, stosowana powszechnie w USA.

Zdjęcie do hasła: Citroen

marka samochodów - zobacz Katalog samochodów seryjnych - Citroen

(ang. Competely Knocked Down) - rozłożony całkowicie na elementy składowe. Anglojęzyczne określenie dotyczące przemysłowego montażu samochodów, oznaczające że pojazd jest składany z komponentów (zespołów, podzespołów i części) dostarczanych przez firmę macierzysta i dostawców.

(ang. Compressed Natural Gas) - sprężony gaz ziemny. Jest to paliwo alternatywne w stosunku do benzyny (dla osobowych) oraz oleju napędowego (dla ciężarowych i autobusów). Podstawowym składnikiem tego gazu jest metan (CH4), którego zawartość mieści się w granicach 85-88 %. W zastosowaniu do samochodów. mieści się w butlach pod ciśnieniem 16-25 MPa. Zaletą tego paliwa jest niska zawartość cząstek stałych w spalinach, a wadą niska gęstość energetyczna w stosunku do benzyny.

Dwutlenek węgla (ditlenek węgla). Gaz bezbarwny, bezwonny i niepalny, będący między innymi jednym z produktów spalania paliw silnikowych. Jest jednym z gazów cieplarnianych i jego nadmiar w atmosferze jest szkodliwy. Emisja dwutlenku węgla z silnika spalinowego jest proporcjonalna do zużycia paliwa. Wielkość tej emisji jest obliczana podczas homologacji pojazdu i podawana w gramach na kilometr. Wymagania Unii Europejskiej wymuszają na producentach systematyczne ograniczenia tej emisji.

Zdjęcie do hasła: Common Rail

(z ang. wspólna szyna) - ogólne określenie nowoczesnego sytemu zasilania silników ZS. Rozwiązanie polega na zastosowaniu dodatkowego zbiornika do którego dostarczane jest paliwo pod stałym wysokim ciśnieniem. Ten niewielki walcowy zbiornik mocowany jest obok głowicy i z niego, krótkimi przewodami paliwo dostarczane jest do poszczególnych wtryskiwaczy typu elektromagnetycznego. System ten pozwala na bardzo precyzyjne sterowanie procesem wtrysku. W nowszych rozwiązaniach zbiornik walcowy może być zastąpiony kulistym.

Zdjęcie do hasła: Comprex

(ang. Copresion - Expansion) - rodzaj mechanicznej sprężarki doładowującej silnik spalinowy opracowany przez szwedzką firmę BBC Brown Boveri. Walcowy wirnik sprężarki napędzany jest od wału korbowego silnika. Przepływ spalin przez kanały wirnika wykorzystywany jest zasysania i tłoczenia dodatkowej ilości powietrza do cylindrów silnika. Rozwiązanie to stosowane było w niektórych silnikach samochodów Opel, Fiat, Lancia i Mazda.

Zdjęcie do hasła: COTY

(ang. Car of the Year) - nazwa corocznego plebiscytu nadającego tytuł europejskiego Samochodu Roku. Impreza ta powstała z inicjatywy redakcji holenderskiego czasopisma Autovisie na początku lat sześćdziesiątych. Do współpracy zaproszono jeszcze sześć redakcji z sześciu państw zachodnio-europejskich. Flagi państw założycielskich wpisane zostały w logo tego plebiscytu. Zdobywcą pierwszego tytułu (Samochód Roku 1963) był brytyjski Rover 2000.

Zdjęcie do hasła: Coupe

Pod nazwą coupe kryje się zamknięte nadwozie samochodu o charakterze sportowym. Klasyczne nadwozie tego typu ma dwa pełnowartościowe siedzenia przednie i dwa tylne o ograniczonym komforcie, wykorzystywane głównie do przewozu dzieci (tzw. układ 2+2). W niektórych nowszych i większych pojazdach z tymi nadwoziami znajdują się jednak cztery miejsca pełnowartościowe. Nadwozia typu coupe występują obecnie zarówno w formie dwubryłowej (np. Porsche 911) jak i trzybryłowej (np. Opel Astra Coupe).

Zdjęcie do hasła: CR

(ang. Common Rail) - ogólne określenie nowoczesnego sytemu zasilania silników ZS. Rozwiązanie polega na zastosowaniu dodatkowego zbiornika do którego dostarczane jest paliwo pod stałym wysokim ciśnieniem. Ten niewielki walcowy zbiornik mocowany jest obok głowicy i z niego, krótkimi przewodami paliwo dostarczane jest do poszczególnych wtryskiwaczy typu elektromagnetycznego. System ten pozwala na bardzo precyzyjne sterowanie procesem wtrysku. W nowszych rozwiązaniach zbiornik walcowy może być zastąpiony kulistym.

Zdjęcie do hasła: Crossover

Angielskie ogólne określenie nowego rodzaju samochodu osobowego łączącego cechy kilku różnych pojazdów. Samochód ten ma zwykle nadwozie samonośne typu uniwersalnego oraz zespoły podwozia przystosowane do jazdy w niezbyt trudnym terenie. Jako synonimy stosuje się w Polsce określenia pojazd uterenowiony lub sportowo-rekreacyjny. Jednym z pierwszych pojazdów tego rodzaju była Toyota RAV-4.

(ang.) Strefa zgniotu to część pojazdu, która przy kolizji z przeszkodą lub z innym pojazdem ulega deformacji (zgnieceniu). Podczas procesu deformacji następuje pochłanianie znacznej część energii wypadku i tym samym łagodzenie jego skutków. Elementy nadwozia w tej części (np. podłużnice) są tak zaprojektowane, aby podczas zderzenia odkształcały się w kontrolowany sposób i pochłaniały jak najwięcej energii.

(ang.) Dodatkowe określenie uzupełniające nazwę modelu stosowane głównie przez producentów amerykańskich. Wskazuje na pewien stopień personalizacji pojazdu poprzez zastosowanie niestandardowego wykończenia lub wyposażenia np. indywidualne malowanie nadwozia dodatkowe wyposażenie lub niewielkie modyfikacje mechaniczne.

Zdjęcie do hasła: CVT

(ang. Continously Variable Transmission) - ogólne oznaczenie bezstopniowej przekładni ciernej, stosowanej w miejsce tradycyjnej skrzyni biegów. Przekładnie tego rodzaju stosowane są w m. in. samochodach Audi, Mercedes, Nissan, Toyota

Zdjęcie do hasła: Cx

Współczynnik czołowego oporu aerodynamicznego - wartość tego bezwymiarowego współczynnika jest miarą jakości pojazdu pod względem ograniczenia oporu powietrza występującego podczas ruchu pojazdu. Wartość tego współczynnika zależy głównie od ukształtowania bryły nadwozia oraz takich szczegółów, które zakłócają opływ powietrza jak lusterka zewnętrzne, antena czy klamki. Pewien wpływ ma także ukształtowanie spodu pojazdu. Korzystna jest możliwie najmniejsza wartość tego współczynnika. Wartość współczynnika Cx może być wyznaczona doświadczalnie w wyniku badań w tunelu aerodynamicznym lub badań trakcyjnych, a ostatnio także w wyniku obliczeń komputerowych. Współczesne samochody seryjne mają wartość Cx w granicach od 0,25 do 0,33, natomiast w samochodach studialnych osiągane są wartości nawet poniżej 0,14.

Czujnik określający zawartość tlenu w spalinach opuszczających kolektor wydechowy silnika benzynowego. Jest to niewielki element metalowo-ceramiczny umieszczony (wkręcony) przed katalizatorem, który przekazuje sygnał do elektronicznego sterownika silnika, aby ten odpowiednio dobrał dawkę paliwa w celu uzyskania stechiometrycznego składu mieszanki.

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2024