Encyklopedia samochodu
Hasła na: M
M+S
(niem. Matsch+Schnee) - błoto i śnieg. Oznaczenie opon błotno-śniegowych, ze specjalną rzeźbą bieżnika.
Maksymalny moment obrotowy

Maksymalny moment obrotowy jest jednym z głównych parametrów silnika. Przebieg zmiany momentu obrotowego silnika (M) w funkcji prędkości obrotowej wału korbowego (n) obrazuje krzywa w kolorze zielonym. Maksymalną wartość momentu obrotowego występuje przy średnich obrotach silnika (na wykresie jako czarny punkt).
Manualna skrzynia biegów

Mechaniczna skrzynia biegów składa się z kilku par walcowych kół zębatych, osadzonych na wałkach i realizujących określoną liczbę biegów. Zmiana biegów odbywa się zwykle ręcznie ale coraz częściej stosuje się układy do automatyzacji zmiany biegów i sterowania sprzęgłem. Liczba biegów do przodu, we współczesnych samochodach, mieści się w granicach od 4 do 6, a w starych samochodach stosowano skrzynie trzybiegowe.
Masa całkowita dopuszczalna pojazdu
Pod pojęciem masa całkowita dopuszczalna należy rozumieć masę kompletnego pojazdu z fabrycznym wyposażeniem i z wszystkimi płynami eksploatacyjnymi w ilościach nominalnych (nie mniej niż 90%) wraz z masą kierowcy i dopuszczalnym przez producenta obciążeniem (pasażerowie i bagaż). Wielkość tej masy jest dla danego pojazdu wartością maksymalną (podawaną w kilogramach), która nie powinna być przekroczona.
Masa pojazdu gotowego do jazdy
Jest to masa własna pojazdu powiększona o masę kierowcy i jego bagażu podręcznego, która zgodnie z normami wynosi łącznie 75 kg.
Masa własna pojazdu
Pod pojęciem masa własna należy rozumieć masę kompletnego pojazdu z fabrycznym wyposażeniem i z wszystkimi płynami eksploatacyjnymi w ilościach nominalnych (nie mniej niż 90%). Elementem masy własnej nie jest kierowca pojazdu. Masa własna podawana jest w kilogramach (kg).
Mazda
marka samochodów - zobacz Katalog samochodów seryjnych - MAZDA
Mechaniczna skrzynia biegów

Mechaniczna skrzynia biegów składa się z kilku par walcowych kół zębatych, osadzonych na wałkach i realizujących określoną liczbę biegów. Zmiana biegów odbywa się zwykle ręcznie ale coraz częściej stosuje się układy do automatyzacji zmiany biegów i sterowania sprzęgłem. Liczba biegów do przodu, we współczesnych samochodach, mieści się w granicach od 4 do 6, a w starych samochodach stosowano skrzynie trzybiegowe.
Mechanizm różnicowy
Ogólna nazwa mechanizmu rozdzielającego napęd w samochodzie na dwie półosie napędowe (prawa i lewa) i umożliwiający toczenie się kół napędowych bez poślizgu podczas przenoszenia momentu obrotowego z przekładni głównej, co jest konieczne podczas jazdy na zakręcie i pokonywaniu nierówności drogi.
Mechanizm różnicowy międzykołowy
Ogólna nazwa mechanizmu rozdzielającego napęd w samochodzie na koła napędowe jednej osi (prawe i lewe) i umożliwiający toczenie się kół tych osi z różnymi prędkościami (bez poślizgu).
Mechanizm różnicowy międzyosiowy
Ogólna nazwa mechanizmu rozdzielającego napęd w samochodzie na osie napędowe (przednią i tylną). Rozdział momentu obrotowego między te osie może być stały lub zmienny. Rozdział stały może być symetryczny (w stosunku 50%:50%) lub niesymetryczny np. 36% na przód i 64% na tył. Stosowane są różne rozwiązania konstrukcyjne takich mechanizmów.
Mechanizm różnicowy planetarny
Mechanizm wykorzystujący przekładnię zębatą planetarną (obiegową) i mający możliwość niesymetrycznego rozdziału momentu obrotowego między oś przednią i tylną (np. 36% na przód i 64% na tył). Proporcje te są dobierane przez konstruktorów do konkretnego modelu samochodu i zależą od stosunku liczby zębów koła słonecznego i pierścieniowego.
Mechanizm różnicowy stożkowy

Mechanizm różnicowy z kołami stożkowymi jest najprostszym i najczęściej stosowanym rozwiązaniem. W obudowie mechanizmu związanej z kołem napędzającym przekładni głównej współpracują dwa koła koronowe osadzone na półosiach napędowych z satelitami umieszczonymi obrotowo na sworzniu ustalonym w obudowie. Liczba satelitów zależy od wielkości przenoszonego momentu obrotowego. Mechanizm taki może być zastosowany jako międzykołowy lub międzyosiowy.
Mercedes-Benz

marka samochodów - zobacz Katalog samochodów seryjnych - Mercedes-Benz
MH
ogólne określenie pojazdu wyposażonego w układ tzw. miękkiej hybrydy. Pojazd napędzany jest silnikiem spalinowym, który może być chwilowo wspomagany niewielkim silnikiem elektrycznym. Maszyna ta może też pracować jako generator prądu i odzyskiwać energię hamowania pojazdu, a także jako rozrusznik w systemie Start-Stop. Niezbędny jest wówczas drugi akumulator. Istnieje wiele rozwiązań konstrukcyjnych MHEV różniących się umieszczeniem silnika elektrycznego i wielkością napięcia dodatkowej instalacji.
MHEV

(ang. Mild Hybrid Electric Vehicle) - ogólne określenie pojazdu wyposażonego w układ tzw. miękkiej hybrydy. Pojazd napędzany jest silnikiem spalinowym, który może być chwilowo wspomagany niewielkim silnikiem elektrycznym. Maszyna ta może też pracować jako generator prądu i odzyskiwać energię hamowania pojazdu, a także jako rozrusznik w systemie Start-Stop. Niezbędny jest wówczas drugi akumulator. Istnieje wiele rozwiązań konstrukcyjnych MHEV różniących się umieszczeniem silnika elektrycznego i wielkością napięcia dodatkowej instalacji.
MHV
ogólne określenie pojazdu wyposażonego w układ tzw. miękkiej hybrydy. Pojazd napędzany jest silnikiem spalinowym, który może być chwilowo wspomagany niewielkim silnikiem elektrycznym. Maszyna ta może też pracować jako generator prądu i odzyskiwać energię hamowania pojazdu, a także jako rozrusznik w systemie Start-Stop. Niezbędny jest wówczas drugi akumulator. Istnieje wiele rozwiązań konstrukcyjnych MHEV różniących się umieszczeniem silnika elektrycznego i wielkością napięcia dodatkowej instalacji.
Miękka hybryda
Tak nazwany pojazd napędzany jest silnikiem spalinowym, który może być chwilowo wspomagany niewielkim silnikiem elektrycznym. Maszyna ta może też pracować jako generator prądu i odzyskiwać energię hamowania pojazdu, a także jako rozrusznik w systemie Start-Stop. Niezbędny jest wówczas drugi akumulator. Istnieje wiele rozwiązań konstrukcyjnych MHEV różniących się umieszczeniem silnika elektrycznego i wielkością napięcia dodatkowej instalacji.
Mitsubishi

marka samochodów - zobacz Katalog samochodów seryjnych - Mitsubishi
Moc maksymalna silnika

Moc maksymalna jest jednym z głównych parametrów silnika. Przebieg zmiany mocy silnika (N) w funkcji prędkości obrotowej wału korbowego (n) przedstawia krzywa. Wartość maksymalna mocy silnika osiągana jest przy pełnym otwarciu przepustnicy i stosunkowo wysokich obrotach (na wykresie jako czarny punkt).
MPI

(ang. Multi Point Injection) - wielopunktowy wtrysk paliwa (MPI) stosowany jest w nowszych silnikach o zapłonie iskrowym. W tym systemie zasilania, w króćcu dolotowym każdego cylindra umieszczony jest niskociśnieniowy wtryskiwacz elektromagnetyczny. Paliwo do nich dostarcza elektryczna pompa, zwykle umieszczona w zbiorniku paliwa. Pracą wszystkich wtryskiwaczy steruje elektroniczna centrala, która otrzymuje sygnały z wielu czujników i na tej podstawie dobiera parametry wtrysku.
MPV

(ang. MPV-Multi Purpose Vehicle) - nadwozie typu wielofunkcyjnego ma kadłub o budowie zamkniętej i stanowi dalsze rozszerzenie nadwozia uniwersalnego. Charakteryzuje się płaską podłogą i zwiększoną wysokością wnętrza co wymusza wzrost wysokości całego pojazdu. Indywidualne fotele o specjalnej konstrukcji mają możliwość różnego ustawienia i składania. Pozwala to użytkownikowi na samodzielne dostosowanie wnętrza do różnych potrzeb. Pierwsze nadwozie tego typu opracował włoski projektant G.Giugiaro w 1978 roku. Na kontynencie amerykańskim stosowane jest określenie APV (All Purpose Vehicle). Używana niekiedy nazwa "minivan" nie jest prawidłowa, gdyż określa ona mały pojazd dostawczy.
MR
Model Roku - samochód w którym wprowadzono określony pakiet zmian konstrukcyjno - technologicznych przewidzianych na konkretny rok (czasami na dłuższy okres). Rok modelowy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym i zaczyna się wcześniej (np. samochód MR 2011 wprowadzony był do produkcji w sierpniu 2010 roku). System corocznego wprowadzania zmian został wprowadzony przez amerykańskich producentów po II Wojnie Światowej.
Multilink

Anglojęzyczne określenie niezależnego wielowahaczowego (lub wielodrążkowego) zawieszenia kół jezdnych samochodu, umożliwiające bardzo precyzyjne prowadzenie koła względem jezdni przy różnych warunkach jazdy i obciążenia.
MY
(ang. Model Year) - samochód w którym wprowadzono określony pakiet zmian konstrukcyjno - technologicznych przewidzianych na konkretny rok (czasami na dłuższy okres). Rok modelowy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym i zaczyna się wcześniej (np. samochód MR 2011 wprowadzony był do produkcji w sierpniu 2010 roku). System corocznego wprowadzania zmian został wprowadzony przez amerykańskich producentów po II Wojnie Światowej.