Logo Auto-era
Logo Auto-era

Wybierz rodzinę:

Katalog samochodów seryjnych

CITROEN XSARA (1997-2006)

Logo CITROEN XSARA

Pojazd o nazwie Xsara miał swoją premierę jesienią 1997 roku. W ofercie Citroena zastąpił popularny model ZX. Pojazd ten mieścił się w kategorii handlowej C i wypełniał lukę między małym Saxo i bardziej luksusową Xantią.

Na początku produkcji pojazd dostępny był tylko w pięciodrzwiowym nadwoziu typu hatch-back. Nadwozie to charakteryzowało się klinowym zarysem bocznym i płynnym ukształtowaniem całej bryły.

Początkowo do napędu zastosowano trzy benzynowe silniki o pojemności skokowej 1,4 , 1,6 i 1,8 (16V) dm3 oraz dwie jednostki wysokoprężne o pojemności 1,9 dm3 w wersjach wolnossącej i turbodoładowanej. Wszystkie modele Xsary miały napęd przenoszony na oś przednią.

W 1998 roku znacząco powiększono rodzinę tych pojazdów. W lutym na rynek wprowadzono trzydrzwiowe coupe, a w kwietniu pojawiła się trzecia odmiana nadwoziowa - kombi, w którym zachowano stylistykę przedniej części taką samą jak poprzednie odmiany, jednakże długość nadwozia zwiększyła się o 19 cm.

Rok później do trzydrzwiowego modelu coupe zaczęto montować najmocniejszy silnik benzynowy o pojemności skokowej 2,0 dm3.

Podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 1998 roku Citroen zaprezentował wielofunkcyjny model o nazwie Xsara Picasso, który powstał na wydłużonej płycie podłogowej podstawowego modelu Xsary. Z racji jego odmienności i dłuższego okresu produkcji model ten został opisany oddzielnie.

W 1999 roku do gamy jednostek napędowych dołączył turbodoładowany wysokoprężny silnik typu HDI o pojemności 2,0 dm3, wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa.

Przeprowadzenie face-liftingu rodziny Xsara odbyło się w 2000 roku. W jego wyniku istotnym zmianom uległa przednia część nadwozia. Kształt wlotu powietrza oraz osłon reflektorów został upodobniony do modelu Picasso. Gamę silników zmodernizowano przez wprowadzenie dwóch nowych benzynowych jednostek napędowych wyposażonych w głowice 16-zaworowe, o pojemności skokowej 1,6 i 2,0 dm3.

Mocniejsza wersja silnika HDI o pojemności 2,0 dm3 dołączyła do gamy w 2001 roku.

Zakończenie produkcji samochodów Xsara odbyło się w dwóch etapach. Modele z nadwoziami typu hatch-back i coupe produkowano do jesieni 2004 roku, natomiast samochody z nadwoziami kombi do maja 2006 roku. Następcami tej rodziny były samochody oznaczone jako C4.

Miniatura CITROEN XSARA
Miniatura CITROEN XSARA
Miniatura CITROEN XSARA
Miniatura CITROEN XSARA
Miniatura CITROEN XSARA
Miniatura CITROEN XSARA
Miniatura CITROEN XSARA
Miniatura CITROEN XSARA
Miniatura CITROEN XSARA
Miniatura CITROEN XSARA
Miniatura CITROEN XSARA
Miniatura CITROEN XSARA

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2024