Wybierz generację:
Katalog samochodów seryjnych
FORD ESCORT IV (1990-2000)
Wybierz model samochodu:
HATCH-BACK 3-drzwiowy
HATCH-BACK 5-drzwiowy
KABRIOLET 2-drzwiowy
KOMBI 5-drzwiowy
NOTCH-BACK 4-drzwiowy
Jesienią 1990 roku odbył się debiut rynkowy czwartej generacji samochodów Escort (określanej niekiedy jako Mk V). Całkowicie nowa płyta podłogowa miała rozstaw osi zwiększony aż o 12,5 cm. Na tej podstawie opracowano nowe nadwozia o bardziej obłych kształtach i zwiększonej przestrzeni wewnętrznej. Podstawowym typem nadwozia był hatch-back, oferowany zarówno w wersji trzy- jak i pięciodrzwiowej. Równocześnie dostępne było pięciodrzwiowe kombi, kabriolet z pałąkiem bezpieczeństwa oraz czterodrzwiowy notch-back, który sprzedawano pod nazwą Orion. Produkcję tych pojazdów rozpoczęto zarówno w Niemczech jak i w Wielkiej Brytanii.
Początkowo stosowano silniki przejęte z poprzedniej generacji. Były to jednostki benzynowe o pojemności skokowej 1,4 i 1,6 dm3, a także wolnossący silnik Diesla o pojemności 1,8 dm3. Jesienią następnego roku gama silników powiększyła się o benzynowe silniki 1,3 i nowy 16-zaworowy o pojemności 1,8 dm3. Debiutowała także usportowiona wersja RS 2000.
Końcem 1992 roku przeprowadzono modernizację nadwozia, która oprócz wzmocnienia struktury objęła także zmiany zewnętrzne (face-lifting). Najbardziej widocznymi zmianami były wydłużona pokrywa silnika, w której umieszczono owalny wlot powietrza oraz inne lampy tylne16-zaworowy o pojemności 1,8 dm3. W następnym roku wprowadzono turbodoładowaną wersję silnika Diesla i 16-zaworowy silnik benzynowy o pojemności 1,6 dm3. Pojawiła się również najbardziej dynamiczna wersja RS Cosworth z napędem na obie osie. Od września 1993 roku zrezygnowano z nazwy Orion i od tego czasu czterodrzwiowa wersja oferowana była jako Escort.
W styczniu 1995 roku miała miejsce kolejna modernizacja rodziny samochodów Escort (określana niekiedy jako Mk VI). W przedniej części nadwozia zmieniono lampy, zderzak oraz pokrywę silnika. Zmieniono także wystrój wnętrza. Montaż niektórych wersji Escorta rozpoczęto w Płońsku. W listopadzie 1997 roku zakończono produkcję kabrioletów.
Mimo uruchomienia w 1998 roku produkcji następcy w postaci rodziny samochodów o nazwie Focus, wybrane modele Escorta produkowano w Niemczech do 1999 roku, a w zakładach brytyjskich zakończenie produkcji tych samochodów nastąpiło w lipcu 2000 roku.