Wybierz generację:
Katalog samochodów seryjnych
FORD SCORPIO I (1985-1994)

Wybierz model samochodu:
HATCH-BACK 5-drzwiowy
KOMBI 5-drzwiowy
NOTCH-BACK 4-drzwiowy
Model Scorpio miał nadwozie o sylwetce 2,5-bryłowej, tzn. miał unoszone do góry tylne drzwi i lekko zaznaczoną linię bagażnika. Pięciodrzwiowe nadwozie było starannie opracowane pod względem aerodynamicznym.. Obszerne wnętrze zapewniało wysoki komfort jazdy. Początkowo do napędu stosowano jedynie czterocylindrowe silniki benzynowe o pojemnościach skokowych 1,8 i 2,0 dm3, z tym że ten drugi dostępny był w wersji gaźnikowej i wtryskowej. Samochód miał klasyczny układ napędowy, ale już jesienią 1985 roku zaoferowano wersję ze stałym napędem wszystkich kół.
Model Scorpio był pierwszym pojazdem seryjnie wyposażonym w układ ABS. Zalety tego samochodu spowodowały nadanie mu zaszczytnego tytułu Samochodu Roku 1986.
W 1986 roku poszerzono gamę silników przez wprowadzenie dwóch benzynowych jednostek w układzie V6 o pojemności 2,4 i 2,8 dm3 oraz silnika Diesla o pojemności 2,5 dm3 kupowanego od firmy Peugeot. Dalsze zmiany silnikowe to wycofanie silnika 1,8 dm3 w 1987 roku i wprowadzenie turbodiesla o pojemności 2,5 dm3 w 1988 roku. W następnym roku wycofano wolnossący silnik Diesla, natomiast dodano benzynowy silnik 2,0 dm3 z głowicą wyposażoną w dwa wałki rozrządu..
Drugą wersję nadwoziową modelu Scorpio wprowadzono w 1990 roku. Było to czterodrzwiowe nadwozie typu notch-back o zwisie tylnym wydłużonym o 7,5 cm. Zwiększyła się także pojemność bagażnika.
Najmocniejsza wersja samochodu Scorpio pojawiła się w 1991 roku. Była wyposażona w silnik w układzie V6 o pojemności skokowej 2,9 dm3 mający 24 zawory. Taką jednostkę napędową montowano jedynie w nadwozia trzybryłowe.
W 1992 roku cała rodzina Scorpio została poddana face-liftingowi. Zmieniono kształt przednich lamp, wlotu powietrza i pokrywy silnika. Niewielkie zmiany wprowadzono we wnętrzu i w zawieszeniu kół. Wraz z modernizacją wprowadzono do produkcji nadwozie typu kombi o tradycyjnej nazwie Tournier. W następnym roku wprowadzono nowy, turbodoładowany silnik Diesla o pojemności 2,5 dm3 pochodzący z włoskiej wytwórni VM i zapewniający lepszą dynamikę niż poprzednik.
Produkcję pierwszej generacji samochodów Scorpio zakończono w połowie 1994 roku.








