Logo Auto-era
Logo Auto-era

Wybierz rodzinę:

Katalog samochodów seryjnych

FSO LANOS (1997-2008)

Logo FSO LANOS

Model o nazwie Lanos był pierwszym modelem tej firmy opracowanym po rozwiązaniu spółki z GM i reprezentował firmę Daewoo w segmencie rynkowym C. Prace nad konstrukcją tego pojazdu rozpoczęto jesienią 1993 roku. Projekt bryły nadwozia oraz jego wnętrza zlecono znanej włoskiej firmie Ital Design. Zespoły napędowe opracowano w niemieckim centrum rozwojowym Daewoo. Seryjna produkcja Lanosa rozpoczęła się wiosną 1997 roku w południowo-koreańskim zakładzie Pupyong.

Na przełomie września i października 1997 roku produkcja Lanosa została podjęta przez Daewoo-FSO w Warszawie.

Nadwozie o obłych kształtach charakteryzowało się wydłużonym segmentem silnikowym. Do produkcji skierowano dwubryłowe nadwozie typu hatch-back (trzy- oraz pięciodrzwiowe) i trzybryłowe typu notch-back w układzie czterodrzwiowym.

Początkowo uruchomiono produkcję Lanosów z dwoma alternatywnymi zespołami napędowymi. W gamie silników znalazły się benzynowe jednostki o pojemności skokowej 1,5 oraz 1,6 dm3. Ten ostatni silnik wyposażony był w głowicę z czterema zaworami dla każdego cylindra. We wszystkich wersjach napęd przekazywany był na koła przednie poprzez pięciobiegowe mechaniczne skrzynie przekładniowe, ale w opcji dostępne były również automatyczne skrzynie hydromechaniczne.

W 1999 roku wprowadzono do produkcji silnik o pojemności 1,5 dm3 wyposażony w 16-zaworową głowicę, a od następnego roku była sprzedawana w Polsce najmniejsza wersja silnikowa o pojemności 1,35 dm3.

Nowością 2000 roku był model Sport z nadwoziem trzydrzwiowym i silnikiem o pojemności 1,6 dm3. W tym samym roku przeprowadzono także niewielką modernizację nadwozi. Wersje z nadwoziami dwubryłowymi otrzymały inne tylne lampy,

W 2002 roku zakończono produkcję wszystkich wersji Lanosów w Korei, a w Polsce zrezygnowano z wersji trzydrzwiowej. Wycofano z produkcji także silnik 1,5 dm3 w wersji 8-zaworowej. W następnym roku firma Daewoo zbankrutowała, ale FSO utrzymała prawo do dalszej produkcji Lanosów. Od jesieni 2004 roku sprzedawano je pod nazwą FSO Lanos. Większość wyprodukowanych pojazdów eksportowano do Ukrainy, a w 2005 roku ukraińska firma ZAZ przejęła większość akcji FSO SA. W tym samym roku wycofano z polskiej oferty silnik 1,5 16V.

Zakończenie produkcji Lanosów w Polsce nastąpiło w październiku 2008 roku.

Miniatura FSO LANOS
Miniatura FSO LANOS
Miniatura FSO LANOS
Miniatura FSO LANOS
Miniatura FSO LANOS
Miniatura FSO LANOS
Miniatura FSO LANOS
Miniatura FSO LANOS
Miniatura FSO LANOS

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2024