Logo Auto-era
Logo Auto-era

Wybierz rodzinę:

Katalog samochodów seryjnych

FSO POLSKI FIAT 125p (1967-1991)

Logo FSO POLSKI FIAT 125p

Zakup pierwszej powojennej licencji na samochód osobowy był znaczącym wydarzeniem dla polskiej motoryzacji. Kontrakt z firmą FIAT został podpisany 22 grudnia 1965 roku.

Samochód Polski Fiat 125p był opracowany specjalnie dla Polski. Połączone w nim zostało stosunkowo nowoczesne nadwozie modelu 125 (który miał wejść do produkcji w 1967 roku) z nieco starszymi zespołami napędowymi i podwoziowymi pochodzącymi z wcześniejszego modelu Fiat 1300/1500.

Po niemal dwóch latach przygotowań, a dokładnie 28 listopada 1967 roku, rozpoczęto montaż tych samochodów w warszawskiej Fabryce Samochodów Osobowych.

Trzybryłowe nadwozie samonośne miało układ czterodrzwiowy, a jego długość wynosiła nieco ponad 4,2 m. Początkowo produkowano wersje z benzynowym silnikiem o pojemności skokowej 1300 cm3. Napęd na koła tylne przenoszony był poprzez czterobiegową, zsynchronizowaną skrzynię przekładniową. Zastosowano nowoczesny układ hamulcowy z czterema hamulcami tarczowymi.

Samochody z większym silnikiem o pojemności 1500 cm3 wdrożono do produkcji w 1969 roku.

W 1971 roku wprowadzono do produkcji pięciodrzwiowe nadwozie typu kombi, które nie było wytwarzane we Włoszech. Odpowiednio wzmocnione zostały zespoły podwoziowe. Na bazie tego pojazdu powstały następne modele pochodne, a ich prototypy pokazano publicznie na Międzynarodowych Targach Poznańskich w 1972 roku. Były to sanitarki oraz dostawcze pick-up'y o ładowności 400 kg. Dwa lata później rozpoczęto produkcję tych modeli.

W wyniku modernizacji w 1973 roku (face-lifting) wprowadzono atrapę z czarnego tworzywa sztucznego oraz kasetowe klamki zewnętrzne.

W 1974 roku opracowano usportowione wersje PF 125p, które nosiły nazwy Monte Carlo oraz Akropolis. Do ich napędu zastosowano silniki o pojemności 1600 i 1800 cm3 pochodzące z samochodu Fiat 132. Nazwy tych modeli wywodziły się z imprez rajdowych, w których samochody z FSO odnosiły znaczące sukcesy. W tym samym roku powstało kilka innych prototypów jak kabriolet oraz wersje wydłużone (sześciodrzwiowe), zwane jamnikami.

Większą modernizację tych samochodów (face-lifting2) przeprowadzono w 1975 roku. Zmodyfikowano nieco wygląd przedniej i tylnej części nadwozia oraz wzmocniono oba silniki.

Początkiem 1983 roku pojawiło się nowe logo FSO, a samochody typu PF 125p od tego czasu nosiły oznaczenia FSO 1300 i FSO 1500. Stosowano w nich zmodernizowane silniki oraz niektóre inne elementy pochodzące z Poloneza. W 1986 roku wykonano krótką serię samochodów wyposażonych w silniki Diesla pochodzące z Volkswagena.

Produkcję "dużego Fiata" zakończono w czerwcu 1991 roku. W okresie 23 lat wyprodukowano ponad 1 mln 445 tysięcy tych pojazdów w wielu wersjach i odmianach. Z tej liczby około 845 tysięcy wyeksportowano, a odbiorcami było aż 90 krajów świata.

Miniatura FSO POLSKI FIAT 125p
Miniatura FSO POLSKI FIAT 125p
Miniatura FSO POLSKI FIAT 125p
Miniatura FSO POLSKI FIAT 125p
Miniatura FSO POLSKI FIAT 125p
Miniatura FSO POLSKI FIAT 125p
Miniatura FSO POLSKI FIAT 125p
Miniatura FSO POLSKI FIAT 125p
Miniatura FSO POLSKI FIAT 125p

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2024