Wybierz rodzinę:
Katalog samochodów seryjnych
LAMBORGHINI COUNTACH (1974-1990)
Wybierz model samochodu:
Po raz pierwszy samochód o nazwie Countach zaprezentowano podczas genewskiego Salonu Samochodowego w 1971 na stoisku firmy Bertone. Jako prototyp pojazd nosił nazwę LP 500 (LP, z włoskiego wzdłużny tylny - co wskazywało na umieszczenie silnika) by później przyjąć nazwę Countach. Pojazd zastąpił w gamie marki Lamborghini produkowany wcześniej model Miura.
Countach wszedł do produkcji wiosną 1974 roku z silnikiem w układzie V12 o pojemności skokowej 4,0 dm3 zapożyczonym z poprzednika, czyli z Miury.
Napęd przekazywany był na oś tylną poprzez pięciobiegową skrzynię przekładniową. Układ napędowy miał dość nietypową konstrukcję. Napęd był przenoszony ze skrzyni biegów, umieszczonej przed silnikiem, poprzez wał, biegnący w specjalnym tunelu w misce olejowej do przekładni głównej i mechanizmu różnicowego umieszczonego za silnikiem, a następnie na koła tylne.
Nadwozie typu coupe miało wyraźny kształt klinowy. Zostało zbudowane na przestrzennej ramie z rur stalowych z elementami podłogi wykonanymi z włókien węglowych. Elementy poszycia zewnętrznego zostały wykonano z Kevlaru i stopów lekkich. Charakterystycznym rozwiązaniem w tym modelu były drzwi otwierane do góry.
W 1978 roku wprowadzono do produkcji model Countach LP400S, w którym zmieniono opony oraz dodano spojlery tylne i przednie. Poszerzono także błotniki.
W 1982 na rynek weszła nowa wersja Countach o symbolu LP500S wyposażona w silnik o pojemności zwiększonej do 5,0 dm3.
Kolejnej modernizacji Countach został poddany w 1985 roku, kiedy to wprowadzono powiększony do 5,2 dm3 silnik, wyposażony w układ rozrządu z 4 zaworami na cylinder. Pojazd ten został nazwany "Quattrovalvole".
W 1988 roku na rynek trafiła ostatnia już wersja Countacha o nazwie "Anniversary" z okazji 25 rocznicy uruchomienia jego produkcji. Tu również zmianie uległo nadwozie. Zaokrąglono wloty powietrza oraz poprawiono wygląd przedniej i tylnej części nadwozia, a także zmieniono stylizację wnętrza. Wprowadzono nowy wzór kół jezdnych ze stopów lekkich.
Zakończenie produkcji tych samochodów nastąpiło w 1990 roku. Łączna liczba wykonanych pojazdów wynosiła niemal 2000 egzemplarzy.