Wybierz rodzinę:
Katalog samochodów seryjnych
LANCIA Y (1995-2003)
Wybierz model samochodu:
HATCH-BACK 3-drzwiowy
Pierwsza oficjalna prezentacja modelu Y odbyła się na genewskim Salonie Samochodowym w 1995 roku. Produkcję tego pojazdu rozpoczęto w tym samym roku po trwających rekordowo krótko, bo tylko 24 miesiące pracach konstrukcyjnych. Zaprojektowany przez Centro Stile Lancia model zastąpił w gamie firmy produkowany od 10 lat model Y10. Nazwa pojazdu, podobnie jak innych modeli tej firmy, wywodzi się z alfabetu greckiego.
Pojazd został zbudowany na płycie podłogowej Fiata Punto, co spowodowało nieznaczne zwiększenie wymiarów w stosunku do poprzednika. Nowe dwubryłowe nadwozie typu hatch-back charakteryzowało się nietypową i agresywną stylizacją. W produkcji znajdowała się wyłącznie trzydrzwiowa wersja nadwoziowa. Klamki drzwi bocznych umiesz czczono w środkowych słupkach nadwozia. Bogate wyposażenie wpływało na cenę tych pojazdów.
Ciekawym rozwiązaniem było wprowadzenie zestawu wskaźników umieszczonego w centralnej części deski rozdzielczej.
Początkowo do napędu zastosowano dwie jednostki napędowe pochodzące z gamy Fiata. Były to czterocylindrowe silniki benzynowe o pojemnościach skokowych 1,2 i 1,4 dm3. Większy z nich wyposażono w głowicę o 12 zaworach. Napęd był przekazywany na oś przednią poprzez pięcio- lub sześciobiegową manualną skrzynię przekładniową. Opcjonalnie dostępna była także bezstopniowa automatyczna skrzynia typu ECVT.
W 1997 roku zmieniono gamę jednostek napędowych. W nowej palecie znalazły się wyłącznie silniki benzynowe z rodziny FIRE o pojemności 1,1 , 1,2 dm3 (w dwóch wersjach mocy), a silnik o pojemności 1,4 dm3 został wycofany. Jednostki o pojemności 1,2 dm3 były dostępne z sześciostopniową skrzynią manualną lub bezstopniową skrzynią typu ECVT. W 1998 roku wprowadzono wersję pseudosportową o nazwie Elefantino Rosso o zmienionej przekładni głównej i kołach o zwiększonej średnicy (15").
Jesienią 2000 roku przeprowadzono modernizację pojazdu, polegającą na niewielkich zmianach w wyglądzie przedniej części pojazdu (face-lifting) oraz przystosowaniu jednostek napędowych do wymogów zaostrzonych norm emisji toksycznych składników spalin (Euro3).
Zakończenie produkcji samochodów Lancia Y nastąpiło jesienią 2006 roku, po wykonaniu ponad 802 tysięcy tych pojazdów.