Wybierz rodzinę:
Katalog samochodów seryjnych - PORSCHE (1948-...)
Znany konstruktor Ferdynand Porsche założył w 1948 roku własną firmę, która rozpoczęła w czerwcu tegoż roku produkcję niewielkich samochodów sportowych. Siedzibą firmy była miejscowość Gmund w Austrii, a samochód typu 356 był pierwszym pojazdem tego konstruktora noszącym markę Porsche. Samochód miał otwarte nadwozie typu roadster i wykorzystywał zmodyfikowane zespoły mechaniczne z seryjnego Volkswagena Typ 1 (czyli Garbusa).
W 1950 roku firma została przeniesiona do Stuttgartu w Niemczech i kontynuowała produkcję i rozwój modelu 356. Już w następnym roku pojazd ten odniósł znaczący sukces sportowy - wygrał słynny 24 godzinny wyścig w Le Mans (w swojej klasie 1100 cm3). W 1951 roku zmarł założyciel firmy, ale jego syn Ferry nadal ją prowadził. Model 356 cieszył się dużym uznaniem na rynku (także w USA), a jego produkcja systematycznie wzrastała.
Od 1961 roku pracowano nad nowym większym modelem, którego wersja produkcyjna została zaprezentowana na Salonie Samochodowym we Frankfurcie n/Menem w 1963 roku. Pojazd ten oznaczony liczbą 911 wszedł do produkcji w 1964 roku i jest do chwili obecnej najbardziej znanym modelem firmy. Utrzymano dotychczasową ogólną koncepcję pojazdu z silnikiem umieszczonym za osią tylną. Silnik miał 6 cylindrów w układzie boxer i był chłodzony powietrzem.
W 1969 roku podjęto pierwszą próbę odejścia od tego tradycyjnego układu napędowego. Model 914 powstał we współpracy z Volkswagenem i miał silnik umieszczony centralnie. Samochód ten nie zyskał jednak większego uznania i po kilku latach wstrzymano jego wytwarzanie.
Konstrukcja modelu 911 była systematycznie rozwijana. Pod koniec 1974 roku zdecydowano się na rozpoczęcie produkcji modelu 911 z silnikiem o pojemności 3,0 dm3 wyposażonym w turbosprężarkę znacznie podnoszącą osiągi silnika.
Firma Porsche była też pionierem w zakresie stosowania cynkowanych blach w nadwoziu. Kolejne modele oznaczone liczbami 924 (z 1975 r) i 928 (z 1977 r) otrzymały układ napędowy typu Transaxle. W takim układzie silnik umieszczony jest z przodu pojazdu, a skrzynia biegów wraz z przekładnią główną z tyłu.
Największym powodzeniem cieszył się nadal stale modernizowany model 911. Oprócz produkcji rynkowej firma opracowuje specjalne pojazdy wyścigowe oraz realizuje usługi techniczne dla innych producentów (np. opracowano tu silniki dla Seata Ibiza i Lady Samary).
W 1988 roku wprowadzono na rynek pierwszy model firmy z napędem na obie osie (911 Carrera 4) a rok później zastosowano automatyczną skrzynię biegów typu Tiptronic.
W 1996 roku uruchomiono produkcję modelu o nazwie Boxter z silnikiem zabudowanym centralnie, ale tym razem była to udana i dobrze sprzedająca się konstrukcja.
Model 911 został w 1997 roku wyposażony w silnik o pojemności 3,4 dm3, ale już chłodzony cieczą.
Istotną nowością ostatnich lat było podjęcie w firmie Porsche konstrukcji, a następnie uruchomienie produkcji innych rodzajów pojazdów. W 2002 roku zaprezentowano duży samochód kategori SUV (Sport Utility Vehicle) o nazwie Cayenne, a w 2009 roku wdrożono do produkcji model Panamera z pięciodrzwiowym nadwoziem typu hatch-back.