Wybierz rodzinę:
Katalog samochodów seryjnych
RENAULT 4 CV (1947-1961)
Wybierz model samochodu:
Samochód noszący oznaczenie 4 CV był pierwszym całkowicie nowym modelem wprowadzonym do produkcji seryjnej po II Wojnie Światowej. Było to możliwe tylko dlatego, że prace nad nim rozpoczęto w 1943 roku, pod okupacją niemiecką. Ogólna koncepcja konstrukcyjna była wzorowana na niemieckim modelu KdF, znanym później jako Volkswagen Typ 1 (czyli popularnym Garbusie). Oficjalny debiut tego pojazdu odbył się w październiku 1946 roku, podczas Salonu Samochodowego w Paryżu, gdzie wzbudził ogromne zainteresowanie. Produkcja seryjna ruszyła dopiero w sierpniu następnego roku.
Samonośne nadwozie miało układ czterodrzwiowy. Mimo niewielkiego rozstawu osi (2100 mm), we wnętrzu wygospodarowano miejsca dla czterech osób. Bagażnik o małej pojemności mieścił się w przedniej części pojazdu, a zespół napędowy umieszczono podłużnie w części tylnej. Zastosowano czterosuwowy, czterocylindrowy silnik rzędowy o pojemności skokowej 760 cm3, który chłodzony był cieczą. Napęd przekazywany był na koła tylne poprzez mechaniczną skrzynię przekładniową o trzech biegach.
W 1949 roku produkcję rozszerzono o wersję z otwieranym dachem i wersję Grand Luxe ze wzmocnionym silnikiem. Model ten brał udział i odnosił sukcesy w licznych międzynarodowych imprezach sportowych. W 1951 roku nieznacznie zmniejszono pojemność silnika, aby dopasować ją do ówczesnych formuł sportowych. W 1953 roku produkcję samochodów 4 CV uruchomiono w Hiszpanii (FASA-Renault), a na podstawie licencji także w Japonii w firmie Hino.
Proces modernizacji rozpoczęto w 1954 roku poprzez symboliczny face-lifting. Dotychczasowe listwy zdobiące przednią ścianę nadwozia (6 sztuk) zastąpiono trzema o większych wymiarach. W następnym roku wprowadzono nową tablicę rozdzielczą oraz kierownicę. W 1956 roku uruchomiono produkcję większego modelu o nazwie Dauphine, w którym wykorzystano wiele zespołów poprzednika, ale jego produkcja została utrzymana.
W 1958 roku wprowadzono pełne tarcze kół pochodzące z modelu Dauphine.
Zakończenie produkcji modelu 4 CV nastąpiło w lipcu 1961 roku, a ogółem wykonano ponad 1 mln 105 tys. egzemplarzy. Bezpośrednim następcą był model R4 charakteryzujący się napędem na koła przednie, który debiutował w 1961 roku.