Wybierz rodzinę:
Katalog samochodów seryjnych - SAAB (1946-...)
Nazwa tej szwedzkiej firmy jest skrótem od Svenska Aeroplan Aktie-Bolaged. Była to firma lotnicza, która powstała w 1937 roku, ale do branży motoryzacyjnej przystąpiła po zakończeniu II wojny światowej. Pierwszy prototypowy samochód został zbudowany w listopadzie 1946 roku, a jego twórcami był 15-osobowy zespół inżynierów lotniczych. Sylwetka samochodu przypominała kształt spadającej kropli, a do napędu zastosowano dwucylindrowy silnik dwusuwowy pochodzący z niemieckiej firmy DKW.
Pojazd ten skierowano do produkcji seryjnej po wprowadzeniu istotnych zmian. Pierwsze egzemplarze modelu oznaczonego liczbą 92 wykonano w grudniu 1949 roku, a produkcja ruszyła w 1950 roku. Wkrótce samochód ten pojawił się na trasach rajdów i zaczął odnosić znaczące sukcesy. W 1959 roku program produkcji uzupełniono o trzydrzwiowe nadwozie typu kombi (model 95). W tym modelu po raz pierwszy zastosowano trzeci rząd siedzeń ustawionych tyłem do kierunku jazdy.
Firma Saab znana jest z troski o bezpieczeństwo i już od 1958 roku montowała pasy bezpieczeństwa, a od 1963 roku stosowała dwuobwodowe układy hamulcowe. Od 1966 roku zaczęto stosować silniki czterosuwowe, początkowo były to jednostki w układzie V4 importowane z niemieckich zakładów Forda.
Znaczącym przełomem było uruchomienie produkcji całkowicie nowego i większego modelu oznaczonego liczbą "99" w 1967 roku. Dziesięć lat później zaprezentowano ten model z turbodoładowanym silnikiem o pojemności 2,0 dm3.
Kolejne modele oznaczone symbolami 900 i 9000, wprowadzone do produkcji w latach 1979 i w 1984 były coraz większe. Od 1986 roku w ofercie firmy znalazły się także kabriolety, których produkcję rozpoczęto w zakładach Valmet w Finlandii.
W 1990 roku 50 % akcji Saab Automobile S.A. kupił koncern General Motors. Od 1993 roku w samochodach Saab zaczęto stosować komponenty pochodzące z pojazdów GM (praktycznie z Opla). W 2000 roku amerykański koncern przejął pozostałe 50 % akcji Saaba.
Firma produkuje dwie podstawowe rodziny samochodów, które oznaczone są symbolami 9-3 i 9-5. Od 2005 roku, produkowano w Szwecji samochody Cadillac BLS, powiązane konstrukcyjnie z modelem 9-3. W latach 2004-2006, pod marką Saab oferowano model 9-2X produkowany w Japonii na bazie samochodu Subaru Impreza. Od 2005 roku, produkowano w Szwecji samochody Cadillac BLS, powiązane konstrukcyjnie z modelem 9-3. W tym samym czasie w USA uruchomiono produkcję modelu 9-7X,
Koncern General Motors popadł w kłopoty finansowe i w ramach restrukturyzacji podjęto decyzję o sprzedaży marki Saab. Po długich negocjacjach z kilkoma firmami w 2009 roku, nabywcą została ostatecznie holenderska firma Spyker, znana z produkcji ekskluzywnych samochodów sportowych. Kontrakt podpisano początkiem 2010 roku.