Logo Auto-era
Logo Auto-era

Wybierz rodzinę:

Katalog samochodów seryjnych

SAAB 9000 (1984-1997)

Logo SAAB 9000

Model noszący oznaczenie 9000 debiutował w 1984 roku. Był wówczas największym z dotychczasowych pojazdów tej marki i pierwszym należącym do segmentu rynkowego E. Opracowanie tego modelu trwało stosunkowo długo, bo niemal 10 lat. Pierwsze prace podjęto już wiosną 1974 roku. Cztery lata później nawiązano współpracę z firmami Fiat, Alfa Romeo i Lancia. W wyniku tej współpracy powstała konstrukcja szkieletu nadwozia wspólna dla modeli tych firm (opracowana w Ital Design). Szkielet nadwozia oraz strefy energochłonne były przystosowane do ostrych wymagań przepisów amerykańskich.

Model 9000 otrzymał nadwozie typu hatch-back w układzie pięciodrzwiowym, które miało spokojną ponadczasową stylizację.

Początkowo stosowano tylko benzynowy silnik o pojemności skokowej 2,0 dm3 wyposażony w turbosprężarkę. Od 1986 roku dostępny była także wersja z silnikiem wolnossącym.

W tym samym roku na torze Talladega w amerykańskim stanie Alabama, samochód Saab 9000 Turbo ustanowił szereg rekordów prędkości. Jednym z nich było osiągnięcie średniej prędkości 213,3 km/h podczas przebiegu 100 tysięcy kilometrów.

W 1988 roku przeprowadzono modernizację struktury nadwozia w kierunku dalszego zwiększenia bezpieczeństwa i wprowadzono do produkcji drugą wersję nadwoziową. Było to nadwozie trzybryłowe, w którym zwiększono zwis tylny. Pojazdy z tym nadwoziem nosiły dodatkowe oznaczenie CD i były przeznaczone głównie na rynek amerykański.

W 1990 roku wprowadzono wolnossące silniki o pojemności skokowej zwiększonej do 2,3 dm3, a rok później ich wersje doładowane. Usportowiona wersja tego modelu o nazwie Aero pojawiła się na rynku w 1991 roku.

Pięciodrzwiowe nadwozie modelu 9000 zostało w 1991 roku znacznie zmodernizowane i otrzymało dodatkowe oznaczenie CS. Całkowicie zmieniono tylną część nadwozia i obniżono zarys części przedniej.

W 1994 roku przeprowadzono face-lifting nadwozia trzybryłowego, które upodobniło się w przedniej części do modelu CS. Drugą nowością było wprowadzenie do gamy silników nowej jednostki napędowej w układzie V6 o pojemności 3,0 dm3. Silnik ten adaptowano z samochodu Opel Omega.

Produkcja samochodów rodziny 9000 została zakończona w 1997 roku, a ogółem wyprodukowano ich ponad 503 tysiące. Następcami były modele oznaczone symbolem 9-5.

Miniatura SAAB 9000
Miniatura SAAB 9000
Miniatura SAAB 9000
Miniatura SAAB 9000
Miniatura SAAB 9000
Miniatura SAAB 9000
Miniatura SAAB 9000
Miniatura SAAB 9000
Miniatura SAAB 9000
Miniatura SAAB 9000
Miniatura SAAB 9000
Miniatura SAAB 9000

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2024