Wybierz rodzinę:
Katalog samochodów seryjnych - SKODA (1905-...)
Historia samochodów Skoda sięga 1905 roku, kiedy w miejscowości Mlada Boleslav, firma Laurin & Klement rozpoczęła wytwarzanie takich pojazdów. Pierwszy model z tej firmy nosił francuską nazwę Voiturette i miał klasyczny układ napędowy z trzybiegową skrzynią przekładniową. W następnych latach pojawiały się kolejne, coraz doskonalsze pojazdy. Trudności finansowe firmy zaczęły się w latach dwudziestych i w 1925 roku firma została przejęta przez większą grupę przemysłową o nazwie Skoda.
Zmodernizowano i rozbudowano wówczas fabrykę oraz wdrożono do produkcji nowocześniejsze modele samochodów. Pierwszy z nich nosił symbol 4R i trafił do produkcji w 1928 roku. Kolejnym znanym pojazdem była Skoda Popular z 1934 roku. Funkcję nośną pełniła w nim nowa rama centralna i to rozwiązanie stało się typowym dla Skody przez następne lata. Także modele powojenne, jak 1200 czy 440 były oparte na ramie centralnej.
Pod koniec lat pięćdziesiątych przeprowadzono gruntowną modernizację fabryki i w 1964 roku uruchomiono produkcję nowej generacji samochodów. Były to pojazdy z tylnosilnikowym układem napędowym. Znacznie zwiększono skalę produkcji i uruchomiono filie zakładów w miejscowościach Vrchlabi, Krasiny i Liberec.
Istotnym momentem w historii tej marki była decyzja o wprowadzeniu nowego modelu z napędem na koła przednie. Nowy model o nazwie Favorit zaprezentowano na targach w Brnie jesienią 1987 roku. Projekt nadwozia opracowała znana włoska firma Bertone, a w konstrukcji pojazdu wykorzystano wiele zespołów produkowanych na licencji znanych dostawców.
W 1991 roku grupa Volkswagena przejęła 31% akcji Skody, a 4 lata później dysponowała już ponad 70% udziałów. Pierwszym efektem tej współpracy był montaż silników Volkswagena w modelu o nazwie Felicia. Wkrótce potem, w 1996 roku ruszyła produkcja samochodu Octavia, pierwszego pojazdu opracowanego pod nadzorem VW i wykorzystującego płytę podłogową i zespoły mechaniczne pochodzące z tego koncernu.
W 2000 roku Czesi sprzedali Volkswagenowi ostatni pakiet akcji. Ścisła współpraca z tym koncernem zapewnia firmie dopływ nowoczesnej technologii i możliwość wykorzystania sprawdzonych zespołów.
Systematycznie wzrasta skala produkcji i liczba oferowanych modeli.