Logo Auto-era
Logo Auto-era

Wybierz rodzinę:

Katalog samochodów seryjnych - TATRA (1919-...)

Logo TATRA

Marka Tatra dziś kojarzona głównie z produkcją ciężkich wielozadaniowych samochodów ciężarowych to jeden z najstarszych producentów samochodów w Europie. Geneza marki sięga 1850 roku kiedy to Ignac Sustala w miejscowości Koprivinice założył fabrykę powozów, a następnie wagonów kolejowych pod nazwą NW, Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks Gesellschaft.

Pierwszy samochód osobowy z silnikiem Karla Benza powstał w 1897 roku, a rok później pojazd ciężarowy. Nazwa Tatra zaczęła oficjalnie funkcjonować od 1919 roku.

Dynamiczny rozwój firmy nastąpił po zaprojektowaniu przez głównego konstruktora Tatry Hansa Ledwinkę modułowego systemu podwozia opartego na centralnej rurze nośnej łączącej zespół napędowy z tylnym mostem, które to rozwiązanie po raz pierwszy zostało zastosowane w modelu 11 w 1923 roku. Tatra bardzo szybko stała się pionierem zaawansowanych rozwiązań technicznych w dziedzinie aerodynamiki oraz wyspecjalizowała się w produkcji silników chłodzonych powietrzem. W 1933 zaprezentowano prototyp samochodu popularnego Tatra V570, którego podobieństwo do Volkswagena Beetle stało się przedmiotem sporów sądowych z Volkswagenem.

W 1936 roku debiutował flagowy luksusowy model 77 z silnikiem w układzie V8 chłodzonym powietrzem, który wyznaczał standardy budowy aerodynamicznych nadwozi.

Po II Wojnie Światowej Tatra kontynuowała produkcję aerodynamicznych samochodów klasy wyższej. W 1948 roku powstał pierwszy model serii 600 Tatraplan z nadwoziem pontonowym. W 1955 roku zaprezentowano serię 603 z charakterystycznymi zespolonymi potrójnymi lampami i silnikiem V8 chłodzonym powietrzem, która stale modernizowana była produkowana w różnych wersjach nadwoziowych do 1975 roku.

W 1973 roku na wystawie w Brnie miała miejsce premiera nowego modelu 613, który technicznie bazował na poprzedniku 603, ale z całkowicie nowym nadwoziem zaprojektowanym przez włoską firmę karoseryjną Vignale. Seria 613 będąca jednocześnie ostatnim seryjnym samochodem w ofercie Tatry doczekała się czterech modernizacji i była produkowana do 1995 roku.

W 1996 zaprezentowano model 700 w znacznej mierze bazujący na poprzedniku, który jednak nie okazał się sukcesem rynkowym i w ilości kilkudziesięciu sztuk był wykonywany do 1998 roku.

Tym samym zakończyła się historia produkcji luksusowych pojazdów osobowych Tatra, których cechą charakterystyczną były aerodynamiczne nadwozia oraz tylne zespolone układy napędowe z silnikami V8 chłodzonymi powietrzem.

Obecnie Tatra koncentruje się na produkcji wielozadaniowych ciężarówek serii Phoenix oraz pojazdów dla wojska.

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2024