Logo Auto-era
Logo Auto-era

Wybierz rodzinę:

Katalog samochodów seryjnych

TATRA 613 (1974-1997)

Logo TATRA 613

Oficjalna premiera luksusowej limuzyny Tatra 613 będącej następcą modelu 603 miała miejsce na wystawie samochodowej Autoprogres w Pradze w 1973 roku.

Zaprojektowanie nowoczesnego nadwozia zlecono włoskiej firmie Carrozzeria Vignale, która zaproponowała dwie wersje nadwoziowe; czterodrzwiowego sedana oraz dwudrzwiowe coupe. Ostatecznie do produkcji wdrożono tylko czterodrzwiowego sedana bazującego na ogólnej koncepcji i technice poprzednika .

Do napędu zastosowano benzynowy wolnossący silnik V8 chłodzony powietrzem. Jego pojemność skokowa wynosiła 3.5 dm3, a umieszczono go wzdłużnie nad tylną osią. Napęd na koła tylne przekazywany był poprzez czterobiegową mechaniczną skrzynię przekładniową.

W 1980 roku wprowadzono nową serię o oznaczeniu T613-2 modernizując między innymi zawieszenie kół, układ hamulcowy oraz silnik. Nieznacznie wzrosła jego moc, a jednocześnie zmniejszono zużycia paliwa. W tym samym roku opracowano również luksusową wersję reprezentacyjną T613 S (Special) przeznaczoną głównie dla wysokich urzędników państwowych z krajów socjalistycznych. W wersji S powiększono rozstaw osi o 150 mm oraz zmieniono przedni pas nadwozia, w którym zastosowano prostokątne reflektory. Dodatkowo zwiększono moc silnika i wzbogacono wyposażenie wnętrza.

W 1985 roku, na Międzynarodowych Targach Expo w Brnie została zaprezentowana kolejna wersja oznaczona jako T613-3. W nadwoziu wprowadzono szereg zmian stylistycznych, co można określić jako face-lifting. Zastosowano oba nowe zderzaki, przednie błotniki, pas przedni i pokrywę bagażnika wykonane z tworzyw sztucznych, Powiększono lampy przednich kierunkowskazów i zespolonych lamp tylnych oraz wyeliminowano elementy chromowane.

Na bazie Tatry 613 powstawały również wersje specjalne takie jak ambulanse Tatra 613-RZP oraz samochody pomocy medycznej i technicznej Tatra 623 używane w wyścigach samochodowych. Zbudowano także pięć sztuk wersji T613 K o nadwoziu typu laundaulet, które były wykorzystywane w trakcie parad wojskowych i rządowych.

W 1990 roku fabryka próbując nadążyć za coraz bardziej rygorystycznymi normami bezpieczeństwa i emisji spalin wprowadziła kolejną serię o oznaczeniu 613-4 wyposażając silnik w wielopunktowy wtrysk paliwa, katalizator oraz pięciobiegową skrzynię biegów. Wersja wtryskowa była mocniejsza i bardziej dynamiczna. Rok później zaoferowano wersję Long bazującą na modelu S. Ostatnią próbą utrzymania Tatry 613 na rynku była wersja 613-5 wprowadzona w 1994 roku. Zmiany ograniczały się głównie do zwiększania komfortu poprzez zastosowanie klimatyzacji oraz opcjonalnej automatycznej skrzyni biegów i drobnych zmian stylistycznych mających uatrakcyjnić nadwozie.

Model 613 zaprojektowany początkiem lat siedemdziesiątych było coraz trudniej modernizować i tym samym uczynić go konkurencyjnym dla zachodnich pojazdów klasy premium, co sprawiło że ostatecznie zakończono jego produkcję w 1996 roku. Ogółem w latach 1974-1996 wyprodukowano tylko 8728 egzemplarzy (wszystkich wersji).

Następcą był model oznaczony jako 700 bazujący technicznie na poprzedniku.

Miniatura TATRA 613
Miniatura TATRA 613
Miniatura TATRA 613
Miniatura TATRA 613
Miniatura TATRA 613
Miniatura TATRA 613
Miniatura TATRA 613
Miniatura TATRA 613
Miniatura TATRA 613

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2024