Wybierz rodzinę:
Katalog samochodów seryjnych
VOLVO 140 (1966-1974)
Wybierz model samochodu:
KOMBI 5-drzwiowy
NOTCH-BACK 2-drzwiowy
NOTCH-BACK 4-drzwiowy
Jesienią 1966 roku zarząd firmy poinformował o przygotowaniu nowego modelu do produkcji i przekazał pierwsze egzemplarze do testów prasowych. Były to pojazdy noszące oznaczenie 144, a ich debiut rynkowy odbył się wiosną 1967 roku. Podczas konstrukcji tego modelu główny nacisk położono na bezpieczeństwo. Samochód otrzymał całkowicie nowe nadwozie o zwiększonych wymiarach w stosunku do poprzednika - modelu Amazon. Zachowano rozstaw osi wynoszący 2600 mm, ale zwiększono zwisy nadwozia, które stanowiły przednią i tylną strefę energochłonną. Centralna część nadwozia tworzyła sztywną "klatkę" bezpieczeństwa. Zewnętrzne kształty nadwozia były pozbawione dotychczasowych obłości. Poprawie bezpieczeństwa jazdy służyły także nowe rozwiązania zespołów podwoziowych. Zastosowano hamulce tarczowe przy wszystkich kołach, a układ uruchamiający podzielono na dwa obwody.
Początkowo samochody te oferowano z benzynowymi silnikami o pojemności skokowej 1,8 dm3, w dwóch wersjach o zróżnicowanych osiągach. Standardowo silniki te współpracowały z czterobiegowymi mechanicznymi skrzyniami przekładniowymi, ale opcjonalnie dostępne były przekładnie multiplikujące (overdrive) oraz automatyczne skrzynie hydromechaniczne.
W czerwcu uruchomiono produkcję dwudrzwiowej wersji nadwoziowej (model 142), a w listopadzie wprowadzono pięciodrzwiowe nadwozie typu kombi (model 145).
W 1968 roku zaczęto stosować silniki o pojemności zwiększonej do 2,0 dm3, także w kilku wersjach. W roku modelowym 1970 pojawiło się nadwozie kombi ze znacznie podwyższonym dachem (model 145 Express), a we wnętrzu wszystkich wersji wprowadzono zagłówki na siedzeniach przednich. W następnym roku przeprowadzono modernizację nadwozi (face-lifting), w wyniku której zwiększono rozstaw osi o 20 mm, zmieniono wygląd przedniej części oraz wprowadzono trzy standardy wyposażenia.
Kolejna modernizacja nadwozia została wykonana w 1973 roku i objęła wlot powietrza oraz lampy przednie i tylne. Ostatnia seria pojazdów z 1974 roku miała szersze zderzaki i wycieraczki reflektorów, a zbiornik paliwa przeniesiono pod siedzenie tylne.
W 1974 roku zakończono produkcję samochodów serii 140, a ich następcą była seria 240. Ogółem wyprodukowano 1 251 371 egzemplarzy tych pojazdów, w tym 268 317 sztuk z nadwoziami typu kombi.