Logo Auto-era
Logo Auto-era

Wybierz rodzinę:

Katalog samochodów seryjnych

VOLVO 300 (1976-1991)

Logo VOLVO 300

Samochody serii 300 mają holenderski rodowód. Konstrukcja tych pojazdów została opracowana przez specjalistów firmy Daf i nosiła robocze oznaczenie 77. Oddział samochodów osobowych firmy Daf został w 1975 roku wykupiony przez Volvo AB (wraz z konstrukcją tego modelu). Samochód został wprowadzony do produkcji w 1976 roku i nosił oznaczenie Volvo 343. Miał trzydrzwiowe samonośne nadwozie o 2,5- bryłowej sylwetce, co było wówczas nowością. Układ napędowy składał się z benzynowego silnika o pojemności skokowej 1,4 dm3 oraz bezstopniowej przekładni ciernej typu CVT umieszczonej przy osi tylnej. Dostawcą silników była francuska firma Renault.

W 1978 roku wprowadzono do produkcji wersję z mechaniczną skrzynią przekładniową o czterech biegach. W następnym roku do handlu trafiła pięciodrzwiowa wersja nadwoziowa nosząca oznaczenie 345.

W 1980 roku rozszerzono program produkcji o wersje z silnikiem o pojemności 2,0 dm3, pochodzącym z modelu Volvo 240. Nieco później wprowadzono nowe solidniejsze zderzaki wykonane z tworzywa sztucznego, co nieznacznie zwiększyło długość pojazdu (face-lifting). Takie pojazdy były oferowane stosunkowo krótko, bo już w 1982 roku przeprowadzono drugą modernizację z bardziej znaczącą zmianą wyglądu przedniej części nadwozia.

W 1982 roku firma Volvo zdecydowała się na zmianę systemu oznaczeń swoich samochodów osobowych. W nowym systemie ostatnią cyfrą było 0, a nie cyfra określająca liczbę drzwi. W samochodach serii 300 wprowadzono oznaczenia 340 i 360, gdzie większa liczba była zastrzeżona dla modeli z silnikami Volvo o pojemności 2,0 dm3. W tym czasie wprowadzono też mocniejszą wersję tego silnika. Kolejną nowością było uruchomienie produkcji w połowie 1983 roku trzybryłowej wersji nadwoziowej w układzie czterodrzwiowym. Następne lata przyniosły wzbogacenie oferty silnikowej w samochodach 340. W 1984 roku zaczęto stosować silniki Diesla o pojemności 1,6 dm3, a rok później silniki benzynowe o pojemności 1,8 dm3, oba pochodzące od firmy Renault.

Od 1987 roku, w niektórych wersjach silników benzynowych wprowadzono katalizatory.

Zakończenie produkcji samochodów serii 300 odbyło się w dwóch etapach. W 1990 roku zaprzestano produkcji modeli 360 oraz modeli 340 z nadwoziem trzybryłowym, a w marcu 1991 roku ukończono wytwarzanie pozostałych wersji 340.

Ogółem wyprodukowano 1 mln 139,7 tys. samochodów serii 300. Następcami były modele nowej rodziny noszące oznaczenia 440/460.

Miniatura VOLVO 300
Miniatura VOLVO 300
Miniatura VOLVO 300
Miniatura VOLVO 300
Miniatura VOLVO 300
Miniatura VOLVO 300
Miniatura VOLVO 300
Miniatura VOLVO 300
Miniatura VOLVO 300
Miniatura VOLVO 300
Miniatura VOLVO 300
Miniatura VOLVO 300

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2024