Logo Auto-era
Logo Auto-era

Katalog samochodów studialnych

Cadillac Provoq (2008)

Miniatura Cadillac Provoq

Prezentowany w 2008 roku na genewskim Salonie Samochodowym samochód Cadillac Provoq stanowił wizję przyszłościowego luksusowego pojazdu typu crossover z ekologicznym układem napędowym. Konstrukcja tego modelu bazowała na platformie E-Flex, opracowanej w koncernie GM specjalnie dla pojazdów ekologicznych i dostosowanej do wymogów samochodu najwyższej klasy.

Rozstaw osi wynosił 2906 mm, natomiast długość całkowita dwubryłowego nadwozia ograniczona została do 4580 mm. Forma zewnętrzna przedniej części nawiązywała do stylistyki nowych modeli seryjnych marki Cadillac (zwłaszcza CTS), ale z tyłu tylko pionowe lampy zespolone przypominają o tej marce. Skośne przetłoczenia boczne oraz łukowy zarys dachu podkreślały dynamiczny charakter pojazdu.

Układ napędowy modelu Provoque składał się z silnika elektrycznego o mocy 70 kW, napędzającego przednie koła pojazdu oraz dwóch silników o mocy 40 kW każdy, umieszczonych w piastach kół tylnych. Taki układ umożliwiał rozpędzanie samochodu do prędkości 100 km/h w czasie 8,5 s, natomiast prędkość maksymalna wynosiłała 160 km/h. Silniki elektryczne mogły być zasilane z zestawu akumulatorów litowo-jonowych lub z ogniw paliwowych.

Akumulatory umieszczone w centralnej części pojazdu mogły zgromadzić 9 kWh energii elektrycznej, która może być wykorzystana bezpośrednio do napędu pojazdu lub jako okresowe, dodatkowe wspomaganie napędu przy korzystaniu z ogniw paliwowych. Energia zgromadzona w akumulatorach wystarczała jedynie na przejazd 32 km, a więc podstawowym źródłem zasilania były ogniwa paliwowe. Mieściły się one w przedniej części nadwozia i mogły w sposób ciągły generować moc 88 kW. Pod podłogą bagażnika zabudowano dwa kompozytowe zbiorniki sprężonego wodoru, mieszczące 6 kg tego gazu pod ciśnieniem 700 barów. Energia wytworzona z jednego "tankowania" wodoru pozwalała na przebycie 300 mil czyli około 483 km.

Koła jezdne wyposażono w ogumienie o średnicy 21". Umieszczone w dachu ogniwa słoneczne dostarczały energii do zasilania urządzeń we wnętrzu pojazdu, jak punkty oświetlenia, klimatyzacja, system audio itp.

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2024