Katalog samochodów studialnych
Jaguar C-X75 (2010)
Studialny Jaguar C-X75 zaprezentowany na paryskim Salonie Samochodowym w 2010 roku został zaprojektowany wspólnie z biurem konstrukcyjnym Zespołu Formuły 1 Williams. Dwumiejscowe sportowe nadwozie wykonane w postaci tzw. monokoku z włókien węglowych posiada wiele cech funkcjonalnych zapożyczonych z bolidów Formuły 1. Zastosowano dodatkowe elementy, które poprawiają aerodynamikę i zwiększają siłę docisku, jak na przykład karbonowy dyfuzor. Sylwetka nadwozia jest inspirowana jest legendarnym modelem XJ13 z lat sześćdziesiątych.
Model C-X75 miał być super sportowym samochodem Jaguara o napędzie hybrydowym osiągającym 100 km/h w 3 sekundy. Do napędu przewidywano silniki elektryczne umieszczone w każdym z kół pojazdu o łącznej mocy 780 KM zasilane przez baterie litowo jonowe. Dopływ energii do tych akumulatorów zapewniały dwie turbiny gazowe firmy Bladon Jets umieszczone z tyłu pojazdu, które mogły być alternatywnie zasilane olejem napędowym, bioetanolem lub gazem ziemnym. Takie rozwiązanie zwiększało zasięg samochodu do 900 kilometrów.
Planowano produkcję limitowanej serii 250 sztuk i rozważano zastąpienie turbin gazowych centralnie umieszczonym wysokoobrotowym doładowanym silnikiem benzynowym o pojemności skokowej 1.6 dm3 i mocy 500 KM oraz zastosowaniu po jednym z silników elektrycznych na każdej osi pojazdu.
W 2012 roku, ze względu na ogólnoświatową recesję gospodarczą Jaguar podjął decyzję o wstrzymaniu projektu i planów produkcyjnych, jednakże model C-X75 wyznaczył trendy stylistyczne i technologiczne w projektowaniu kolejnych modeli Jaguara z serii F-Type oraz I-Pace.
Zmodyfikowany Jaguar C-X75 z zapożyczonym silnikiem V8 (o pojemności 5,0 dm3) z Jagura F-Type debiutował w filmie o przygodach Jamesa Bonda „Spectre” z 2015 roku.