Katalog samochodów studialnych
Lamborghini Marzal (1967)

Samochód sportowy o nazwie Marzal został publicznie zaprezentowany w stoisku marki Lamborghini, w marcu 1967 roku podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Było to pierwsze studium w pełni czteroosobowego pojazdu o wysokich osiągach. Opracowanie takiego samochodu zlecono firmie projektowej Bertone. Szefem tego projektu został Marcello Gandini, który zdecydował się na zastosowanie kilku oryginalnych rozwiązań. Już ogólna koncepcja była nietypowa, gdyż zakładała poprzeczne umieszczenie silnika w tylnej części pojazdu (jak w dwuosobowym modelu Miura). Silnik Miury w układzie V12 był za duży i za ciężki więc inż. Giampaolo Dallara opracował pochodną jednostkę o sześciu cylindrach. Ten rzędowy silnik o pojemności skokowej 2,0 dm3 osiągał moc 175 KM przy 6800 obr/min. Zespolono go z mechaniczną pięciobiegową skrzynią przekładniową. Większość zespołów podwoziowych, jak układ kierowniczy, hamulcowy oraz elementy zawieszenia kół także przejęto z modelu Miura.
Smukłe nadwozie typu coupe miało rozstaw osi wynoszący 2620 mm. Charakterystyczną jego cechą było bogate oszklenie, obejmujące dach oraz drzwi. Drzwi boczne były unoszone do góry jak skrzydła mewy (gull-wing), ale były znacznie szersze niż w słynnym Mercedesie 300 SL, więc zapewniały wygodne wejście na oba rzędy siedzeń.
Masa własna tego samochodu wynosiła 1220 kg, natomiast istnieją rozbieżności co do jego osiągów. Niektóre źródła określają maksymalną prędkość na 190, a inne na 225 km/h.