Katalog samochodów studialnych
Opel Monza (2013)
Podczas frankfurckiego Salonu Samochodowego, jesienią 2013 roku odbyła się prezentacja
nowego samochodu sportowego opracowanego przez specjalistów firm Opel i Vauxhall, czyli europejskich oddziałów koncerny General Motors. Otrzymał on nazwę Monza, ale znawcy motoryzacji znają tą nazwę nie tylko jako włoski tor wyścigów samochodowych lecz także jako jeden ze starszych modeli Opla. Produkowano go w latach 1978 - 1986. Miał trzydrzwiowe nadwozie typu coupe, a zespoły mechaniczne w klasycznym układzie pochodziły z modelu Senator.
Nowy Opel Monza nawiązuje do swego przodka tylko pod względem wymiarów, gdyż jest to nowoczesny pojazd z hybrydowym układem napędowym.
Dwubryłowe nadwozie typu coupe wyróżnia się obłymi kształtami. Przy długości całkowitej 4,68 m wysokość wynosi jedynie 1,31 m. Wygodny dostęp do wnętrza zapewniają bardzo szerokie, unoszone do góry wraz z częścią dachu drzwi boczne (typu skrzydła mewy). Brak słupka środkowego ułatwia wsiadanie. Wnętrze mieści cztery osoby mieszczące się na indywidualnych fotelach, co zapewnia wygodne podróżowanie. Opracowano także nowy system audio-informacyjny. Udało się wygospodarować bagażnik o pojemności wynoszącej aż 500 dm3, co daje temu modelowi pierwsze miejsce wśród samochodów sportowych.
Nowy Opel Monza ma napęd elektryczny, jego silnik dysponuje mocą 110 kW (150 KM). W celu powiększenia zasięgu zastosowano niewielki agregat w postaci zespołu silnik spalinowy-generator prądu. Nowością jest zastosowanie tu trzycylindrowego turbodoładowanego silnika o pojemności skokowej około 1,0 dm3 zasilanego sprężonym gazem ziemnym (CNG). Jest to najnowszy przedstawiciel rodziny silników SIDI (Spark Ignition Direct Injection).